Hearthstonen uusin laajennus ei tuo mukanaan pelkästään kortteja, vaan myöskin laajoja uudistuksia pelikokemukseen. Uudet Standard ja Wild -formaatit avaavat ovia niin kehitysmahdollisuuksille kuin myös uusille pelaajille. Standard-formaatissa pelaajilla on käytössään vain Classic-kokoelma ja kahden viimeisimmän vuoden lisäosa- ja seikkailukortit. "Year of the Kraken"-nimellä kulkevassa alkavassa Standard-vuodessa ei siis ole mukana Curse of Naxxramas -seikkailua eikä Goblins vs Gnomes -lisäosaa. Wild-formaatissa kaikki kortit ovat sallittuja.
Mielestäni tämä on tervetullut muutos. Blizzardin tulevat turnaukset tullaan pelaamaan Standard-formaatissa, ja kolmansien osapuolien turnaukset tulevat suurimmaksi osaksi tekemään samoin. Curse of Naxxramas ja Goblins vs Gnomes toivat molemmat aivan liian vahvoja kortteja peliin, kun Haunted Creeperin ja Piloted Shredderin kaltaiset kortit tekivät pöydällä olevien käskyläisten tuhoamisesta aivan liian monimutkaista, jonka vuoksi myös aggressiiviset pakat saivat luvan rellestää rauhassa. Lisäksi esimerkiksi Dr. Boom asetti riman aivan liian korkealle korttien suunnittelussa, kun uusien korttien piti päästä samalle tasolle.
Jokaista ei kuitenkaan voi miellyttää. Eritoten korealaiset pelaajat eivät ole tykänneet uudistuksesta, missä heidän kovan urakan takana oleva kokoelma tuleekin pelikelvottomaksi. Goblins vs Gnomes -pakat ja Curse of Naxxramas ovat kadonneet kaupasta ikuisiksi ajoiksi, jolloin kokoelman kartuttajat joutuvat luomaan loput korttinsa kovalla hinnalla. Lohdutukseksi Blizzard kuitenkin tarjoaa pelaajille mahdollisuuden purkaa Naxxramas-korttinsa tomuksi, jonka avulla he voivat luoda uudet kortit tilalle. Ylivoimaisien korttien lisäksi Standardista poistuu myös Blingtronin tai Kel'Thuzadin kaltaiset kortit, joilla oli oma käyttötarkoituksensa, mutta jotka eivät todellakaan olleet ylivoimaisia. Toki näitä voi aina pelata Wildissa, mutta aika näyttää, mitä Wildista tulee.
Korttimuutokset
Standard-formaatin tulon myötä Blizzard koki myös tarpeelliseksi laskea tiettyjen Classic-kokoelman korttien voimatasoa. Varsinkin Druidin korttien koettiin dominoivan peliä suunnattomasti, sillä eräät kortit näkyivät lähes jokaisessa Druid-pakassa. Lisäksi alituinen kammo 14 vahingon Force of Nature/Savage Roar -yhdistelmästä teki Druidia vastaan pelaamisesta äärimmäisen rankkaa. Blizzard muutti lopulta 12 korttia:
Ancient of Lore - Nostaa enää yhden kortin kahden sijaan
Force of Nature - Treanteilla ei ole Chargea, eivätkä ne kuole vuoron lopussa. Hinta kuudesta viiteen manakristalliin.
Keeper of the Grove - Kestävyys neljästä kahteen terveyspisteeseen.
Ironbeak Owl - Hinta kahdesta kolmeen manakristalliin.
Big Game Hunter - Hinta kolmesta viiteen manakristalliin.
Hunter's Mark - Hinta nollasta yhteen manakristalliin.
Blade Flurry - Hinta kahdesta neljään manakristalliin. Ei enää tee vahinkoa vihollissankariin.
Knife Juggler - Voima kolmesta kahteen hyökkäyspisteeseen.
Leper Gnome - Voima kahdesta yhteen hyökkäyspisteeseen.
Arcane Golem - Kestävyys kahdesta neljään terveyspisteeseen. Ei Chargea.
Molten Giant - Hinta kahdestakymmenestä 25 manakristalliin.
Master of Disguise - Master of Disguisen tarjoama Stealth päättyy ensi vuoron alussa.
Monet näistä muutoksista ovat tervetulleita. Druidin vahvuus Standardissa vanhoilla korteilla oli suorastaan pelottavaa, kun taas Ironbeak Owl ja Big Game Hunter olivat pääasiassa ilonpilaajia halvoilla hinnoillaan. Master of Disguise taas rajoitti korttien kehittämismahdollisuuksia (esimerkiksi League of Explorerista saatava Animated Armor olisi voinut olla neutraali). Mielestäni Blizzardin olisi kuitenkin pitänyt koskea myös Divine Favorin kontrollipakkoja rankaisevaan vaikutukseen, sekä Ice Blockin naurettavaan hidastavuuteen. Mutta hyvä alku, toivottavasti tämä ei jää ainoaksi kerraksi.
Muistakaa myös, että kaikki muutetut kortit (Hunter's Markia lukuun ottamatta) voi purkaa täydellä hinnalla toistaiseksi, joten kyseisen korttien purkamisessa ei menetä mitään.
Old Gods
Uusimman laajennuksen pääosassa nähdään Warcraftin ydintarinasta tuttu "Old Gods" -joukkio. Nämä titaanien vangitsemat Lovecraft-henkiset lonkerohirviöt ovat alati korruptoineet Warcraftin maailmaa kuiskauksillaan, ja nyt se näkyy myös Hearthstonessa. Laajennuksen korttivalikoimasta löytyy niin C'Thunin palvojia, Qiraji-hyönteisiä kuin vanhoja tuttuja kortteja korruptoituneessa muodossa. Hyvin pitkälti "What if?" -henkinen laajennus tarjoaa paljon näkemyksiä korttien vaihtoehtoisista versioista.
Laajennuksen korteista on huomattavissa selkeää kehitystä kontrollin suuntaan. Mukana on jopa kuusi kymmenen manan hintaista korttia, paljon tauntteja, eikä yhtään chargea. Blizzard on myös tehnyt monelle Standardista poistuvalle kortille hieman edellistä heikompaa korvikkeen, eikä myöskään pelkää synergioita esimerkiksi Deathrattle-käskyläisten kanssa, mitä Hobgoblinilla pelättiin. Lisäksi nähdään myös muutama League of Explorersista tutulla Discover-mekaniikalla varustettu kortti, mikä on aina tervetullut lisä. Valitettavasti Inspirelle ei annettu uutta mahdollisuutta, eikä demoneitakaan paketista löydy.
Ilmaiseksi saatava C'Thun ja tehtävien myötä saatavat yhteensä 13 korttipakkaa takaavat, etteivät uudet pelaajat jää aivan konkareiden jalkoihin. C'Thunin palvojat luovat yksiselitteisen synergian pakalle, jonka myötä amatööritkin pystyvät luomaan jokseenkin tehokkaan pakan itselleen sen kummempia miettimättä.
Laajennuksesta kuitenkin jää varsin tyhjä olo. Suuri osa C'Thunin palvelijoista ei C'Thunin parantamisen lisäksi tee oikein mitään, eikä niissä ole suurta vaihtelua. Mukana on myös varsin paljon tekstittömiä käskyläisiä, joita ei ole varsin suuri ilo saada pakasta. Korruptoituneet kortit eivät tunnu ainutlaatuisilta, vaan enemmänkin vain kopioilta jostain vanhasta. Formaatit ja korttimuutokset tuntuivat edistykseltä kilpapelaamisen saralla, mutta Whispers of the Old Gods itsessään tuntuu vain askeleelta taaksepäin League of Explorersista. Askel taaksepäin on myös askel siihen hauskaan Hearthstoneen, jonka satunnaiset lopputulokset luovat monensorttisia tarinoita, videoita ja naurunhetkiä.
Hitit ja hudit
Koska C'Thun on varsin olennainen osa laajennusta, on hitit jaoteltu kahteen kategoriaan: C'Thun-kortteihin ja muihin.
C'Thun-hitit:
Twin Emperor Vek'lor - Tämä törkeä tauntti on se suurin aggronkarkotin, mitä C'Thun-pakasta voi löytyä. Suuri osa näistä 10 hyökkäysvoiman C'Thunia vaativista korteista on varsin kontrolloivalla kädellä alihinnoiteltuja, mutta Vek'lor tuo pöytään kopion itsestään. Kahden 4/6 tauntin läpi on hyvin vaikea päästä, sillä terveyttä löytyy tarpeeksi lähes jokaisesta aluevahingosta selviytymiseen, ja ylenpalttinen poistoloitsujen käyttö johtaa vain C'Thunin eloonjäämiseen.
Disciple of C'Thun - Vaikutukseltaan se muistuttaa hyvin paljon Argent Horserideria, ja onkin kaikista lähimpänä chargea. Jo yksinään se on hyvin vahva kortti, jokseekin rinnastettavissa SI:7 Agentiin, mutta kortti myös jatkuvasti muistuttaa C'Thunin kasvavasta voimasta.
Twilight Darkmender/Ancient Shieldbearer - Molemmat kortit tarjoavat omille luokilleen keinon selviytyä. Vaikka Priestin Darkmender onkin suhteessa halvempi, on Warriorin korvike Shieldmaidenille erittäin voimakas. Pelasitpa kumpaa tahansa vastaan, tiedät, että edessä on pitkä peli, ja C'Thun ennemmin tai myöhemmin kylvää tuhoa taistelukentällä.
Dark Arakkoa - Jälleen kortti, joka jo ilman C'Thunin tehostamista on äärimmäisen vahva kortti. Dark Arakkoa asettuu Druidilla juuri Druid of the Clawin ja Ancient of Warin väliin, taaten selvän taunttilinjaston jokaista vuoroa kohden.
Klaxxi Amber-Weaver - Huonoimmillaan Chillwind Yetiä imitoiva kortti ei ole huono, ja parhaimmillaan siitä on erittäin rasittava päästä eroon.
Kunniamaininta:
Blade of C'Thun - Tämä kortti ratkaisee Roguen ongelman siitä, mitä Assassinaten tai muun vastaavan poistoloitsun jälkeen pelaisi pöydälle. Viiden manan Assassinateen verrattavissa ei Blade of C'Thun tarjoa niin suurta pakkausta pöydälle, mutta C'Thunin parantaminen mahdollisesti jättimäisillä numeroilla antaa Roguelle mahdollisuuden leikkiä C'Thunin kanssa. Jos Roguella vain olisi keinoja selviytyä sinne saakka, olisi tämä ehdoton ykkönen.
Muut hitit:
Flamewreathed Faceless - Tämä julmetunmoinen järkäle tarjoaa Shamanille erittäin ärsyttävän käskyläisen erittäin halpaan hintaan, ja Big Game Hunterin muutoksen myötä se ei myöskään katoa sormien napsautuksella pöydästä. Vain kahden overloadin hinnalla se ei myöskään pilaa seuraavaa vuoroa täydellisesti.
Call of the Wild - Kolme Animal Companionia kahdeksan manakristallin hinnalla ja yhdellä kortilla on erittäin tehokasta loppupelissä. Lisäksi niiden tarjoama synergia, satunnaisuuden puuttuminen ja yleisesti mahdollisuudet eri toimintoihin tekee Call of the Wildista jokapaikanhöylän.
Shifter Zerus - Unstable Portalia tulee Standardissa nopeasti ikävä. Shifter Zerus kuitenkin antaa jokaiselle luokalle hieman tasapainoisemman version siitä. Lisäksi se antaa aina mahdollisuuden yrittää uudelleen, jos tulos ei miellytä, mutta sen täydellisen kortin pelaaminen kuitenkin vaatii, että kortti pelataan juuri sillä vuorolla.
Evolve/Master of Evolution - Nämä Shaman-kortit muistuttavat Wildiin kadonneesta Recombobulatorista. Muodonmuutosvaikutuksessa suuressa roolissa oli Battlecry-käskyläisten muuttaminen parempipiirteisempään muotoon, ja tietyissä tapauksissa se myös toimi kätevänä keinona parantaa käskyläinen täyteen terveyteen hyökkäyksen jälkeen. Yhtä tasoa ylemmäksi parantaessa saa usein näille hyvänhintaisille korteille paljon arvoa, ja huonoimmassa tapauksessa toteemitkin muuttuvat kahden manan käskyläisiksi. Kunniamainintana Onyxia, jonka yhdeksän manan ruho ja yhden manan Whelpit kääntyvät Evolven alla tuhoisaksi pöydäksi, josta voi löytyä vaikka mitä.
Darkshire Alchemist - Yksinkertaisuudessaan se on Chillwind Yeti yhdistettynä Flash Healiin. Flash Healin pelaaminen Priestissä sisälsi aina riskinsä, sillä joissain tapauksissa se oli varsin turha kortti, ja hyvin usein sitä käytettiin vain Auchenai Soulpriestin kanssa. Darkshire Alchemist tarjoaa pöydälle myös varsin tuhdin käskyläisen, antaen kortille hieman enemmän käyttötarkoituksia.
