Suomi
Gamereactor
arviot
Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone: United in Stormwind

Vuoden toisessa Hearthstone-lisäosassa tutustutaan erityisesti Liittouman kuvioihin Stormwindin suurkaupungissa. Lisäri ilmestyi 3. elokuuta, joten nyt korkea aika tarkistaa muurit, soittaa kelloja ja tavata tavernassa!

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Blizzardilla saattaa mennä imagonsa kanssa huonosti, mutta se ei ainakaan vielä ole hidastanut Hearthstonen säännöllisiä päivityksiä. Uudessa lisärissä, joka on jo 18. pelin historian aikana, jatketaan Griffonin tai suomeksi Aarnikotkan vuoden tarinalinjaa siirtymällä Lauman (Horde) savanneilta Liittouman (Alliance) de facto pääkaupunkiin Stormwindiin. Pääosassa ovat siis erityisesti ihmiset, gnomet, haltijat, kun taas ympäristö on virkistävää kaupunkikulttuuria sävytettynä tuttuun tapaan magialla ja mysteereillä.

135 uuden kortin lisäksi mukana on tuttu satsi kaikenlaista mukavaa kilkettä. Kehitystiimi on jälleen pistänyt uuden vaihteen silmään, sillä korttien voimatasossa kaasutetaan chillistä kruisailusta suoraan moottoritienopeuksiin. Räväkin uutuuksista on kuitenkin vain puoliksi uusi. Quest-tehtäväkortit tekevät nimittäin paluun, mutta nyt Questline-nimellä. Yhden tavoitteen sijaan niissä on nyt kolme vaihetta, jonka jälkeen palkinnoksi saa yhden taustatarinan palkkasotureista ryyditettynä ylivoimakkaalla kyvyllä. Esimerkiksi Magen palkintona on pysyvä +3 Spell Power, jolla saakin sitten tykitellä sielunsa kyllyydestä vastustajan hengiltä. Erityisen mielenkiintoinen on Warlockin Questline, The Demon Seed, jonka läpäisemisestä palkitaan hurjalla Blightborn Tamsinin Battlecry-voimalla. Sen pelattua pelaajan kaikki omalla vuorolla otettu vahinko meneekin vastustajalle. Niinpä siinä vaiheessa peli saattaa hyvinkin olla jo voitettu, sillä kaikki Fatiguekin menee vastustajalle.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Questit ovat aina olleet ristiriitainen juttu Hearthstonessa, ja United in Stormwind (jatkossa UiS) korostaa tätä entuudestaan. Ne ovat hurjan voimakkaita ja ohjaavat pakanrakennusta väkisin tiettyyn suuntaan. Osa määrää suunnan niin tiukkaan, ettei vaihtoehtoja ole paljoa. Toisaalta tasapaino on vähän niin ja näin. Osalla hahmoluokista, kuten vaikkapa Priest, Questlinen suorittaminen on niin hidasta, ettei edes absurdi "voita peli" -toiminto riitä pelastamaan sitä meemidekin kohtalolta.

Tämä on mainos:

UiS:n lisärikohtainen uutuusavainsana on onneksi hieman enemmän taitoa mittaava ja joustavuutta lisäävä. Se on nimeltään Tradeable. Nämä kortit voi "myydä" takaisin omaan nostopakkaan yhdellä manalla, jolloin tilalle saa uuden pinon päältä. Niinpä tilanteeseen sopimattoman voi nakata pois kädestä ja toivoa, että pakasta saa paremman tilalle. Blizzard on tasannut joustavuutta suhteellisen rauhallisella voimatasolla. Tradeable-korteilla on pääosin hyvin tilannekohtaisia kykyä, eikä niitä ole kuin yksi oma per hahmoluokka ja kuusi yleistä. Ne eivät myöskään juurikaan tarjoa synergiaetuja, joten avainsana jää tässä lisärissä vaisuksi. Idea on kuitenkin pätevä, joten toivottavasti sitä ei jätetä vain yhden lisäosan kokeiluksi.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Kolmas mielenkiintoinen uutuus ovat niin sanotut työkalut. Ne toimivat aseiden tapaan, mutta niissä ei yleensä ole hyökkäysvoimaa, vaan ne tarjoavat passiivisia etuja ja kykyjä. Paladinin Prismatic Jewel Kit esimerkiksi antaa kaikille kädessä oleville minioneille +1/+1-statsiboostin, kun joku kentällä olevista menettää Divine Shieldin. Hahmoluokka saikin lisärissä taas eväät Handbuff-dekille, sillä pari muutakin hyvää korttia tukee pelitapaa. Työkalut ovat hyvä lisuke peliin. Aseet ovat aina olleet helppo tapa lisätä syvyyttä, ja nyt on mukava, että kaikilla hahmoluokilla on mahdollisuus niihin.

