Hearthstone kaipasi vaisun Witchwood-lisärin jälkeen jotain päräyttävää ja The Boomsday Project on sitä tarjonnut ainakin ensimmäisten viikkojen aikana. Monipuolisia uusia dekkityyppejä on riittänyt ja meta on ollut harvinaisen nautittavaa.
Blizzardin yhdeksännen laajennuksen teema on kaistapäinen tiede, mechat ja muut hullut tieteelliset kokeilut, jotka ovat valloillaan Boomslabissä jossain Nether-ulottuvuuden takamailla. Laboratoriota johtaa kukapa muu kuin Dr. Boom, joka on noussut kulttihahmoksi melkein yksiomaan Hearthstonen ansiosta. Siinä missä räjähteitä rakastava riiviö oli pieni sivuhahmo World of Warcraftissä, on hän Blizzardin korttipelin yksi ikonisimpia hahmoja, eli se alkuperäinen Tohtori Seiska. Mukana menossa on lisäksi yhdeksän hauskaa laboratoriopäällikköä, oma jokaiselle hahmoluokalle, sekä jokaiselle ennennäkemätön Legendary-tason Spell-kortti. Arvokkaita kortteja siten riittää ja lompakko huutaa kivusta, ainakin jos kortit haluaa itselleen heti kättelyssä.
Lisärin uusi avainsana on *Magnetic*, joka mahdollistaa yhdistämisen statseiltaan aikaisemmin pelissä olevaan Mech-minioniin. Kyky on voimakas, sillä vastapuolella olevan pelaajan pitää aina olla varpaillaan, jos pelilaudalla on yksikin robotti valmiina. Onneksi tasapainotus on kuitenkin onnistunut tällä kertaa harvinaisen hyvin Blizzardin testitiimiltä. Silence toimii vastalääkkeenä tehokkaasti, mutta ei rankaise liikaa estääkseen mielenkiintoisia kokeiluita.
Yhteensä The Boomsday Projectissa on tarjolla 135 uutta korttia. Mechojen lisäksi uusia erikoisuuksia ovat Project- ja Omega-kortit, joita tosin on yhteensä vain yhdeksän kipaletta. Projektit hyödyttävät symmetrisesti molempia pelaajia, kun taas Omega antaa minionille jonkin lisävoiman jos pelaajalla on 10 manaa käytössä. Nämä kortit lienevät laajennuksen heikoin lenkki, jos mittaa puhtaasti voimatasoa. Ne ovat olleet "liian reiluja", joten niitä on näkynyt vähän pelikentillä.
Mukana on paljon mielenkiintoisia kortteja. Erityisen vaikutuksen metaan ovat tehneet Deathrattle-synergiaa parantavat kortit, jotka ovat nostaneet Roguen ja Hunterin korkealle tier-listauksissa. Legendary-korteissa on muutenkin ollut tuttua heittelyä. Osa niistä on toiminut mainiosti. Esimerkiksi Warriorin *Dr. Boom, Mad Scientist*, joka on lisärin ainoa Hero-kortti, on tuonut niin sanotun Control Warrior -dekin perustuvan takaisin kuvioihin.
Erityinen hatunnosto Blizzardille on annettava Whizbang The Wonderful -kortista. Se on eräänlainen kädenojennus kaikille F2P-pelaajille. Laittamalla kortin dekkiin muuttuu se automaattisesti yhdeksi 18:sta pelin valmiista Deck Recipe -kokonaisuuksista. Toisin sanoen ei koskaan tiedä millä peli alkaa, mutta samalla pääsee kokeilemaan monilla sellaisilla korteilla, joita ei normaalisti omista. Blizzard on lisäksi onnistunut viime lisärien yhteydessä pikku hiljaa parantamaan reseptien tasoa, joten niillä on mahdollisuuksia pärjätä suhteellisen pitkälle.
Boomsdayn uudet kortit saapuivat pelattavaksi 7. elokuuta, mutta Witchwoodin tapaan yksinpelisisältö saapui viiveellä vasta 21. päivä. Porrastus on ärsyttävää, sillä sen tarkoitus tuntuu olevan vain ja ainoastaan kohdistaa pelaajien huomio maksulliseen sisältöön. Toisaalta ilmaisesta ei voi valittaa, ja onhan sen PvE-moodi jotain virkistävän uudenlaista. Se kulkee nimellä Puzzle Lab ja tarjoaa nimensä mukaisesti jopa 100 aivopähkinää ratkaistavaksi.
Pulmia on neljää eri tyyppiä: Lethal, Mirror, Board Clear ja Survival. Ensimmäinen on tuttu idealtaan, jos on yhtään tutustunut Hearthstonen keskustelupalstoihin. Siinä pitää keksiä miten rajoitetulla korttivalikoimalla voi yhdellä vuorolla päättää tilanteen edukseen. Mirrorissa eli peilikuvassa täytyy puolestaan luoda jollain konstilla molemmille puolille pelilautaa identtinen tilanne, kun taas Board Clearissä tavoitteena on yksinkertaisesti tyhjentää kenttä kaikista minioneista. Survival on ehkä se erikoisin ja samalla myös yksi hauskimmista. Siinä on saatava oma elinvoima täysiin, jotta selviää vastustajan hyökkäyksestä, joka tekee 29 pistettä vahinkoa.
Alkuun pulmat ovat todella helppoja, mutta pikku hiljaa vaikeustaso nousee korkealle ja aivonystyröitä koetellaan kunnolla. Jos kortit eivät ole vanhoista lisäristä tuttuja, joutuu monia kokeilemaan monen monta kertaa ennen kuin ratkaisut löytyvät. Onneksi aikarajoja ei ole ja uudelleen starttaaminen käy vikkelästi. Jokainen kategoria etenee myös omassa järjestyksessään, joten jumittaessa voi hypätä muita yrittämään.
Puzzle Lab on hauskaa ajanvietettä ja erinomainen lisuke muuhun pelaamiseen. Sen suurin ongelmakohta on kuitenkin lyhyys ja kertakäyttöisyys. Kun pulmalabran kaikki osat on selvitetty finaaleineen parissa päivässä, niin palkintona on vain vaivainen korttitausta. Uudelleenpelaamisarvoa ei oikeastaan ole lainkaan. Se on harmi, sillä potentiaalia pelimoodilla on pitemmälle. Ehkä Blizzard voisi jatkossa antaa yhteisölle mahdollisuuden tehdä ja jakaa omia tuotoksiaan?
The Boomsday Project on silti mainio lisäri. Se on huomattavasti parempi korttiensa tasapainon ja monipuolisuuden osalta kuin viimekeväinen Witchwood. Silti Hearthstone on tiukassa paikassa. Se tarvitsisi jo kipeästi jotain muutakin uutta kuin 135 uutta korttia ja kertakäyttöisen PvE-paketin neljän kuukauden välein. Esimerkiksi turnauspelimuoto, uusittu Quest- ja Achievement-järjestelmä ja hahmoluokkien tasokaton nosto uusien tavoitteiden takia olisivat paikallaan. Jos olet pitänyt taukoa Hearthstonesista kesällä tai pitempäänkin, suosittelen nyt lämpimästi palaamaan ja kokeilemaan uuden lisärin kortteja ja yksinpelisisältöä.