Suomi
Gamereactor
arviot
Hatsune Miku: Project Mirai DX

Hatsune Miku: Project Mirai DX

Testissä japanilaista rytmipelisöpöilyä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Japanilaisen pelisarjan uusin osa johdattelee pelaajan jälleen J-popin iloisen rytmikkääseen maailmaan. Suloiset grafiikat ja läjä vauhdikkaita ralleja on kuitenkin yllätyksellisesti vain pieni osa siitä, mitä kaikkea peli tarjoaa japanilaisesta populaarikulttuurista.

HQ

Lukuisten pelien japanilainen Hatsuni Miku -sarja pääsee vihdoinkin parrasvaloihin myös Euroopassa. Hatsune Miku: Project Mirai DX on ehostettu versio viimeisimmästä Miku-pelistä sisältäen uusia biisejä, reaaliajassa laskettuja tietokoneanimaatioita ja paljon muuta pientä sälää.

Rytmipelinä mainostettu Miku sisältää yllättävän paljon kaikkea muutakin ajanvietettä. Alussa valittavan suloisen aasialaistytön ja tämän asunnon voi pukea ja koristella erilaisilla vaatteilla ja tavaroilla. Pelaajan soittotaitoja voi kohentaa vocaloid-pohjaisella syntetisaattorilla, aikaa voi kuluttaa ottamalla erän kiinalaista Go-peliä tai vaikka haastamalla kaveri tai tietokonepelaaja japanilaiseen tetris-klooni Puyo Puyoon. Rytmipeli on vain yksi valittava ajanviete näiden muiden joukossa ilman sen kummempia korostuksia.

Hatsune Miku: Project Mirai DXHatsune Miku: Project Mirai DX

Vaikka rytmipeliosiota ei sen kummemmin korostetakaan, on siihen kuitenkin panostettu selvästi muita puolia enemmän. Tämä ei kuitenkaan tee vielä osiosta hyvää, vaan harmillisen puolivillainen toteutus kielii hukatusta potentiaalista. Vaikka reaaliajassa pyörivät tausta-animaatiot ovat tyylikkään näköisiä, on ikävää huomata ettei pelisuoritus vaikuta niihin millään tavalla. Myös rytmissä painettavien nappien ajoitus ei mene mitenkään loogisesti musiikin mukana, mikä pakottaa pelaajan tuijottamaan tarkasti ruudulla lähestyviä lyöntikohtia. Toiminta tekee itse musiikista pitkälti hyödytöntä pelin kannalta ja vieroittaa iloisten J-pop rallien tunnelmasta. Rytminaputtelua eivät myöskään auta kosketusnäyttömoodin epätarkat hipaisutoiminnot tai lyöntiäänien epäharmoninen kalske, joka ei istu itse musiikkiin ollenkaan. Se pikemminkin saa sen kuulostamaan täysin toissijaiselta. Epäselvästä 3D-kuvasta ei ole apua, sillä pelatessa kolmiulotteisuus rikkoutui toistuvasti. Kaikki nämä viat kummastuttavat, sillä niitä ei ollut havaittavissa lähes 20 vuotta vanhassa Playstation pelissä nimeltä Bust-a-Groove, jota henkilökohtaisesti pidän parhaana tanssi/rytmipelinä ikinä.

Tämä on mainos:

Peli myös selvästi olettaa, että sarjan aikaisemmat osat ovat tuttuja, sillä pelin vaiheista ja niiden toiminnallisuuksia ei turhia selitellä. Alun hahmon ja kodin valitsemisen jälkeen, peli tarjoilee monipuoliset ajanvietteensä pienistä kosketusnäytön ikoneista. Ikonia näpäyttämällä kyseessä oleva toiminta alkaa ilman esittelyjä. Vaikka erilaisiin aktiviteetteihin valitsisikin helpomman vaikeustason, on täydelliseen suoritukseen tai välillä jopa voiton eteen tehtävä oikeasti töitä. Toki apuvalikkoja ja muuta infoa löytyy tiettyjen nappien takaa mutta jotenkin täysin untuvikkona pelisarjaan pölähtäessä olisin kaivannut pientä johdantoa siitä, mistä oikein on kyse.

Jos nyt jotain huonoa, niin jotain hyvääkin sentään löytyy. Pelistä hohkaa kivan tuntuista energiaa. Iloiset J-Pop rallit ovat hauskaa kuunneltavaa ja niitä riittää läjäpäin. Pelin hahmot ovat yltiösuloisia ja hauskan pirteitä huudellessaan lausahduksia japaniksi. Myös tekemistä riittää monipuolisesti laidasta laitaan, joten kyllä tällä pienet tytön tylleröt ja pojan pallerot luulisi tyytyväisinä pitävän, varsinkin jos japanilainen populaarikulttuuri kiinnostaa.

Hatsune Miku: Project Mirai DX
Hatsune Miku: Project Mirai DX
Tämä on mainos:
05 Gamereactor Suomi
5 / 10
+
Suloiset grafiikat, monipuolisuus, iloinen tunnelma
-
Hiomaton rytmipeli, johdantojen puute, sekoileva 3D
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä