Karazhanin diskohuuma alkaa oikealla pamauksella, kun ilmaisessa maistiaisessa maailman mahtavin maagi Medivh kohtaa Palavan legioonan prinssi Malchezaarin. Ennalta kasattu pakka sisältää törkeitä kortteja, joilla näkee helposti, kuinka voimakas Medivh oikeasti on. Jopa demoniprinssit kaatuvat hetkessä, kun pelaaja pääsee tehostamaan loitsujaan, tekemään niistä ilmaisia ja nostamaan kortteja mieletöntä vauhtia. Mutta kun pelaaja karkoittaa Malchezaarin takaisin manalaan, hän viekin Medivhin mukanaan. Ja siitähän soppa syntyi. Astiasto kapinoi, taikapeili haukkuu kutsuvieraita ja shakkinappulat pelaavat aivan omaa peliään. Ja tehtäväsi on, tottakai, panna asiat kuntoon.
Pöytähopeat ovat kasaantuneet jättiläiseksi, joka luo jatkuvalla syötöllä lautasia. Lautasien avuksi pomo luo myös erinäisiä aterimia, jotka parantavat lautasia erinäisin tavoin, antaen niille lisävahinkoa, tauntin tai chargen. Kaiken kukkuraksi mukaan on ripoteltu Kaunotar ja Hirviö -viittauksia. Taikapeili taas huutelee mitä sattuu, eikä hero poweria lukuun ottamatta oikein erotu muiden seikkailujen pomoista. Tasapuolinen hero power mahdollistaa helpot strategiat, kun esimerkiksi Blood of the Ancient One luo itsestään miniatyyrikopion, jonka avulla The Ancient One muodostuu automaattisesti.
Illan kuitenkin kruunaa shakkipeli, joka on monelle tuttu World of Warcraftista. Karazhan-raidin shakkipelissä pelaajien täytyi hypätä shakkinappuloiden kyytiin, jossa jokainen sai omat kykynsä nappulasta riippuen. Kyseessä on yksi pelin mieleenpainuvimmista minipomoista, joten monet ovat varmasti innoissaan tästä. Kyseisen shakkipelin luoja oli myös luomassa Hearthstonen oman shakkipomon. Shakkinappulat ovatkin kortteja, joiden pelaaminen maksaa manaa, ja jotka hyökkäävät automaattisesti vastassa oleviin nappuloihin. Nappuloiden sijoittaminen on todella tärkeää, ja jos nappulat eivät mene tasan, pystyvät ne hyökkäämään kahteen viholliseen samaan aikaan. Vaikka tavallinen versio onkin aika lailla ylijuoksu, luo Heroic-versio erittäin mielenkiintoisen strategiahaasteen.
Enchanted Raven:
Ensimmäinen esimaku koko laajennuksesta oli tämä yksinkertainen korppi. Yhden manan 2/2 ilman mitään heikkoutta. Tämä kortti on melko tyypillistä luokkakortin tasoa, sillä luokkakorteilla on aina ollut hieman enemmän tehoa neutraaleihin verrattuna. Lisäksi 1/3-korttien yleistymisen myötä 2/1 harvoin riittää yhdelle manalle. En silti usko, että tämä kortti tulee pahemmin mullistamaan peliä, vaikka veteen piirretty viiva yhden manan korttien voimatasosta onkin ylitetty. Sen mukana oleva Beast-leima sen sijaan vahvistaa peto-Druidien kokoonpanoa. Peto-Druideista puhutaankin lisää, kunhan seuraava Druid-kortti julkaistaan myöhemmässä siivessä.
Wildissa Zombie Chow toimii parempana aloituksena, mutta areenassa 2/2 kelpaa kyllä.
Firelands Portal:
Tämä seitsemän manan loitsu on osa One Night in Karazhanin portaalitrendiä, missä loitsu tekee kaksi asiaa yhdellä kortilla. Firelands Portal tekee viisi vahinkopistettä, jonka lisäksi se luo viiden manan käskyläisen. Vertailukohtana toimii neljän manan Fireball, joka tekee kuusi vahinkopistettä. Viiden manan käskyläinen siis uppoaisi ylijääneeseen kolmeen manaan, joka vaikuttaisi erittäin tehokkaalta, eikä tätä pelatessa edes tarvitsisi erillistä korttia käskyläisen pelaamiseksi. Kortti onkin hyvä tapa lisätä Magen tekemään vahinkoa ilman, että se olisi halpaa, jonka myötä se kannustaa enemmän hitaampaan kontrolliin. Kerta Faceless Summoner on noussut trendiin, uskon tämänkin kortin tehokkuuteen.
Tämä kortti on monessa Hearthstone-persoonassa kuitenkin herättänyt raivoa. Ei siksi, että se olisi aivan kuraa, tai että se rikkoisi koko pelin ylivoimaisuudellaan. Se, että tämä kortti on Common-laatua, aiheuttaa närää areenapelaajille. Mage on tunnettu areenan herruudesta, sillä Basic/Common-laadun Fireball, Flamestrike, Frostbolt ja muut Mage-kortit ovat erittäin hyviä areenassa, ja alhainen laatu takaa sen, että niitä myös näkee usein. Monet ovatkin sanoneet, että Blizzard ei välitä areenasta lainkaan tämän kortin julkaisun myötä. Blizzard onkin vedonnut, että areena vaatii muutoksia, joten saa luvan nähdä, miten tässä käy.
Deadly Fork:
Tämä kortti tarjoaa Roguelle ensimmäisen aseen sitten The Grand Tournamentin. Monet odottivat, että Rogue voisi nyt saada hyviä aseita, kun Blade Flurry ei enää rajoita aseiden kehitysprosessia. Sen sijaan tämä kolmen manan 3/2 on peruspiirteiltään liian kallis, ja siitä saatava ase maksaa silti kolme manaa, joka on enemmän kuin jokaisesta Warrior-pakasta löytyvä Fiery War Axe. Joudut siis maksamaan kuusi manaa siitä, että saat yhdessä kortissa kaksi kahden manan korttia. N'Zothin kanssa kortti voi kuitenkin toimia, enkä väitä korttia aivan hyödyttömäksi, mutta nopeatempoista tästä kortista ei saa millään.
Areenassa kortti on kuitenkin oikein käypä ratkaisu, sillä aseita Rogue ottaa aina mielellään vastaan.
Silverware Golem:
Peruspiirteiltään Silverware Golem jää hiukkasen alle sen perinteisen kolmen manan 3/4-kortin. Ainoa etu sillä onkin discard-pakassa, minkä avulla yritetään välttää Soulfiren, Doomguardin ynnä muiden discard-korttien haittavaikutuksia. Ennen tätä korttia ainoat discardista hyötyvät kortit olivat Fist of Jaraxxus ja Tiny Knight of Evil, eikä niitä pahemmin pelattu juurikaan siitä syystä, sillä tämänkaltaisia kortteja ei ollut tarpeeksi. Pikkuhiljaa Blizzard alkaa kannustamaan Warlockia pelaamaan discard-kortteja, kannustaen erinäisiä arkkityyppejä. Silverware Golem toimii kuitenkin paljon paremmin kuin Fist of Jaraxxus, sillä Fist of Jaraxxus oli ylihintainen tehoonsa nähden, jolloin se toimi ainoastaan discardin osuessa kohdalleen, jos silloinkaan.
Mitä areenaan tulee, synergioita on vaikeampi rakentaa, mutta kolmen manan 3/3 on silti käypä.
Priest of the Feast:
Priest-korteista on valitettu viimeiset neljä kuukautta, sillä formaattien myötä Priest menetti tärkeimmät korttinsa, kuten Velen's Chosen ja Lightbomb. Viime aikoina Priestille on tyrkytetty neljän manan käskyläisiä julmetusti, kun se tarvitsisi kahden manan käskyläistä. Priest of the Feast on kuitenkin paras neljän manan käskyläinen, mitä Priest on saanut tähän mennessä. 3/6-piirrearvo toimii Priestin hero powerin kanssa todella hyvin, ja aggro-vihollisen on melkein pakko poistaa tämä kortti, jos haluaa tehdä naamavahinkoaan.
Areenassa tämä on piirrearvonsa vuoksi erittäin vakaa poiminta, vaikka vaikutusta ei pääsisikään käyttämään.