Blizzard ei ole kuitenkaan tyytynyt tuomaan pelaajille vain yksittäisiä uusia kortteja. Se on selkeästi keskittynyt nyt tekemään hahmoluokille omia paketteja, joiden yhteispanoksella voimatasoa potkitaan selvästi ylös. Hunter sai hassun rottapaketin, Roguelle tuli tukku SI:7-kortteja, Shaman keräsi viimein kunnon paketin Overload-synergiakortteja, Demon Hunterilla keskitytään korttien nostamiseen ja Fel-tyypin taikoihin ja niin edespäin. Kaikki eivät tietysti ole vielä saavuttaneet riittävää massaa onnistumiseen, mutta suunta monissa hahmoluokissa on nyt selvä.

Tämä on mainos:
Hearthstone: Heroes of Warcraft

UiS:n meta on aluksi ollut totta kai epävakaa, ja uusia dekkejä on ilmestynyt runsaasti. Ensimmäiset päivät näyttivät siltä, että Mage ja Warlock Questlinensä kanssa olisivat voimakkaimpia, mutta meta kompensoi nopeasti. Paladin ja Shaman nousivat nopeasti peliin, sillä niiden paketit vaikuttavat olevan parhaiten kasassa jo nyt, ja ne pystyvät nopeasti tekemään hurjasti vahinkoa kestävien minionien avustuksella. Keskihintaiset aggrodekit ovatkin nyt taas kingi. Ei ole ollenkaan huono arvaus, jos Paladin, Shaman ja Hunter jäävät taas ensimmäisen aallon nerffien alle. Älä siis vielä käytä kallisarvoista Arcane Dustia korttien tekemiseen, vaan kannattaa vielä odotella ainakin pari viikkoa.

Miten sitten United in Stormwind painaa vaa'assa kokonaisuudessa? Olen pelannut lisäriä ja sen kortteja valtavasti, ehkä enemmän kuin mitään lisäosaa muutamaan vuoteen. Se osaltaan johtuu siitä, että satuin avaamaan paketeistani (Blizzard tarjosi arvoa varten 80 paketin setin) mukavasti avainkortteja, joilla sain kokeilla monenlaisia uusia dekkejä. Hauskuustaso on siis ollut korkealla, mutta se on myös nopeasti ollut laantumaan päin, kun samat dekit ovat dominoineet ladderia epäsopusuhtaisesti. Ymmärränkin täysin monien negatiiviset asenteet lisäosaa kohtaan. Jotkin suosituimmista dekeistä oli niin ilmiselviä, että monet ottivat ne tehopelaamiseen, mikä on syönyt monelta pelifiiliksiä. Stormwindin seikkailulle kannattaa kuitenkin antaa mahdollisuus tai parikin, sillä siinä on aineksia parempaan, mitä olemme viime aikoina nähneet.

HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Paljon hyviä synergiapaketteja, korttien taidetasossa positiivista kehitystä, uudet työkalut niille hahmoluokille joilla ei ole yleensä aseita
-
Aggro on dominantti tällä hetkellä ja kaipaa tasapainotusta, liian ilmiselvät ja luovuutta syövät Questlinet
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä