Suomi
Gamereactor
arviot
Halo 3

Halo 3

Aikakauden loppu.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Nyt se on nähty. Microsoftin Xbox-seikkailun lippulaiva, Halo, on saanut päätöksen siinä muodossa kuin se on opittu tuntemaan. Tulevaisuudessa julkaistaan Halo-strategiaa ja epäilemättä paljon muutakin, mutta ensimmäisen kerran vuonna 2001 kohauttanut räiskintä-Halo on tullut tiensä päähän.

Halo-pelejä on vaikea ajatella yksittäisinä peleinä. Siihen on selvä syy. Halon kaikki kolme osaa ovat pelattavuudeltaan käytännössä sama peli. Tarinan saumaton jatkuminen osien välillä vahvistaa yhtenäisyyttä entisestään. Halo-fanin kannalta tämä on varmasti hienoa. Trilogian tehnyt Bungie-pelistudio on osannut palvella uskollisimpia asiakkaitaan erinomaisesti.

Meille muille Halo-pelien samankaltaisuus on pienoinen ongelma. Ensimmäinen Halo uunituoreella Xbox-konsolilla oli mahtava kokemus, ja syystä. Tuohon aikaan keskusteltiin vielä, voidaanko konsoleille ylipäätään tehdä hyvää fps-peliä. Padiohjain ei kuulemma ollut kovin hyvä tähän pelityyppiin, eikä ikinä vetäisi vertoja pc:n hiirelle ja näppäimistölle. Halo lopetti tämän keskustelun, ja hetken aikaa koko Xboxin tulevaisuus näytti hyvältä. Halo on edelleen yksi kaikkien aikojen parhaita konsolien julkaisupelejä.

Halo 2 oli monille pettymys, ja sai myös ensimmäisen osan näyttäytymään uudessa valossa. Halo 2:ssa nähtiin samantyyppisiä viimeistelyongelmia kuin ensimmäisessä osassa. Pelialueiden kierrätys ja pelaajan juoksuttaminen edestakaisin olivat näistä selvimpiä. Supersuosion saavuttanutta Live-verkkopeliä lukuun ottamatta uudistuksia oli vähän. Kerronnallisesti trilogian keskimmäiset osat ovat aina haastavia, joten Halo 2:n tarinan kritisointi ei ollut yllätys.

Tämä on mainos:

Halo 2 ei suinkaan ollut huono, päinvastoin. Oleellista kuitenkin oli, että yksinpelinä Halo 2:n vahvuudet olivat täsmälleen samat kuin ensimmäisessä Halossa.

On täysin mielipidekysymys, onko Halo 3:n samankaltaisuus kahden ensimmäisen osan kanssa pelin suurin ongelma vai vahvuus. Kahden Halon veteraani tuntee olonsa joka tapauksessa kotoisaksi Halo 3:n ensimetreistä alkaen, ja voi huitaista pelin rutiinilla läpi, ilman yllätyksiä. Pääasiassa Halo 3 tarjoaa täsmälleen samaa kuin kaksi edellistä osaa.

Pelin tarina jatkuu suoraviivaisesti Halo 2:n lopusta. Tulevaisuuden supersotilas Master Chief rysähtää maapallolle puolustaakseen ihmiskuntaa Covenant-avaruusörkkien miehityslaivastolta. Soppaa hämmentää Covenantin sisällissota tärähtäneen Totuuden Profeetan kannattajien ja tolkullisemmin ajattelevien Eliittien välillä, sekä koko Halo-mytologian kannalta keskeiset Flood-syöpäläiset.

Halo 3:n keskeinen anti on edelleen taitavasti asetelluista tulitaisteluista toiseen eteneminen. Taistelu itsessään on säilynyt käytännössä muuttumattomana. Toisessa osassa esiteltiin uusia aseita ja kahdella aseella samanaikaisesti tulittaminen, ja samaa menoa jatketaan. Taistelun hauskuus kulminoituu edelleen erinomaiseen ohjattavuuteen ja viihdyttävää toimintaa synnyttävään vihollisten tekoälyyn. Halossa viholliset ovat aina olleet aktiivisia heppuja tunnistettavine ominaisuuksineen, ja niin nytkin. Bungien suunnittelijoilla puolestaan on taito tehdä loputtoman tuntuisesti erilaisia muunnelmia ja yhdistelmiä muutamasta taistelualueen perustyypistä.