Arcane Anomaly:
Yhden manan kortti, joka pystyy saamaan terveyttä, on pelottava. Sen osoitti Curse of Naxxramasissa julkaistu Undertaker, jonka vaikutus piti heikentää niin, että se sai vain vahinkoa. Toki Arcane Anomaly ei voi kasvaa järkyttäviin vahinkolukemiin, jonka myötä sitä voi ennemmin käyttää pöydän hallintaan. Tämä kortti tulee olemaan todella tehokas loitsupakoissa, Yogg-Saronilla tai ilman. Niin kauan kuin kakkospelaajan kolikko lasketaan loitsuksi, tulee ensimmäisen vuoron 2/2 + yhden manan kätyri olemaan vahva alku. Paladin tai Priest voivat kätyrin sijaan käyttää Divine Strengthiä tai Power Word: Shieldiä, että Arcane Anomalystä tulee 3/5 tai 2/5 + kortinnosto.
Areenassa yhden terveyspisteen kortit ovat aina hieman huonohko valinta, mutta sama kolikkotapaus pätee tässäkin, ja tekee tästä kortista tilanteellisesti hyvän.
Pantry Spider:
Nopealta vilkaisulta tämä kortti näyttää huonolta. Ensimmäinen vertailukohde olisi Razorfen Hunter, jonka suurempi hyökkäysarvo vaikuttaisi tehokkaammalta. Petopakoissakin Hunterilla olisi Carrion Grub ja Druidilla olisi Druid of the Flame tai Mounted Raptor. Kokeilujen jälkeen huomaakin, miten paljon esimerkiksi buffipakoissa arvostaa käskyläisiä, joilla on korkeat terveyspisteet. Ei tämä mikään maailmaa mullistava kortti kuitenkaan ole, mutta ei se huonokaan ole. Lisäksi molemmat hämähäkit maksavat kolme manaa, jolloin Shamanin Evolve-pakat saavat huikean hyödyn, kun yhdellä Evolvella saa kaksi 4 manan käskyläistä.
Areenassa kortti on varsin keskinkertainen, ilman varsinaisia etuja tai haittoja.
Maelstrom Portal:
Tuplatehoisien portaalien toinen osa on täällä. Tämä halpa portaali on suoraan verrattavissa Arcane Explosioniin, jolla on täsmälleen sama vaikutus, mutta se ei luo käskyläistä. Arcane Explosion on mielestäni ollut pitkään aliarvostettu kortti, sillä jo yhden loitsuvahinkolisän avulla sen vaikutus tuplaantuu, tehden siitä neljän manan arvoisen loitsun (Consecration). Maelstrom Portalilla on se etu, että se on Shamanilla, jolla on luontainen mahdollisuus saada hero poweristaan loitsuvahinkoa. Lisäksi tämä on aluevahinkoa, joka ei anna Overloadia. Juuri nyt aggro-Shaman on aivan liian vahvassa asemassa, mutta kun puolen vuoden päästä Tunnel Trogg ja Totem Golem siirtyvät Standardista pois, voi tällekin kortille tulla käyttöä.
Areenassa aluevahinko on aina tärkeää, ja jos sillä pystyy luomaan myös käskyläisen, suosittelen todellakin ottamaan.
Ivory Knight:
Lisää terveyspisteitä Paladinille? No mikä ettei. Helpoin vertailukohde on League of Explorersin Ethereal Conjurer, jonka piirteet ovat hieman paremmat yhtä manaa halvemmalla. Kortin suurin poikkeavuus on kuitenkin se, että Paladinin loitsut eivät ole yhtä tehokkaita kuin Magella. Iso osa Paladinin loitsuista ovat yhden manan secrettejä, joten tarjolla olevat kortit ovat yleensä halpoja. Toisaalta paljon parannusta tarjoavat kalliit loitsut voivat olla kehnoja pakkaasi nähden, kuten Anyfin Can Happen Murlocittomissa pakoissa. Lisäksi loitsua ei voi loitsia samalla vuorolla, jos se maksaa vähintään 5 manaa. Healadin-tyylisissä pakoissa sillä ei kuitenkaan ole väliä, sillä Forbidden Healing, Ragnaros Lightlord ja vastaavat kortit pitävät pelaajan tarpeeksi kauan elossa.
Areenassa Discover-kortit ovat aina hyviä, eikä tämäkään ole poikkeus. Lisäksi voit saada sen puuttuvan Consecrationin, mitä et onnistunut saamaan pakkaasi kertaakaan.
Protect the King!:
Warriorille työstetty kortti, joka antaa useita tauntteja. Blizzardin aikeina on tehdä Bolsterista hyödyllinen kortti antamalla tauntteja, jotka voi yhdistää sen kanssa. Selkein vertailukohde on Hunterin Unleash the Hounds, missä taunttien sijaan saa charge-Beasteja. Charge on tyypiltään parempi kuin taunt, ja Beastit ovat parempia kuin ei-Beastit. Lisäksi tälle kortille ei ole oikein hyviä käyttötarkoituksia. Tauntit eivät sovi aggroon, kun taas control-pakat eivät halua antaa vastustajan pitää käskyläisiään pöydällä. Lopputuloksena on outo puolustava pakka, joka ei itse kuitenkaan tee paljoa mitään. Tämä kortti on kuitenkin ehkä pelottavin kortti tulevaisuuden kannalta, jos Warrior saa vielä yhden Bolsterin kaltaisen kortin.
Areenassa taunt-rivistö voi olla todella hyödyllinen pidättelemään vihollisia, tehden siitä parhaimmassa tilanteessa 3 manan Frost Novan, joka tekee vahinkoa.
Moroes:
Hovimestari Moroes on yhdistelmä vaikutuksia, mitä Blizzard ei halunnut tarjota Master of Disguisella: jatkuva vaikutus stealthilla varustettuna, jonka avulla vihollinen ei voisi tehdä asialle mitään. Vertailukohtina ovat sekä tavanomainen Imp Master, joka luo pikkuruisia käskyläisiä joka vuoro, että Shade of Naxxramas, joka tekee enemmän tuhoa, mitä kauemmin se pysyy piilossa. Teoriassa joka vuoro, kun Moroes on elossa, se aktivoi Paladinin hero powerin. Yhden terveyspisteen omaava Moroes on selvästi Blizzardin kokeilu, missä halutaan nähdä kyseisen vaikutuksen tehokkuus. Teoriassa se onkin vahva, sillä vihollisen olisi pakko käyttää jokin aluevahinkoloitsu sen tuhoamiseen, vähentäen vastustajan resursseja. Valitettavasti halpa aluevahinko on muodissa, sillä esimerkiksi metaa murskaava Ravaging Ghoul nähdään jokaisessa Warrior-pakassa.
Areenassa aluevahinkoa ei niin paljoa nähdä, joten Moroes voi ehkä jopa olla hyödyllinen.
Arcanosmith:
Tämä varsin mitäänsanomaton kortti läimäisee Bloodfen Raptorin ja Shieldbearerin hinnaksi neljä manaa. Ainoa pakka, missä uskon tätä nähtävän, on Evolve-pakat, sillä taikakilpi itsessään on kahden manan arvoinen.
Areenassa en usko nähtävän myöskään, mutta huonompiakin vaihtoehtoja on.
Cloaked Huntress:
Siitä lähtien, kun Mad Scientist painui Wildin vihreille niityille, secretit ovat olleet heikossa asemassa. Se ylellisyys, kun kahden manan käskyläisellä pystyi pelaamaan ilmaiseksi pakassa olevan secretin, on jäänyt monien mieleen. Nyt Blizzard yrittää taas tehdä secreteistä tehokkaita. Ja tämä kortti tekee sen varsin hyvin. Niin piirteiltään kuin vaikutukseltaan kortti on verrattavissa Kirin Tor Mageen, paitsi että tämän vaikutus on jatkuva. Toki Magen secretit ovat paljon parempia ja kalliimpia, miksi Kirin Tor Magella voikin pelata vain yhden secretin. Lisäksi Hunterin secreteissä on usein antisynergiaa, kun esimerkiksi Misdirection ja Freezing Trap aktivoituvat samanaikaisesti ilman Misdirectionin hyötyä. The Grand Tournamentissa julkaistu Lock and Load puskee tämän kortin kuitenkin törkeisiin lukemiin. Esimerkiksi Yogg-Saron-pakkoihin voi nyt tunkea sen 12 secretiä, Lock and Loadit ja nämä kortit, niin viidennellä vuorolla voi parhaimmassa tapauksessa pelata 5 secretiä ja saada viisi korttia tilalle. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten vanha, heikko kortti voi puskea ylivoimaiselle tasolle.
Areenassa secret-synergia voi olla vaikea toteuttaa, mutta piirrearvoltaan se on silti hyvä kortti.