Hearthstonen uusin laajennus sijoittuu World of Warcraftista tuttuun Gadgetzaniin. Siinä missä WoWin Gadgetzan oli pieni basaari keskellä huitsin nevadaa, Hearthstonessa se on kasvanut kokonaiseksi kaupungiksi. Ja kuten jokaisessa fiktion suurkaupungissa, myös Gadgetzanissa on järjestäytynyttä rikollisuutta.
Mean Streets of Gadgetzanin kortit muodostuvat pitkälti kolmen rikollisjärjestön ympärille:
● Grimy Goons on Don Han'Chon, kaksipäisen jätin, oma mafia. Nämä karskit köriläät pitkälti työskentelevät aseiden kanssa, ja lukuisien korttien tehona onkin tehdä kädessä olevista käskyläisistä vahvempia tai hyödyntää edellä mainittuja tehoja. Jengin jäseniin kuuluvat Hunterit, Paladinit ja Warriorit.
● Jade Lotus on Aya Blackpawin, nuoren pandaren-neidon, johtama Triad-järjestö. Nämä viekkaat vaanijat toimivat usein varjoista käsin, ja stealthin lisäksi olennaisena osana toimivat Jade Golemit, joista ensimmäisen piirrearvo on 1/1 ja seuraavien aina yhtä suurempi. Loppupelissä Jade Golemit kasvavat pysäyttämättömään kokoon. Jengin jäseniin kuuluvat Druidit, Roguet ja Shamaanit.
● Kabal on Zandalar-peikko Kazakuksen vetämä kultti. Nämä mystiset maagit kehittävät taikajuomia korruptoituneesta manasta, joiden avulla mahtia saadaan hinnalla millä hyvänsä. Lisäksi jokaisella Kabalin legendaarinen käskyläinen tarjoaa ainutlaatuisen vaikutuksen, jos pakasta ei löydy Reno Jacksonin tavoin kaksoiskappaleita. Jengin jäseniin kuuluvat Maget, Priestit ja Warlockit.
Näiden kolmen ryhmän ympärille on myös rakennettu laajennuksen uusin kommervenkki: kolmen luokan kortit. Jokaisella jengillä on kolme korttia, joita voi käyttää vain sen jengin jäsenet. Yksi näistä korteista on Discover-kortti, jonka avulla voi löytää itselleen kunkin jengin jäsenen kortin. Lisäksi myös jengipomo on saatavina legendaarisena kolmen luokan korttina.
Mitä Gadgetzanin tuomaan metaan tulee, peli nopeutui huomattavasti. Suosituin pakka on ehdottomasti piraatti-Warrior, joka Patches the Piraten ja Small-Time Buccaneerin lisäyksen myötä muuttui äärimmäisen nopeaksi pakaksi. Tämän myötä monet pelit ratkeavat jo aloituskädessä, sillä Doomsayerin tai Reno Jacksonin puuttuminen kädestä tarkoittaa usein varmaa tappiota. Toinen suuri voittaja on jade-Druid, joka loputtomilla Jade Golemeillaan ennemmin tai myöhemmin valtaa pöydän kokonaan.
Laajennus kuitenkin jättää toivomisen varaa. Kolmen luokan kortteja oli liian vähän, jotta niistä voisi luoda kunnollista mekaniikkaa, ja jengiteemat tuntuivat liian painavilta, jonka myötä useammat luokat jäivät vahvempien luokkien alle. Hyvänä esimerkkinä Rogue, joka ei saanut Jade Golem -pakkaan tarpeeksi hyviä kortteja, jääden selvästi Druidin alle. Aggressiiviset pakat myös ratkaisevat pelejä paljon nopeammin, minkä vuoksi pelin lopputulos saattaa olla jo aloituskäden nähtyään selvillä. Tämän vuoksi monet hauskemmatkin kortit jäävät näkemättä tavallisissa peleissä.
Hitit ja hudit
Hitit:
Patches the Pirate/Small-Time Buccaneer: Tästä kaksikosta on vaikea sanoa, kumpi on se pahempi kortti. Small-Time Buccaneer toimii Cogmasterin tavoin, mutta vaatii mech-käskyläisen sijaan aseen. Aseet taas ovat järkyttävän tehokkaita alkupelissä, kun esimerkiksi Fiery War Axe tuhoaa kaksi käskyläistä yhdellä kortilla. Patches taas on ilmainen Stonetusk Boar, joka myös harventaa pakkaa pienemmäksi. Mitä pienempi pakka, sen todennäköisempää on nostaa haluamasi kortti. Monet pakat ovatkin lisänneet Patchesin yksittäisen merirosvon seuraksi saadakseen pakkaa pienemmäksi. Molemmat yhdessä aiheuttavat sen verta pahan kaksikon, että jos muutosta ei tapahdu, niin seuraavat neljä kuukautta pelataankin Karibianmerellä, ellei kauemminkin.
Jade Idol: Yhden manan 1/1 on keskivertoa heikompi. 2/2 nousee jo tavan tasolle. Siitä eteenpäin jokainen Jade Golem on vain taattua laatua. Jokainen Jade Golem -kortti tarjoaa käytännössä yhden manan lisähinnalla Jade Golemin kortin vaikutuksen lisäksi, mutta niiden kohdalla joudut kuitenkin pelaamaan tilanteeseen nähden huonon kortin. Tämän vuoksi Jade Golem itsessään saattaa usein jäädä kalliimmaksi. Jade Idol tarjoaa kuitenkin sen yhdellä manalla, ja lisäksi pakkaan sekoittaminen takaa loputtomat Jade Golemit, mihin muilla luokilla voi olla vaikeuksia päästä. Tämän kortin vuoksi Druid on jadeluokista paras.
Priestin kortit: Ennen tätä lisäosaa Priestiä kuvailtiin pelin huonoimmaksi luokaksi, eikä Karazhanin tarjoama Purify auttanut asiaa lainkaan. Tämän vuoksi Blizzard tuntuu antaneen Priestille paljon tulivoimaa Gadgetzanin kaduille, joista suurin osa on sitä, mitä Priest menetti Standard-formaatin myötä. Pint-Size Potion on parempi versio Shrinkmeisterista, jota kukaan ei pelannut käskyläisenä. Potion of Madness on huomattavasti halvempi Shadow Madness. Kabal Talonpriest on parempi Dark Cultist. Greater Healing Potion on suuri parannus, minkä puuttumiselle naurettiin usein. Dragonfire Potion on Lightbombin korvike, ja Drakonid Operative on Thoughtsteal, joka myös antaa mahdollisuuden nähdä vihollisen pakkaan. Lisäksi legendaarinen Raza the Chained mullistaa pelin täysin, sillä ilmaisen hero powerin avulla Priest pystyy aina parantamaan itseään (tai vaihtoehtoisesti vahingoittamaan vihollista Shadowformin avulla). Priest olisi varmasti laajennuksen kärkinimi, jos piraatti-Warrioria tai jade-Druidia ei olisi.
Kun, the Forgotten King: Ilmainen 7/7 kymppivuorolla ei kuulosta ollenkaan huonolta. Fandralin kanssa ilmainen 7/7 ja 10 manaa on vielä parempi. Mutta Avianan kanssa 9 manaa antava 7/7 mullistaa pelin täysin. Monet streamaajat ovat käyttäneet onnistunesti Avianan ja Kunin kanssa C'Thun-yhdistelmiä, missä Brann Bronzebeardin ja Youthful Brewmasterin avulla tehdään vihollisen pöytään yli 60 vahinkoa, jonka avulla vihollinen kuin vihollinen pääsee hengestään. Avianan siirtyessä Standardista pois seuraavan laajennuksen myötä saa nähdä, jääkö Kun pakkoihin, vai tuleeko siitä unohdettu kuningas.
Kazakus: Blizzconissa esitelty Kazakus on ehkä koko laajennuksen näyttävin kortti. Kabalin johtaja tarjoaa riskejä ottavalle (eli pakastaan kaksoiskappaleet poistavalle) pelaajalle tilaisuuden luoda oma taikajuoma, johon pelaaja saa itse valita hinnan ja kaksi vaikutusta. Vaikutuksiin lukeutuu esimerkiksi vahingon tekeminen niin yhteen kuin useampaan viholliseen, lisäpanssari, korttien nostaminen ja demonien lisääminen käteen. Taikajuoman hinnan voi valita yhden, viiden tai kymmenen manan väliltä. Taikajuomat myös saavat varsin paljon aikaan hintaansa nähden: esimerkiksi kaksi vahinkoa koko pöytään tekevä ja yhden käskyläisen henkiin herättävä yhden manan loitsu tekee yhteensä viiden manan edestä tehoa. Kazakus on erittäin palkitseva kortti, jos sen pääsee pelaamaan.
Kunniamaininta:
Dirty Rat: Deathlordin korvaajaksi luodun tauntin tarkoituksena oli katkaista aggro-pakat nopeasti. Neljän manan piirteet omaava kahden manan kortti ei välittäisi, jos vihollinen saisi halvan käskyläisen ilmaiseksi pöydälle. Kortti näkyykin monessa pakassa, mutta ei Blizzardin suunnittelemasta syystä. Dirty Rat säästetään vastustajan combojen rikkomista varten. Esimerkiksi Emperor Thaurissanin tai Leeroy Jenkinsin saa vedettyä kädestä pöytään niin, ettei vastustaja ehdi hyötymään niiden vaikutuksesta lainkaan. Lisäksi sitä saatetaan käyttää Brann Bronzebeardin ja Mind Control Techin kanssa, että viholliselta saa varastettua kaksi käskyläistä.
