Bungie myöntää nyt avoimesti, että vuoden 2003 huikea Halo 2 -demo antoi todellisuutta paremman kuvan pelistä. Demossa valtava kaupunki oli joutunut Covenant-invaasion alle ja Master Chief taisteli vimmaisesti muukalaisia vastaan eri ajoneuvoin. Samaa ei nähty lopullisessa pelissä.
"Koko grafiikkamoottori oli heitettävä roskiin, koska sen kanssa ei olisi ikimaailmassa voitu julkaista peliä Xboxille", Halo 2:n pääohjelmoija Chris Butcher paljasti demosta Eurogamerille.
Lopullinen Halo 2 tuli konsolille eri grafiikkamoottorilla ja mahtipontisia ideoita menettäneenä. Butcherin mukaan studion epärealistiset tavoitteet ajoivat projektin vaikeuksiin, kun valtava määrä työtä oli lopulta heitettävä hukkaan.
"Jos katsotaan Floodin kansoittamaa kenttää, kanranteenialueen sisällä - se on jäljelle jääneet 20 prosenttia järkälemäisestä, laajalle levittäytyvästä kentästä, joka oli huolellisesti rakennettu ja käsin kasattu, mutta jota ei milloinkaan olisi voitu julkaista millään moottorilla", Butcher päivitteli.
Halo 2:sta tuli lopulta hitti, mutta etenkin sen äkkinäinen loppu sai fanien veren kiehumaan.