Lohikäärmeen vuosi rullaa eteenpäin ja kerää vauhtia uudella lisärillä Hearthstone-keräilykorttipelissä. Uuteen vuoteen Blizzard otti ja muutti kaavaa niin, että vuoden kolmessa lisärissä on nyt yhtenäinen taustatarina. Se alkoi konnien muodostaman E.V.I.L.-järjestön Dalaranin kaupungin valloituksella keväällä, ja nyt kuvioihin hyppäävät parin vuoden takaisesta tutut League of Explorers -sankarit, jotka ovat tutkimassa muinaisen Egyptin inspiroimaa Uldunia.
Uldunin asukit ja tunnelma ovat toki World of Warcraftin veteraaneille ilmiselvä juttu, mutta muille kerrottakoon, että tiedossa on muumioita, hiekka-aavikoita, pyramideja, jättimäisiä ötököitä, muinaisia jumalolentoja sekä toki uusia pelimekaanisia kujeita virkistämään HS-pakkoja. Myös muutama aikaisemmin vain kertaalleen nähty ominaisuus tekee paluun.
Lisurin kokonaan uusi avainsana on Reborn. Sen voisi sanoa olevan sukua Deathrattlelle, sillä se palauttaa minionin henkiin kertaalleen, tosin vain yhden elopisteen kera. Pelikentällä näitä ei ole vaaraa sekoittaa toisiinsa, sillä ne ovat varustettuna jopa turhankin kirkkaalla sinisellä halo-efektillä. Reborn on mukava uutuus. Se on voimakas efekti, sillä se heikentää huomattavasti Area of Effect -spellejä ja vahvistaa erityisesti minion-pohjaisten dekkien tehokkuutta. Questit ja League of Explorers -uusintahahmot ovat mainioita tunnelman luojia.
Koska tällä kertaa seikkaillaan "Egyptissä", niin raamatullisesti mukana on myös kourallinen Plague Spell -kortteja, jotka aiheuttavat suurta tuhoa molemmin puolin pelilautaa. Luontaisena esimerkkinä on Priestin Plague of Death, joka hiljentää ja tuhoaa kaikki pelilaudalla olevat minionit. Uldunista pakkaan sekoitetaan perinteisen tavan mukaan 135 uutta korttia, jotka voi tarkistaa yhdeltä sivulta muun muassa tästä.
Lisäksi paluun tekevät viimeksi Journey to Ungoro -lisärissä kaksi vuotta sitten esitellyt Quest-kortit. Nämä yhden manan Legendary Spellit saa avauskäteen automaattisesti, joten niiden voimakkaita etuja voi tavoitella heti matsien alusta lähtien. Jokainen hahmoluokka saa oman Questinsä, ja tällä kertaa kaikkien palkinto on iso muutos Hero Power -kykyyn. Esimerkiksi Druidin tehtävänä on päättää neljä vuoroa, niin että manaa jää käyttämättä edes yhden verran. Onnistuneesta suorituksesta saa passiivisen Tear of Osiris -kyvyn, jonka avulla kaikki Choose One -vaikutukset toimivat kerralla. Näin vaikean alun jälkeen Druidilla olisi toivon mukaan hyvät mahdollisuudet päästä mukaan peliin.
Kaikissa Questeissä on selkeä juju. Paladinilla yritetään lyödä pöytään Reborn-minioneja, Warlock haluaa nostaa (20 korttia!), Mage pelata taikoja ja niin edespäin. Questien ympärille on siis helppo visioida tietynlainen paketti loogisesti sopivia kortteja, mikä on sekä hyvä että huono juttu. Palkintoja on kiva jahdata ja ne ovat visuaalisesti erittäin tyylikkäitä, mutta kyllä ne samalla tekevät dekkien rakentamisesta ja pitempään pelaamisesta ennalta-arvattavaa.
Onneksi Questit eivät ole Saviours of Uldunin ainoa dekkien rakentamiseen liittyvä haaste ja mahdollisuus. Kaikki neljä League of Explorersin sankaria ovat nimittäin niin sanottuja Singelton tai Highlander-minioneja, eli heidän voimakkaat Battlecryt aktivoituvat vain jos dekissä ei sillä hetkellä ole jäljellä lainkaan duplikaatteja. Uudet Elise Starseeker, Brann Bronzebeard, Sir Finley Mrrglton ja Reno Jackson eivät ole mitään metaa rikkovia ylikortteja, mutta sen hoitaa uusi Zephyrs the Great. Tämä Djinn-lampunhenki on todennäköisesti Uldunin paras uutuus niin voimakkuuden kuin myös hauskuuden kannalta. Zephyrs nimittäin antaa valita yhden kolmesta "täydellisestä" kortista Basic tai Classic-seteistä kyseiseen tilanteeseen. Tässä Blizzard hyödyntää hienosti digitaalisen korttipelin mahdollisuuksia, ja seurauksena on erinomaisen monipuolinen ja hauska näyte hyvästä tekoälyn suunnittelusta.
Ensimmäiset peliviikot Uldunin julkaisun jälkeen ovat olleet mielenkiintoisia. Uusia dekkityyppejä on Questien ja Highlander-vaihtoehtojen ansiosta ponnahtanut runsaasti, mikä on tehnyt lisärin "kuherruskuukaudesta" erittäin antoisaa. Toisaalta edellä mainittu ennalta-arvattavuus on alkanut jo nakertaa uutuuden viehätystä, joten on vaarana, ettei alkuinnostus kestä pitkälle. Yksi harmituksen aiheuttaja on edelleen voimapesänä runnova Control Warrior. Dr. Boom, Mad Genious -kortin kera. Vaikka haastajia riittää, vaikuttaa siltä, että se pysyy metan ykkösdekkinä, ellei Blizzard päätä jotain sen avainkortteja nerfata.
Kokonaisuudessaan Saviours of Uldun on varsin onnistunut lisäri. Se on parempi ja monipuolisempi kuin pari edellistä, joiden jälkeen peli-innostukseni laski lähelle nollaa. Erityisesti tunnelma Uldunissa on mainio, ja iso kiitos tästä kuuluu Hearthstonesiin luoduille League of Explorers -hahmoille, jotka ovat sopivan uniikkeja ja sympaattisia sankareita. Suosio on tunnistettu Blizzardilla, ja he ovat esiintyneet myös World of Warcraftin puolella. Uldun tarjoaa myös pelin veteraanille paljon mielenkiintoista kokeiltavaa ja opittavaa. Uuden setin voimataso on kuitenkin suuri, joten käy kalliiksi korttipakettien hankkimisessa, jos unelmoi ladderissa korkealle pärjäämisessä. Maksullista yksinpelisisältöäkin on tulossa taas vajaan kuukauden päästä nimellä Tombs of Terror, joten kultaa on syytä säästää pieteetillä, ellei halua avata lompakkoaan "oikean elämän" puolella.