Siinä on jotain rauhoittavaa, kun saa purkaa osiin avaruudessa leijuvan metallipalan. Se vetoaa aivoissa samoihin osiin kuin simulaatiopelitkin. Vaikka en olekaan koskaan ollut kiinnostunut bussien tai junien ajamisesta, olen silti ollut kiinnostunut simulaatioista, jotka innoittuvat oikean elämän tekemisestä, ja muovaavat siitä jotain uutta peliympäristössä. Blackbird Interactiven uusi peli Hardspace: Shipbreaker laittaa pelaajan tienaamaan elantonsa purkamalla osiin avaruusaluksia, ja myymällä irti lähteneitä osia.
Vetoavinta ei kuitenkaan ole se simulaatio, vaan tapa, jolla peli toimii. Jo ennen aloitusta on luettava läpi useita opastusosiona toimivia tekstilaatikoita, joista käy ilmi pelin kieli poskessa tekemisen asenne. Samalla tavalla avaruudessa tehtäviä bisneksiä on sivunnut muun muassa The Outer Worlds, joka käsittelee kapitalismin pimeitä puolia. Hardspace: Shipbreakerin alkajaisiksi pitääkin luovuttaa kaikki oikeutensa, ja myös se oma DNA uudelle työnantajalle LYNX.
Tarinallisen osuuden ideana on maksaa takaisin velka, mikä vaikuttaa olevan mahdoton tehtävä. Mutta ei auta. On ryhdyttävä töihin käyttäen annettuja työkaluja purkien avaruudessa leijuvia avaruusromuja, ja kierrättäen osia mahdollisimman tehokkaasti. Kalleimmat osat heitetään suureen avaruusverkkoon, ja loput joko sulatetaan uunissa tai puretaan vielä pienempiin osiin prosessorissa. Niin verkko, uuni kuin prosessorikin kuuluvat pelaajan työpisteeseen. Futuristisella lassolla liikutellaan romua, ja asianmukaisesti lajitellusta romusta saa korvauksen. Painovoimattomassa tilassa työskentely ei kuitenkaan ole ihan helppoa.
Ohjaus on intuitiivinen, mutta silti hankala hahmottaa. Liikkuessa on otettava huomioon suunnan ohella myös nopeus. Oppimisessa kuluu hetki, sillä vielä parin tunnin pelaamisen jälkeen törmäilin eri pintoihin säännöllisesti. Toisaalta, kuten jo mainitsin, ohjaus on looginen, joten ajan kanssa liikkuminen alkaa sujua. Ympäristön hahmottaminen ei sekään ole aina ihan helppoa.
Tunnelma on vahva, ja tekijät ovat selvästi halunneet luoda pohjoisamerikkalaista villin lännen seikkailutunnelmaa. Pelaaja on kaukana kotoa ja kummallisessa ympäristössä, mutta silti tunnelma vaikuttaa riittävän uskottavalta. Ensikokemukset toiminta-alueen kokoluokasta ovatkin vaikuttavia hetkiä, ja pisteenä iin päällä toimii onnistunut visuaalinen tyyli.
Early Access -versiossa on tekijöiden mukaan sisältöä noin 15 tunnin ajaksi. Freeplay-tilassa voi valita yhden kourallisesta erilaisia avaruusaluksia tutkittavakseen. Pääasiallinen juttu on kuitenkin se tarinatila, jossa on mukana monenlaisia töitä tehtävänä. Näistä jokainen tarjoaa erilaisia toimeksiantoja massiivisen velan maksamista varten.
Kaiken kaikkiaan pelin lähtökohta, toimintaympäristö ja huumori vetoavat. Hardspace: Shipbreaker ei ole vielä valmis, ja teknisiä ongelmia on mukana varsin runsaasti. Kohderyhmänä ovat sellaiset pelaajat, jotka kaipaavat järjestelmällisyyttä vaativaa puhdetyötä. Potentiaalia siis on, mutta maalissa ei vielä olla.