Nokkelimmat pokkelimmat jo tiesivätkin, että Hearthstonen uusimmassa lisärissä sukelletaan matkalle merten syvyyksiin. Aaltojen alla on taas kerran 135 uutta korttia, mutta koukkuun jää paljon muutakin kivaa uutta saalista. Vonkaleena vaihtuu vuosi, joka toivon mukaan saisi ilon pulppuamaan jälleen myös Standardissa. Uusista avainsanoista ja ideoista ei ole ainakaan puutetta.
Voyage to the Sunken City ei siis ole pelkästään kalenterivuoden ensimmäinen lisuri, vaan se myös starttaa Blizzardin digikorttipelin uuden teemavuoden. Hydran vuoden alkaessa Ashes of Outland, Scholomance Academy ja Madness in the Darkmoon Faire siirtyvät Wildin puolelle. Lisäksi Core-perussettiä uudistettiin tukulla vanhoja kortteja samalla, kun kourallinen pudotettiin pois. Hauskimmat paluumuuttajat ovat The League of Explorers -hahmot, joiden ansiosta päästään kokeilemaan esimerkiksi niin sanottuja Higlander-dekkejä Reno Jacksonin paluun myötä.
Mikä sitten on tituläärinen Sunken City? Se on tietenkin muinainen Zin-Azsharin kaupunki, joka otti ja upposi merten syvyyksiin tuhansia vuosia sitten. Sitä asuttavat nykyään käärmemaiset Nagat, jotka ovat yleensä muinaisten pahisjumalien, kuten N'Zothin, palveluksessa. Nyt Naga on oman Tribe-tunnuksensa Hearthstonen kortteissa, mikä onkin erittäin tervetullut lisuke pelin sisäiseen dynamiikkaan.
Nagat ovat Warcraftissä tarinallisesti erityisen vahvoja magian käyttäjiä. Näin ollen monella niistä on Hearthstonessa kykyjä, jotka auttavat tai edellyttävät Spell-korttien pelaamista, kun naga on vielä kädessä. Vastavuoroisesti osassa uusissa taikakorteissa on bonuksia, joiden aktivoimiseen tarvitsee ensin pelata naga. Esimerkkinä on nagisten pääjehu Queen Azshara, jolla tarvitsee ensin pelattavaksi kolme Spell-korttia, ennen kuin pelaaja saa käsiinsä voimakkaan muinaisen reliikin.
Vesisiskoliskot eivät ole VttSC:n ainoa uusi avainsana. Meriteemaan sopivasti Dredge-korteilla pääsee nostamaan merten syvyyksistä kortteja. Pelimekaanisesti tämä tarkoittaa, että pelaaja katsoo kolme korttipakkansa alinta korttia ja valitsee niistä yhden sijoitettavaksi pakan päälle. Niinpä seuraava kortinnosto on sitten pelaajalle tiedossa. Uutuuskorteissa on myös monia, jotka upottavat vahvoja lisäkortteja pakan pohjalle, ja muuten manipuloivat korttien noston järjestystä. Mekaniikka ei ole mitenkään valtavan voimakas. Sitä voi verrata vanhaan Discoveriin, mutta koska korttia ei saa heti käteen, niin se pakottaa miettimään aina askelta tai vuoroa pitemmälle. Tällaiset suunnitelmallisuutta ja taitoa vaativat mekaniikat ovat mielestäni aina hyvä lisä, vaikka tuskin tätä avainsanaa hirveästi jatkossa nähdään tämän vuoden jälkeen.
Syvällä meren pohjalla vaanii myös uusia tooooosi iiiisoja minioneja. Colossal-avainsanan monsterit ovat niin valtavia, etteivät ne mahdu yhteen hahmomerkkiin pelikentällä, vaan +X avainsanan jälkeen kertoo, kuinka monessa osassa se loiskii pöydälle. Roguen rapuhirviö Crabatoalla on esimerkiksi kaksi valtavaa saksikättä, joilla pääsee Rushilla iskemään heti vastapuolen örkkejä. Kaiken kukkuraksi niitä käyttää aseina, kun ne kuolevat pelikentällä.
Jokaiselle hahmoluokalle on totta kai oma legendaarinen Colossal-korttinsa, ja ne ovat kautta linjan mainio keksintö peliin. Kuten esimerkkimme rapulainen, ne ovat kautta linjan temaattisesti todella hienoja ja hauskoja. Tunnelma massiivisen otuksen iskeytyessä pelikentälle on aina tuntuva, ja onpa niillä myös sopivasti voimaa aiheuttamaan käänteitä pelin tempoon.
Uudet pelimekaniikat ovat siis päteviä, mutta miten sitten kokonaisuus toimii? Vaikka parin päivän tehopelaamisen perusteella metapeliä ei voi vielä lyödä missään tapauksessa lukkoon, niin Blizzardin aikeet ovat selvät. Voyage to the Sunken Cityssä monelle hahmoluokalle on omat korttikokonaisuutensa, jotka tarjoavat selkeitä väyliä uusiin dekkien arkkityyppeihin. Näistä ilmiselvin on Magen ja Paladinin Mech-painotteisuus. Molemmat saivat valtavasti uusia robokortteja, ja ensimmäisten päivinä Mechit ovat olleet yksiä parhaimpia. Mech Mage saattaa olla jopa niin vahva, että luultavasti se on ensimmäinen kohde tasapainotuksille.
Kaikki yritykset uusille dekki-ideoille eivät ole yhtä vahvoja. Warlock muun muassa sai uuden Abyssal Curse -mekaniikan, joka on vielä kesken. Kyllä sillä tässäkin lisärissä saa aikaan kohtalaisen mukavan paketin, mutta luultavasti se saa lisää tukea myöhemmissä lisäreissä. Silloin siitä voi hyvinkin muodostua metan pirstova dekki.
Ikävä kyllä tietyt vanhat metadekit vaikuttavat edelleen ärsyttävän vahvoilta. VttSC:ssä on mukana paljon uusia piraatteja, jonka ansiosta Quest Warrior posottaa ylivoimaisesti parhaiten pärjäävänä dekkinä. En voi olla ainoa, joka on jo saanut ihan tarpeekseen kyseisestä dekistä, mutta siitä tuskin päästään eroon tämän vuoden aikana. Ellei sitten Blizzard lätki sitä nerffivasaralla oikein kunnolla. Toisaalta nyt Roguella on myös uusia mahdollisuuksia Pirate-pakkoihin, joten ainakin siinä mielessä merirosvoilussa on jotain uutta.
Voyage to the Sunken City on kiva lisäri, mutta harmittavasti ei tee sellaista vaikutusta kuin vuoden ensimmäisen lisärin pitäisi. Olenkin melko huolissani Standardin puolesta. Monet lisärin osa-alueet ovat kunnossa. Asetelma tarinassa on tunnelmallinen ja uudet korttityypit ovat hienoja, mutta silti lähtö Hydran vuoteen ei tunnu yhtä humalluttavalta kuin aiemmin. On mahdollista, että alan vain itse väsyä Hearthstoneen, mutta uudet dekkityypit eivät ole minulla näkyneet riittävästi pelatessa. Meta kuitenkin elää ja muuttuu paljon pari ensimmäistä viikkoa julkaisusta. Uusia vahvoja dekkejä ponnahtelee luultavasti esille, joten toivottavasti vanhoille tutuille valikoituu pian kunnon kilpailijat.