Suomi
Gamereactor
ennakot
Heavy Rain

Heavy Rain

On hassua, miten hype toimii. Mitä vähemmän pelistä tiedetään, sitä innokkaammin sitä odotetaan. Parhaiten hypeä on hyödyntänyt Grand Theft Auto -sarjan luoja Rockstar, mutta Quantic Dreamin Heavy Rain ei jää kovin paljon jälkeen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Ennen Leipzigin pelimessuja Heavy Rainista ei tiedetty käytännössä katsoen mitään. Vuoden 2006 E3-messuilla julkistettu traileri, jossa studio esitteli animaatioteknologiaansa, oli ainoa asia, joka pelistä oli nähty - eikä sekään kertonut Heavy Rainin sisällöstä mitään. Kun hype sitten kulminoitui Sonyn lehdistötilaisuuteen Leipzigissa, moni joutui pettymään. Heavy Rain vaikutti vain sarjalta Quick Time Eventejä eli oikea-aikaisia ennalta määritettyjen nappien painalluksia.

Päivää myöhemmin pääsimme kuitenkin tutustumaan peliin tarkemmin. Quantic Dreamin perustaja ja Heavy Rainin ohjaaja David Cage esitteli demotasoa, joka saattaa olla osa peliä, mutta jonka perusteella "ei pidä vetää mitään johtopäätöksiä pelin tarinasta".

Cage on visionääri, joka on pyrkinyt uudistamaan videopelien tarinankerrontaa. Miehen mukaan epälineaarinen tarinankerronta peleissä on valtava haaste, sillä haaroittuvasta tarinasta kasvaa lopulta hallitsemattoman suuri juonipuu. Quantic Dream onkin kehittänyt uuden konseptin, kuminauhatarinan. Tarinan pysyvät osat, kuten hahmot ja ympäristöt, muodostavat kuminauhan, mutta kaikki muu ympärillä "venyy". Pelaajan valinnat kiskovat tarinaa eri suuntiin, mutta sen kiinteät elementit pitävät juonen kasassa.

Demotaso osoitti, mitä tämä käytännössä tarkoittaa. Trailerissakin nähty nainen paljastuu reportteriksi, joka tutkii Origami-murhia. Hän saapuu moottoripyörällään murhaajaksi epäillyn eläintentäyttäjän kodin pihaan ja vetää sanelimen taskustaan. Tämän jälkeen nainen tarkastaa epäillyn postilaatikon ja roskapöntön sisällön, kuten tutkivan journalistin kuuluu. Roskapöntöstä löytyy naisen kenkä, jossa on jotain punaista.

Tämä on mainos:

Heavy Rainin kamerakulma muistuttaa enemmän elokuvaa kuin keskivertopeliä. Kameran leikkaukset ovat äkillisiä, ja Quantic Dream onkin siirtänyt liikkumisen pois ohjaimen analogitikusta. Pelissä kävellään eteenpäin ohjaimen oikeaa liipaisinta painamalla, ja liikkeen suunnan määrittää päähahmon katse, jota ohjataan toisella analogitikulla.

Valinta on mielenkiintoinen, mutta sen toimivuuden tietää vasta omakohtaisen kokeilun jälkeen. Hahmon katseen perusteella määrittyvät myös tarjolla olevat toimintovaihtoehdot. Postilaatikkoa katsomalla voi tutkia sen, ja esimerkiksi sohvalle istuakseen täytyy vain kävellä sen viereen, vilkaista sitä ja painaa nappia.

Demossa reportterimme koputtaa oveen, soittaa ovikelloa ja huhuilee hetken, mutta ketään ei näytä olevan kotona. Pieni kierros talon taakse paljastaa raollaan olevan ikkunan. Vierestä löytyvää tynnyriä apuna käyttäen ikkunasta pääsee pujahtamaan sisään. Sisällä toimittaja tutkii paikkoja - ja törmää pöydänkulmaan, jolloin pöydällä ollut pullo tipahtaa! Mikäli ehtii painaa ruudulla ilmoitettua nappia ajoissa, pullon saa kiinni. Jos on liian hidas, pullo särkyy lattialle.

