Hearthstone-digikorttipelin tuorein lisäosa ilmestyi kesän lopussa 1. elokuuta. Ytimekkäästi nimetty TITANS lyö pelikentälle Warcraft-universumin kosmiset jumalolennot eli titaanit, ja joukon uusia pelimekaniikkoja ja kikkoja pelaamista rikastuttamaan.
Tarinallisesti Titans sijoittuu poikkeuksellisesti Azerothtin kaukaiseen menneisyyteen: aikaan, jolloin titaanit olivat päihittäneet ja vanginneet muinaiset vanhat jumalat. He kokoontuvat tällöin legendaariseen WoW-raidipaikkaan Ulduariin valmistelemaan maailmaa kuolevaisten rotujen syntyä varten. Varsinaiseen pelaamiseen tämä tarina ei toki vaikuta, mutta onpa se hyvä kehys tuoda mukaan titaanit, heidän Keeper-vartijansa ja monet muinaiset hirviöt korttimuodossa.
Jokaiselle hahmoluokalle on siis kerättäväksi sekä Titan-hahmot että Keeperit, jotka ovat nekin mielenkiintoisia uusia legendaarisia minion-kortteja. Titans-tagin kortit toimivat kuitenkin poikkeuksellisesti. Titaanit eivät aluksi voi hyökätä suoraan, vaan heillä on käytössä kolme Ability-toimintoa, jotka voi jokaista aktivoida vain kerran vuorolla. Sen voi tehdä jopa heti pelaamisen jälkeen, ja vasta kun ne ovat kaikki kolme käytetty, voi hyökätä normaaliin tapaan. Toisaalta titaanien kyvyt ovat niin voimakkaita, että vastustaja on pahoissa ongelmissa, jos niitä pääsee käyttämään yhtä enemmän.
Titansin toinen uusi erikoisuus ja avainsana on Forge. Se muistuttaa hieman Tradeable-sanaa, sillä se aktivoidaan raahaamalla kortti kädestä takaisin pakkaan, jolloin se "taotaan" voimakkaampaan muotoon. Siinä missä Tradeable-kauppa maksaa yhden manan, Forge kustantaa kaksi. Toisin sanoen etukäteen tempoa ja manaa maksamalla saa paremman version, joka yleisesti ottaen on huomattavasti arvokkaampi kuin kaksi manaa sellaisenaan. Pitää siis aina miettiä, mikä on oikea aika päivittää kortti, vai olisiko se sitten kiireellisempää pelata heti sellaisenaan.
Lisäosa tarjoilee myös runsaasti pienempiä uutuuksia ja vanhojen avainsanojen tukea. Näistä ehkä se huomionarvoisin lienee monet uudet Mech-minionit ja Magnetic-avainsanan uusi tuleminen. Erityisesti Rogue ja Paladin saivat kerralla niin kattavan paketin mechoja tukevia kortteja, joilla syntyi helposti muutama erittäin kilpailullinen dekki. Mech Rogue on ehditty nimetä jo ensimmäisen viikon ärsyttävämmäksi vastustajaksi, sillä se pystyy lumipallon tavoin kasvamaan jo toisella tai kolmannella vuorolla totaalisesti jyrääväksi hirviöksi. Se lieneekin jo monien nerffiveikkausten kärjessä, vaikka toki monia muitakin supervoimakkaita uutuuksia lisäristä on nähty.
Hauskoja kokeilemisen arvoisia uusia dekkien arkkityyppejä ovat myös esimerkiksi Death Knightin uusi Plague -mekaniikalla varustettu pakka sekä Magen uusi niin sanottu Rainbow, jossa tavoitteena on pelata mahdollisimman monia erilaisia Spell School -kortteja ja sitten polttaa vastustaja poroksi vanhaan kunnon OTK-tyyliin. Kumpikaan näistä esimerkeistä ei ole silti mitenkään liian voimakas, mutta tarjoaa kohtalaisen kilpailullisen uutuuden virkistämään. Itse ainakin nautin näistä enemmän kuin nopeista aggrodekeistä, joiden matsit ovat nopeita hitti tai huti -tapauksia.
Kokonaisuudessaan Titans on hyvä lisäri. Siinä on paljon pientä uutta ripoteltuna ympäriinsä. Paikoin nämä uutuudet ovat liian "reiluja" tai niille on liian vähän tukea. Nämä saattavat silti tulevissa lisäreissä kerätä kriittisen massan ja muodostua hyviksi kokonaisuuksiksi, mutta monet kokeilut jäävät ainakin kilpailullisessa pelissä monien vanhempien täydellisten dekkien jalkoihin.
Titans-kortit ovat sen sijaan melko vaikea arvioida. Ne ovat ehdottomasti siistejä ja niiden kykyjen käyttö on sopivan uusi ja erilainen juttu. Toisaalta ne ovat usein niin voimakkaita, että ne saattavat yksistään kääntää koko pelin suunnan. Jos vastausta vihulaisen titaaniin ei satu juuri sillä hetkellä, niin tukalat oltavat ovat luvassa. Forge-avainsana sen sijaan jää mielestäni aika vaisuksi uutuudeksi. Siitä on vaikea keksiä suoranaista kritisoitavaa, ja se on yksinkertaisesti vain melko unohdettava lisäys.
Visuaalisti titaanit ja koko lisäri on tyylikäs paketti. Legendaaristen korttien sisäänmarssi on joka kerta hienoa katseltavaa, ja jopa Signature-kortit ovat nyt niin hienoja, ettei niitä välttämättä raaski pistää lihoiksi Arcane dustin keräämiseksi. Kokeiltavaa riittää myös niin hyvin, ettei pelaaminen ole käynyt ensimmäisen viikon jälkeen tylsäksi. Se on hyvä merkki, sillä meta ei selkeästi ole vielä ratkaistu. Tasapainotuksia on silti varmasti luvassa lähiaikoina, joten vasta sitten katsotaan, mitkä dekit jäävät pinnalle.