Suomi
Gamereactor
arviot
Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone: Kobolds & Catacombs DLC

Hearthstone sai joulukuun alussa uuden lisäosan, jossa sukelletaan mysteerisiin katakombeihin legendaaristen aarteiden perässä. Gamereactorin Hearthstone-partio testasi uudet kortit ja kujeet.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Blizzardin digikorttipeli Hearthstone jatkaa menestyskulkuaan jo kolmatta vuotta putkeen. Viimeisin laajennusosa saapui pelaajin käsiin torstaina 7. joulukuuta, ja kaikkien yllätykseksi se ilmestyi ensimmäistä kertaa maailmanlaajuisesti samaan aikaan. Se oli hämmentävä, mutta mukava ylläri etenkin eurooppalaisten HS-fanien suhteen, sillä aikaisemmin uusia kortteja on pitänyt odottaa ylimääräisen yön jenkkijulkaisun jälkeen.

Vuoden 2017 kolmas laajennusosa on nimeltään Kobolds & Catacombs. Sen inspiraation lähteenä olivat tietenkin klassinen Dungeon & Dragons -roolipeli sekä World of Warcraftin luolastoinstanssit, joissa riittääkin paljon potentiaalista sisältöä niin hahmojen kuin aarteidenkin kantilta:

Legendary weapons

Kobolds & Catacombsissa on tarjolla yhdeksän legendaarista asetta, eli yksi kullekin hahmoluokalle. Jokainen ase tarjoaa ainutlaatuisen, kyseisen luokan pelityyliin sopivan vaikutuksen: esimerkiksi Druidin Twig of the World Tree antaa kymmenen täyttä manakristallia aseen tuhoutuessa, kun taas Roguen Kingsbane palaa pelaajan pakkaan tuhoutuessaan ja pitää kaikki aseeseen lyödyt tehosteet mukanaan, kannustaen Deadly Poisonin ja vastaavien korttien pelaamiseen.

Tämä on mainos:

Hahmoilla, joilla ei luonnostaan ole aseita (tai Druidin hyökkäysvoimia), aseet tarjoavat jatkuvia etuja, jotka pysyvät aseen tuhoutumiseen asti: Magen Aluneth nostaa vuoron päätteeksi kolme korttia, Warlockin Skull of the Man'ari kutsuu vuoron alussa satunnaisen kädessä olevan demonin pöytään ilmaiseksi, kun taas Priestin Dragon Soul luo 5/5 lohikäärmeen, jos saman vuoron aikana pelaa kolme loitsua. Aseilla on kolme kestävyyspistettä, mutta aseiden vaikutukset eivät vähennä niitä, joten ne täytyy tuhota aseita tuhoavilla korteilla, kuten Harrison Jonesilla.

Jotkin aseet eivät ole ilmiselviä lisäyksiä, vaan niitä pitäisi pelata teemaan sopivissa pakoissa. Eritoten Hunterin Rhok'delar toimii ainoastaan Blizzardin kannustamassa loitsupakassa, missä ei ole kätyreitä laisinkaan. Näiden aseiden saaminen voi olla eritoten ärsyttävää, sillä niiden ympärille pitäisi rakentaa kokonainen pakka.

Jokaiselle pelaajalle annetaan yksi ilmainen, sattumanvarainen legendaarinen ase. Aseen saa Hearthstonen käynnistäessä.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft
Tämä on mainos:

Recruit

Laajennuksen uutena mekaniikkana toimii Recruit, josta tulee monilla mieleen Y'shaarj, Rage Unbound. Recruit tarkoittaa satunnaisen pakassa olevan käskyläisen kutsumista. Recruit voi toimia ilman kriteerejä, kuten Warriorin Gather Your Party, jolloin kyseessä on täysin satunnainen kätyri, tai sillä voi olla erityiskriteereitä, kuten Warlockin Possessed Lackey, joka kutsuu vain demoneita, tai Druidin Oaken Summons, jolla saa vain enintään neljä manakristallia maksavia joukkoja. Recruit myös samalla poistaa kortin pakasta, jolloin esimerkiksi loitsut nousevat varmemmin.

Monet Recruit-kortit tuntuvat luottavan hieman liikaa satunnaisuuteen. Liian pieni pirulainen voi hävitä pelin kokonaan, kun taas välillä jättiläisen kutsuminen voi luoda voittamattoman etumatkan. Tiettyjen korttien kanssa sitä voi osittain hallita: esimerkiksi Possessed Lackeylle voi antaa vain yhden demonin pakkaan, jolloin tulos on aina sama. Mutta jos ehdit nostamaan demonin ensin, on Lackey täysin turha. Satunnaisuus on tietysti osa Hearthstonea, mutta liika on liikaa.

Spellstones

Jokaiselle luokalle on myös tarjolla oma Spellstone-loitsu. Nämä kiiltävät kivet parantuvat kädessä sitä mukaa, kun niiden kriteerit täytetään. Jokaisella Spellstonella on kolme olomuotoa: Lesser Spellstone, Spellstone ja Greater Spellstone. Loitsukivet vaihtelevat runsaasti: jotkut ovat halpoja, mutta niitä on vaikea päivittää, kun taas toiset ovat kalliita, mutta helposti päivitettävissä. Esimerkiksi Warriorin Lesser Mithril Spellstone maksaa seitsemän manakristallia, mutta päivittyy aseiden pelaamisesta, mikä on Warriorille päivänselvää, kun taas Magen Lesser Ruby Spellstone maksaa kaksi manaa, mutta vaatii elementaalien pelaamista, jolloin sen vuoksi pakkaan täytyy lisätä monta korttia, jotka eivät välttämättä toimi muun pakan kanssa.

Kaikkia loitsukiviä yhdistää yksi asia: päivitettyinä ne ovat hyvin voimakkaita, oli hinta kuinka kallis. Esimerkiksi Greater Ruby Spellstone antaa Magelle käytännössä Cabalist's Tomen kahdella manakristallilla. Rogue taas saa kolminkertaisen Assassinaten Greater Onyx Spellstonella. Vertailukohteita löytyy monia, jotkut enemmän ja jotkut vähän vähemmän toimivia vertailuja. Mutta totuus on selvää: jos sen ympärille voi rakentaa toimivan pakan, on korteissa ytyä.

Unidentified items

Yhtenä ylimääräisenä ominaisuutena löytyy kolme uutta "Unidentified"-korttia, joissa osa ominaisuuksista selviää vasta kortin nostaessa: Priestin Unidentified Elixir antaa kätyrille +2/+2-tehostuksen lisäksi joko Lifestealin, Divine Shieldin, 1/1 kopion tai vaikutuksen, mikä palauttaa sen käteen kuollessaan. Paladinin Unidentified Maul antaa 2/2-aseen lisäksi kätyreillesi joko Tauntin, Divine Shieldin, yhden hyökkäyspisteen, tai kaksi Silver Hand Recruitia. Warriorin Unidentified Shield antaa 5 panssaripistettä, jonka lisäksi se joko antaa 10 lisäpanssaria, 5/2 aseen, luo 5/5 kätyrin tai tekee 5 vahinkopistettä.

Esineet ovat tehoiltaan varsin tasaisia, joskus hieman ylivoimaisia, mutta niiden satunnaisuus tasapainoittaa niitä huomattavasti. Monia tehoja voi usein verrata muihin kortteihin: esimerkiksi 5/5 kätyrin luova Runed Shield on suora vertaus Shieldmaideniin, kun taas Silver Hand Recruiteja luovan Champion's Maulin voi rinnastaa Muster For Battleen. Satunnaisuutensa vuoksi korttien ympärille ei voi muodostaa satavarmoja strategioita, mutta aina sitä saa toivoa: jo julkaisupäivänä nähtiin Shadowboxerin ja Lifestealin antavan Elixir of Lifen luoma automaattinen voitto, missä rikkinäinen synergia tuhosi vihollisen yhdellä vuorolla.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

Dungeon Run

Uusien korttimekaniikkojen lisäksi K&C:ssä tutustuttiin myös kokonaan uuteen tapaan pelata tekoälyä vastaan. Aikaisemminhan HS:ssä on pelattu suoraviivaisissa PvE-pomotaistoissa, joihin on laadittu itse pakka jokaisella kerralla erikseen. Tähän lisäriin Blizzardin kehitystiimi halusi kuitenkin tehdä jotain erilaista. Tuloksena oli Dungeon Run -pelimuoto, jossa on vaikutteita fyysisistä Deck building -korttipeleistä sekä Roguelike-lajityypistä.