Tämä on mainos:

Halo 3:n oleellisin arsenaaliuudistus on muutama erilainen kannettava laite, joilla pelaaja voi pumpsauttaa esiin pari erilaista suojakenttää, miinan, vihollisia räiskivän tykkitornin tai muuta näppärää. Perusvaikeustasolla pärjää mainiosti ilman uusia leluja, joten aivan nappiin lisäys ei ole onnistunut.

Perinteiseen jatko-osien henkeen Halo 3:ssa on myös uusia aseita, joista merkittävimmät ovat lähitaistelussa tehokas painovoimavasara ja olalta ammuttava lasertykki. Uutta on myös Master Chiefin kyky nykäistä kiinteän pesäkkeen raskas ase mukaansa ja niittää vihollisia kumoon lonkalta ampuen. Myös muutama uusi ajoneuvo ja vihollistyyppi esitellään, mutta ne ovat huolellisesti tuttuun kokonaisuuteen sovitettuja. Toimivaksi havaittua kaavaa ei ole haluttu muuttaa.

Bungien ajattelua pomotaistelujen suunnittelussa on vaikea ymmärtää, sillä Halo 3:ssa jatkuu koko sarjaa kampittanut vaiva. Pelissä on muutama selvästi pomotaistelumainen kohtaus, mutta ne ovat joko latteita heti kättelyssä tai sitten ne latistetaan myöhemmin kierrättämällä samaa kohtausta uudelleen. Todennäköisintä lienee, että Bungie on halunnut istuttaa pomotaistelut mahdollisimman saumattomasti muuhun pelattavuuteen ja siten modernisoida ikiaikaista videopelien pomotaisteluperinnettä. Perinteisen pomotaistelun dramatiikan ja äkillisen pelattavuuden muutoksen tilalle ei vain ole keksitty mitään korvaavaa, ja lopputulos on sen mukainen.

Kokonaisuutena kuitenkin pidin aiemmista Haloista, eikä kahden ensimmäisen pelin samankaltaisuus harmittanut. Onnistuneen pelin jatko-osan ei tarvitse välttämättä olla kuin edellisen paranneltu painos.

Pidän myös Halo 3:sta, mutta en voi olla ajattelematta... Olisiko Halo 3:n pitänyt uudistaa formaattia reilummin? Tai lisätä jotain... Kouriintuntuvaa? Neljän pelaajan yhteispeli, vaikka verkon yli, ja Live-pelin uudistukset ovat hienoja ominaisuuksia verkkopelaajille, mutta minulle Halo on aina ollut ennen kaikkea yksinpeli. Halo 3 on jo sarjan kolmas osa, ja mikä tärkeämpää, Xbox 360 on valtava teknologinen harppaus alkuperäiseen Xboxiin nähden. Nykyaikaista grafiikkaa lukuun ottamatta Halo 3 tuntuu edelleen siltä samalta, erinomaiselta Xboxin julkaisupeliltä kuuden vuoden takaa. Se ei ole enää yksiselitteisesti hyvä asia.

Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
Halo 3
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
ammattitaitoisesti toteutettu neljän pelaajan yhteispeli verkkopeli
-
ei omaperäisiä uudistuksia
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Täydentävä mielipide

testimielipide

Käyttäjäarviot

  • iPot
    Mitä enää voi sanoa pelistä, josta kaikki on jo sanottu? Yritetään, onhan jalo tarkoitukseni saada arvioitua kaikki pelini. Tiivistettynä:... 9/10
  • hippidippi
    Halo 3 En ole pelannut muita Halo -sarjan tuotksia, mutta ennen kolmosen aloittmaista luin wikipediasta pari artikkelia Haloista, (siis peleistä,... 9/10
  • Mameluck
    Halo-pelisarja on varmasti yksi niistä peleistä, jonka kannatus jakautuu kahteen: vihaajiin ja ylistäjiin. Itse olen tässä ylistävässä... 9/10
  • MasterChief90
    Legendaarisen sarjan päätösosa. Ehdottomasti paras peli IKINÄ. Mikään ei voita koko yön slayeria neljällä yhteen liitetyllä boxilla ja... 10/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Remasteroitu Halo 3 ei näköpiirissä

Remasteroitu Halo 3 ei näköpiirissä

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

343 Industries on jo ilmoittanut, ettei Halo 6 ole esillä E3-messuilla kesäkuussa. Nyt Brian Jarrard on varmistanut vielä senkin, ettei Halo 3:n remasteroitua versiota...



Ladataan seuraavaa sisältöä