Hudit:
Rogue: Laajennuksen häviäjä on selkeästi Rogue. Ainoa hyvä kortti on Counterfeit Coin, joka heikompana Innervatenakin toimii hyvin combojen ja Gadgetzan Auctioneerin kanssa. Rogue ei siis missään nimessä ole entisen Priestin kaltainen kuollut luokka. Mutta kun luokkakorteissa on combolla aktivoitava Youthful Brewmaster, tehokkaan aseen vaativa piirrehirviö, eikä yhtään asetta Blade Flurryn muuttamisen jälkeen, jäi Rogue kyllä nuolemaan näppejään. Kirsikkana kakun päälle on Shadow Rager, joka nostaa Roguen meemilistojen kärkeen.
Bomb Squad: Idea oli hyvä. Vastaveto Sylvanas Windrunnerille, jonka deathrattle nappaisi tämän mukaansa, jolloin tämä tekee vahinkonsa viholliseen. Valitettavasti kyseessä on unelmatilanne, joka onnistuu niin harvoin, ettei tätä kannata laittaa pakkaansa. Muissa tilanteissa viiden manan kortti, joka tekee 5 vahinkoa ja antaa 2/2 käskyläisen, ei ole ollenkaan sen arvoinen.
Backstreet Leper: Monien silmissä upean kortin pitäisi olla hyvä kortti. Tämän vuoksi Hearthstonen kotisivuilla näkynyt kuva Backstreet Leperistä herätti monessa toivoa. Mutta kun lopputuloksena on Leper Gnome, joka maksaa kaksi manaa enemmän kahdesta hyökkäyspisteestä, ei tälle voi muuta kuin nauraa.
Bloodfury Potion: Jos haluat maksaa kolme manaa kolmesta hyökkäyspisteestä, on Bloodfury Potion oikea valinta. Jos haluat vielä yrittää synergioida sitä demonien kanssa, niin voit saada siitä kalliimman Demonfiren. Molemmissa tapauksissa Demonfire on vain selkeästi parempi. Ainoa syy, miksi se on näin alhaalla listassa, on Kabal Chemist. Bloodfury Potion on vain luotu "huonoksi kortiksi" Kabal Chemistille, joka tarjoaa pelaajalle satunnaisia taikajuomia.
Piranha Launcher: Neljällä manalla saa parempaakin aikaan kuin 2/4 aseen. Kahden hyökkäysvoiman ase kokee saman kohtalon kuin Charged Hammer, missä aseella pitäisi huitaista useamman kerran, jotta siitä saa hyödyn irti. Neljä piraijaa neljän vuoron aikana on kuitenkin erittäin hidasta. Petoja vaativia kortteja on aivan liian vähän, jotta tästä kortista voisi ottaa hyödyn irti.
Kunniamaininta:
Mayor Noggenfogger: Myönnetään, olin erittäin innoissani nähdessäni Mayor Noggenfoggerin ensimmäistä kertaa. Huonot piirteet omaava Noggenfogger mielessäni olisi kääntänyt huononkin tilanteen hyväksi, kun vihollisen käskyläiset vetävätkin toisiaan turpaan tai tulipallot lentäisivätkin loitsijan naamaan. Kortti kääntäisi huonoimmankin tilanteen hyväksi. Valitettavasti kortin teksti ei ollut aivan selvä. "Satunnainen" tarkoittaakin Noggenfoggerin kohdalla sitä, että kohteen pitää kuitenkin olla laillinen. Hyökkäävien käskyläisten tulee siis silti osua viholliseen (Mogor the Ogren tavoin) ja erityiskriteerejä vaativat loitsut vaativat uudelta kohteeltaan sen kriteerin (esimerkiksi Execute voi yhä osua vain vahingoittuneisiin viholliskäskyläisiin). Tämän vuoksi Mayor Noggenfogger on erityispettymys, sillä nautin Hearthstonessa kaikista eniten hupipeleistä. Kaipa Blizzard vain pelaa varovaisesti Yogg-Saronin suosion jälkeen.
7/10
+ Kolmen luokan kortit ja niiden ympärille rakentuva yhtenäinen teema.
- Kolmen luokan korttien vähäisyys. Pelit ratkeavat aloituskädellä aggro-pakkojen vallitessa.