Hudit:
The Boogeymonster - Näin alkuun täytyy sanoa, että ensimmäisestä pakasta saamani Boogeymonster antaa mielipiteelleni suuren painoarvon. Kahdeksannella vuorolla pelattaessa Boulderfist Ogren piirteet omaava Boogeymonster kuolee äärimmäisen helposti, ja tilanteellisesti se saa lisää tehoja yhtä hitaasti kuin Gruul, joka muutenkin oli jo huono kortti. Jos Boogeymonster olisi saanut piirteitä pelkästään tappamalla, olisi sille voinut antaa tauntin ja pakottaa vihollinen kasvattamaan sitä. Tässä muodossaan tämä mörkö pelottelee ainoastaan kokoelmaani.
Darkshire Librarian - Warlockin discard-kortit ovat aina olleet ongelmallisia. Satunnaisesta kortista luopuminen saattaa rikkoa tärkeän vuoron, ja tyhjällä kädellä pelatessa ne saattoivat olla aivan liian tehokkaita. Kaksi discard-mekaniikasta hyötyvää korttia ei ole tarpeeksi hyödyntämään Darkshire Librariania, mikä tyhjällä kädelläkin pelattaessa on keskivertokortti. Lisäksi Warlock ei pahemmin tarvitse kortinnostoa.
Demented Frostcaller - Flamewakerin jalanjäljissä kulkeva kortti imitoi sitä myös piirteillään, mutta ei manallaan. Yksi mana enemmän Flamewakeriin verrattaessa on jo valmiiksi huono, mutta satunnainen jäädytys on arvoltaan kehnompi kuin Flamewakerin kaksi laukausta. Tämä "Frostwaker" ei kuitenkaan jäädytä jo jäätynyttä vihollista, mutta silti kehnompia Ice Lanceja laukova käskyläinen ei pahemmin hyödytä.
Shatter - Ja ei, Shatter ei anna Frostcallerille sitä tarvittavaa jäädytyssynergiaa. Mage menetti juuri Snowchuggerin, mikä Water Elementalin kanssa oli ainoa jäädyttävä kortti, joka myös teki jotain muuta. Magen repertuaarista löytyy jo tarpeeksi kortteja, joilla se pääsee kovimmistakin käskyläisistä eroon, eikä kahden kortin yhdistelmät ole tehokkaita Magella.
Silithid Swarmer - Tämä neutraalikortti tarjoaa yhden terveyspisteen lisää siitä hyvästä, että se hyökkää vain silloin, kun olet itsekin hyökännyt. Valitettavasti hyökkäyksiin kykenevillä hahmoluokilla ei pahemmin ole tälle kortille tarvetta. Toki voit tehdä siitä tauntin, ja antaa vihollisten hyökätä siihen, mutta sitä varten on parempiakin kortteja.
Huvit (nämä kortit tarjoavat ehdottomasti hauskimman elämyksen, mutta ovat liian satunnaisia tai kehnoja olemaan kärkikastia):
Yogg-Saron, Hope's End - Kortti, jossa lukee "Voita tai häviä peli". Ehdottomasti lisänimensä arvoinen Yogg-Saron on viimeinen oljenkorsi, kun tiedät lopun lähestyvän. Tämän kortin lopputuloksesta ei voi tietää mitään, mutta jo kortin lisääminen pakkaan kertoo, että olet tullut pitämään hauskaa.
Renounce Darkness - Tämä kortti antaa sinulle alennusta siitä, että pelaat satunnaista pakkaa. Jos et halua pohtia pakantekoa, laita kaksi kappaletta näitä ja 28 muuta Warlock-korttia, niin saat pelata etulyöntiasemassa Arena-tilaa muiden omia pakkoja vastaan.
Forbidden Shaping - Priestin kohdalla on usein valitettu, että heillä ei ole sopivia kahden manan käskyläisiä. Tämä tarjoaa heille sen mahdollisuuden, mutta loppupelissä se tarjoaa myös hyvin tehokkaan, joskin satunnaisen mahdollisuuden luoda uhkaa pöydälle. Valitettavasti Battlecryt uupuvat, joten se ei kärkikastiin yllä.