Täytetyillä eläimillä reunustettu olohuone vaikuttaa melko viattomalta, mutta takasta löytyy pala hamekangasta. Autotallissa puolestaan on verijälkiä. Kaikki ei ole kunnossa, joten on syytä tutkia loputkin talosta.

Tämä on mainos:

Yläkerrasta löytyy natiseva lattia, eläinten täyttöhuone - ja ruumis kylppäristä! Käytävän päässä on myös pimennetty huone, jossa murhaajan uhrit majailevat - täytettyinä! Hyi! Valokuvien ottamisen jälkeen on aika häipyä, mutta talon omistaja päättääkin saapua kotiin!

Episodin loppu riippuu pelaajan valinnoista. Mikäli pullo tippui lattialle ja särkyi, murhaaja tietää, että talossa on vieraita. Vaikka pullo olisi ehjänä, vaarana on vielä natiseva lattia. Mikäli talosta onnistuu selviytymään ulos, pääsee autotallin kautta karkuun, mutta jos murhaaja huomaa toimittajan olevan talossa, vaihtoehtoina on joko kohdata murhaaja tai piiloutua. Paikalle voi myös soittaa poliisin, joka löytää ruumiit ja pidättää miehen.

Piilopaikkojen etsinnästä oli ainakin demotasossa tehty mielekästä. Jos pelaaja keksi etsiä piilopaikkaa jostain, sinne pääsi murhaajaa pakoon. Piiloutuminen tapahtui jokseenkin hankalan tuntuisesti useita eri Playstation 3 -ohjaimen nappeja painamalla. Quantic Dreamin tarkoituksena on ollut tehdä piilossa pysymisestä fyysisesti hankala kokemus, joka lisää pelin luomaa jännitystä. Raja jännittävän ja ärsyttävän välillä on tässä tapauksessa häilyvä.

Demotasossa kuminauhan muodostivat toimittaja, murhaaja, pöydällä ollut pullo, natiseva lattia ja monet muut pienet yksityiskohdat. Pelaajan valintojen perusteella tarinan kulku muuttui, mutta juonen kulku pysyi enimmäkseen samana. Erilaisia tapoja päästä alusta loppuun vaikutti olevan lähes rajattomasti.

Heavy Rainin peruskonsepti vaikuttaa äärimmäisen kunnianhimoiselta ja mielenkiintoiselta, mutta ilmassa on useita tärkeitä kysymyksiä. Toimiiko tällainen tarinankerronta pitkäkestoisessa pelissä? Onko Quick Time Eventien käyttö lopulta liian puuduttavaa? Onko konsepti jopa suuruudenhullu, ja onko varsinainen peli jäänyt sen jalkoihin?

Heavy Rain näyttää teknisesti todella upealta, ja se tarjoaa erilaisen pelikokemuksen tusinaräiskintöjen ja kaahailupelien kyllästämillä markkinoilla. Mikäli David Cage onnistuu keräämään tarinan langat yhteen, pelistä voi muodostua klassikko. Flopin ainekset leijuvat kuitenkin edelleen ilmassa.

Heavy Rain
Heavy Rain
Heavy Rain
Heavy Rain
Heavy Rain
Heavy Rain
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Heavy RainScore

Heavy Rain

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Miten paljon sitä olisi valmis uhraamaan rakkaan ihmisen eteen? Harva pelitalo rohkenee puuttua näin aikuiseen aiheeseen, mutta vielä harvempi tavoittaa aiheen vaatiman tunnelatauksen.

0
GR Livessä Heavy Rain

GR Livessä Heavy Rain

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Mesiä

Heavy Rain julkaistiin PlayStation 3:lle alkujaan jo vuonna 2010, minkä jälkeen teos on uusittu PlayStation 4:lle sekä PC:lle. Tänään vuorossa onkin PC-versio, jota...

Heavy Rain oli liian rankka Microsoftille

Heavy Rain oli liian rankka Microsoftille

UUTINEN. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Quantic Dreamin perustaja David Cage on paljastanut Bafta-luennollaan Lontoossa, että Heavy Rain olisi saattanut olla Xbox-peli, ellei Microsoft olisi pelästynyt pelin sisältöä.



Ladataan seuraavaa sisältöä