Suomi
Gamereactor
artikkelit
East India Company

Haastattelussa Nitro Games

Suomalainen Nitro Games sai vastikään valmiiksi East India Companyn, menneen ajan kauppakomppanioiden kulta-aikaan sijoittuvan kaupankäyntistrategian. Haastattelimme Kim Soaresia, Nitro Gamesin pääsuunnittelijaa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
East India Company

Hei, kuka olet ja mitä teet?
Olen Kim Soares, toimin pääsuunnittelijana Nitro Gamesilla.

Mikä, mitä tai keitä on Nitro Games?
Olemme vajaan 20 hengen suomalainen peliyhtiö. Tässä muodossa olemme toimineet vuodesta 2007.

Miksi Nitro lähti tekemään pelejä? Kaikki tietävät, että hyviä pelejä on mahtava pelata, mutta onko niiden tekeminen yhtä palkitsevaa?
Yhtiön perustamisessa mukana olleilla oli kaikilla halu päästä tekemään pelejä, koska pitävät pelaamisesta itse. Mahdollisuus tehdä työtä rakastamansa asian parissa on harvinainen etuoikeus. Joo, pelien tekeminen on myös rankkaa työtä. Se vaatii sitoutumista ja pitkäjänteisyyttä.

Tämä on mainos:

Minkälainen peli vastavalmistunut EIC eli East India Company on?
East India Company on siitä uniikki peli, että se yhdistää ennen näkemättömällä tavalla kaupankäyntipelin ja sotapelin. Pelin taustana ovat historialliset Itä-Intian kauppakomppaniat, joita oli monilla eurooppalaisilla valtiolla 1600-1800 luvuilla. Pelissä pelaaja johtaa yhtä näistä kauppakomppanioista, luoden oman kauppaimperiuminsa ja samalla taistellen kilpakumppaneitaan vastaan niin sodan kuin diplomatiankin keinoin.

Miksi juuri kaupankäynti ja Intia? Oletko itse käynyt Intiassa vai onko innoituksen pohjalla kenties National Geographic?
<nauraa> Ei, en ole käynyt Intiassa. Enkä edes lue NatGeo:a. Peleissä usein toistuvia elementtejä ovat toisaalta kaupankäynti eli kaikenlaiset tycoon-tyyppiset pelit ja toisaalta tietysti sota. Historiallisissa kauppakomppanioissa yhdistyivät molemmat, siihen aikaan kun meno tuppasi olemaan aika raadollista, joten innostuimme heti mahdollisuudesta yhdistää kaksi hyvää elementtiä samaan peliin.

East India Company

Mihin genreen sijoittaisit EIC:n? Onko tämä pelityyppi lähellä sydäntä? Jos on, niin mikä on paras pelikokemuksesi siltä saralta?
EIC yhdistää siis kahta genreä, kauppaa ja strategiaa. Strategia oli pelaajana pitkään suosikkigenreni. Panzer Generalia on vuosien varrella tullut pelattua tunteina enemmän kuin mitään muuta peliä. Viime jouluna tuli vuosien tauon jälkeen taas asennettua se ja aloitettua jälleen kerran pitkä kampanja.

Tämä on mainos:

Mikä sinusta on parasta East India Companyssa?
Se, että sinänsä suoraviivaisen mekaniikan kautta voi tehdä paljon erilaisia asioita. Tämän vuoksi peliin on helppo päästä sisään vaikka yleensä ei tätä pelityyppiä pelaisikaan. Pidemmälle pelattaessa pitää kuitenkin oikeasti miettiä valintojaan ja ratkaisujaan pysyäkseen mukana kilpailussa, joten haastetta riittää kokeneemmallekin pelaajalle.

Kerro jokin hyvä vinkki East India Companyn pelaamiseen.
Kaupankäyntiin: Rakenna valtaamiisi satamiin 4. tason trading post, jotta saat enemmän päätuotetta ja halvemmalla. Muuten taloutesi dyykkaa myöhemmissä tehtävissä.
Taktisiin meritaisteluihin: Anna muille aluksillesi komennot RTS-moodissa ja ota sen jälkeen yksi alus suoraan omaan komentoosi Direct Command-moodissa.

Pelialalla työ on usein harrastus. Onko sinulla mitään harrastusta, joka ei liity peleihin?
No varsinaisesti ei kyllä ole. Ampumista olisi tarkoitus käydä harrastamaan nykyistä aktiivisemmin, liityin juuri practical-seuraan sen vuoksi.

Mistä keksit ryhtyä pelialalle? Minkälaista kokemusta tai koulutusta tehtäviisi tarvitaan?
Pelit ovat olleet pääasiallinen harrastukseni jostain 5-vuotiaasta saakka ja tavalla tai toisella myös työni vuodesta 1996, jolloin aloitin peliarvostelijan hommat. Pelisuunnitteluun ei käytännössä taida oikein olla Suomessa koulutusta. Kävin aikanaan Tampereen yliopiston 15 ov:n kurssin pelien tutkimuksesta ja kehittämisestä.
Mahdollisimman monien erilaisten pelien pelaaminen on ehdottoman tärkeää ja alasta on paljon ulkomaista kirjallisuutta.

East India Company

Mikä on ensimmäinen pelimuistosi? Mitä pelaat juuri nyt?
Eka pelimuisto on Pong mustavalkoisessa telkkarissa vuonna 1979. Laite taisi olla Atari 2600. Viikonloppuna pelasin Battlestations: Pacificia. EVE Onlinessa aloitin jokin aikaa sitten ikuisuusprojektin, jotta saisin hahmoni viimein siihen kuosiin, että sillä pärjää kunnolla.

Ketä henkilöä ihailet pelialalla ja miksi? Äläkä sano Will Wright, se olisi vähän tylsää.
Aika paha, koska pelialalla ei ole juuri henkilökultteja... Pakko sanoa Peter Molyneux. Hän on ristiriitainen hahmo, samoin kuin monet pelinsä joiden on ollut tarkoitus lähinnä muuttaa maailmaa, mutta todellisuus on sitten ollut jotain ihan muuta. Täytyy kuitenkin ihailla hänen innostustaan peleihin omana taiteenlajinaan ja loputonta virtaansa kehitellä uusia uskaliaitakin ideoita. Tämä ala tarvitsee uudistajia kaikkien jatko-osien vastapainoksi.

Kerro vähän East India Companyn kehittämisestä. Kauanko pelin kehittämiseen on mennyt aikaa ja kuinka monta osaajaa sitä on ollu kehittämässä?
Varsinainen kehitysaika oli hieman vajaat kaksi vuotta, vaikka ensimmäiset demot tehtiin jo ennen Nitro Gamesia. Pelin kehittämisessä on ollut eri vaiheissa mukana yhteensä kymmeniä ja kymmeniä ihmisiä. Yhtiönä me ulkoistamme paljon asioita niin kotimaisille kuin ulkomaisillekin alihankkijoille. Lähimmät näistä alihankkijoista ovat Suomesta, kaukaisimmat Filippiineiltä.

Minkälaista palautetta olette saaneet testipelaajilta?
Palaute oli aika lailla odotettua, mutta yllätyksiäkin tuli. Sitä kun tekee jotain asiaa vuosia, sille tulee itse sokeaksi niin, että ei enää pysty huomaamaan asioita mitkä taas pistävät ulkopuolelta tulleen ihmisen silmään välittömästi. Testaus oli tärkeää paitsi teknisten bugien löytämiseksi myös pelillisen tasapainottamisen vuoksi.

Mikä on ollut suurin innostava tai ikimuistoisin hetki peliä kehitettäessä?
Se ei ollut yksittäinen hetki, mutta jännittävintä ja antoisinta aikaa oli se, kun peli alkoi olla teknisesti siinä vaiheessa, että sitä pystyi oikeasti pelaamaan niin kuin se oli suunniteltu. On aina hienoa, kun suunnitelmat konkretisoituvat joksikin "käsin kosketeltavaksi".

Onko Nitro tehnyt jotain muita pelejä tai tekemässä jotain uutta mahtavaa?
EIC:hen on tehty jo yksi ladattava lisäosa, Pirate Bay, joka antaa mahdollisuuden pelata piraattina ja lisää on tulossa. Lisäksi esituotannossa on työnimellä Cutthroat -kulkeva toimintapeli konsolialustalle, joka sijoittuu merirosvojen kulta-aikaan Karibialle. Teemme myös yhtä julkista projektia nimeltä Virtual Naval Battles. Kyseessä on pelimäinen sovellus Suomen Merimuseoon, jossa käyttäjät voivat tutustua 1700-luvun meritaisteluihin peliteknologian keinoin.

East India Company
East India Company
East India Company

Aiheeseen liittyviä tekstejä

East India CompanyScore

East India Company

ARVIO. Kirjoittaja Heikki Takala

Auringonlaskuun purjehtiva kauppalaivasto on melkein yhtä kaunis kuin iltaruskossa loimuava kilpakumppanin kaljuuna.

Haastattelussa Nitro Games

Haastattelussa Nitro Games

ARTIKKELI. Kirjoittaja Annakaisa Kultima

Nitro Games sai East India Companyn valmiiksi. Studion pääsuunnittelija Kim Soares on saavutuksesta onnellinen, joten häpeilemättä hyödynsimme höveliä hetkeä haastattelun verran.



Ladataan seuraavaa sisältöä