Dungeon Runissa pelaaja valitsee yksinkertaisesti yhden yhdeksästä hahmoluokasta ja saa yksinkertaisen 10 kortin pakan käyttöönsä. Tavoitteena on päihittää samalla pakalla kahdeksan peräkkäistä pomokohtaamista, joiden välillä pakkaan saa lisättyä aina kolme uutta korttia. Lisäksi kolmesti saa valita vielä yhden legendaarisen aarteen, jotka ovat naurettavan voimakkaita erikoiskortteja ja löytyvät siten vain tästä moodista. Näitä ovat esimerkiksi Captured Flag, jolla saa pysyvästi +1/+1 kaikille minioneilleen, Bag of Coins, joka täyttää käden kolikoilla tai yksi pelaajien välitön suosikki Rod of Roasting, joka ampuu Pyroblast-tulipalloja satunnaisiin kohteisiin, kunnes pomo tai pelaaja saa surmansa.

Pelimoodiin saatu kokoon hyvin sisältöä ottaen huomioon, että kyseessä on vain osa K&C:tä. Edellä mainittuja legendaarisia tavaroita on 40 erilaista, kun taas pomoja on peräti 48. Yhdistelmiä on siis valtavasti ja yllätyksiä mahtuu mukaan vielä useankin yrityksen jälkeen. Pomot ovat toki alkuun varsin helppoja, mutta loppupäässä haaste saattaa tuntua jopa epäreilulta, ellei ole onnistunut kehittämään omaa pakkaa tasapainoiseksi. Parhaista yrityksistäkin huolimatta tie saattaa silti nousta pystyyn heikolla tuurilla. Osa pomoista on julmetun epäreiluja kavereita, joten valinnat on syytä tehdä huolella alusta lähtien.

Dungeon Runeissa on kuitenkin harmittava ongelma. Onnistuneesta kahdeksan vastuksen kellistämisestä ei saa mitään joka juhlistaisi vaativaa saavutusta. Lisärin julkaisussa tarjolla on toki kolme erikoistehtävää, joista nappaa yhden K&C-korttipaketin ensimmäisen, viidennen ja kymmenennen pomovoiton jälkeen. Sen jälkeen ainoa palkkio Dungeon Runin suorittamisesta tulee kun onnistuu siinä kaikilla hahmoluokilla. Siinäkin tiedossa on vain korttitausta, mikä on melkoisen vaatimaton palkinto erittäin aikaavievästä ja haastavasta projektista. Motivaation lopahtaminen "tyrmäjuoksuun" onkin ollut jo ensimmäisen viikonlopun jälkeen havaittavissa HS-yhteisössä. Se on valitettavaa, sillä pelimuoto on kokonaisuudessaan viihdyttävä vaihtoehto Ranked-kiipeämiseen ja Areenaan. Toivottavasti Blizzard älyää lisätä mukaan jotain porkkanoita, niin että pelimuoto ei unohdu kertakäyttöisyyden unholaan yhtä nopeasti kuin aikaisemmat Adventure-sisällöt.

Kokonaisuutena Kobolds & Catacombs sijoittuu silti positiivisen puolelle. Mielenkiintoisia kortteja on riittämiin tuottamaan pelin metaan uutta virtaa ja Dungeon Run on paras yksinpeliin painottuva lisäys Hearthstonen historiassa. Uudet mekaniikat ovat myös sen verta mielikuvituksellisia ja voimakkaita, että niitä kelpaa kokeilla pitkään. Kannattaa siis käydä avaamassa HS vaikka pitkän tauon jälkeenkin, ja napata ilmaiset paketit ja legendaarinen ase kokoelmaan.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Paljon uusia mekaniikkoja, Dungeon Runin konsepti
-
Korttipakettien korkeat hinnat, Dungeon Runin vaisut palkinnot
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä