Suomi
ARTIKKELI - SPONSOROITUA SISäLTöä

Haastattelussa Christian De Lange

Christian De Lange toimii Gaming Lenovo Nordicsilla tittelillä Product Manager, ja Gamereactor istahti alas puhumaan tulevaisuuden peliläppäreistä alan sisäpiirissä olevan näkökulmasta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Gamereactor: Mikä on se isoin trendi vuoden 2022 sylitietokoneissa?

HQ

Christian De lange: Isoin trendi, jos ei erikseen huomioida kasvavaa kiinnostusta videopelaamista kohtaan, on muutos näytön koossa ja kuvasuhteessa. Kun ennen oli pakko valita joko 15" tai 17", on nyt valittavissa 16". Kuvasuhde on tässä se tärkeä juttu, sillä niin 15" kuin 17" ovat näytön kuvasuhteella 16:9, kun taas 16" näyttö on kuvasuhteessa 16:10.

16" on saatavilla myös kuvasuhteella 16:9, mutta Lenovo käyttää 16" näytöissä ainoastaan kuvasuhdetta 16:10. Mahtava juttu on se, että pelaajana näkee enemmän kuvasuhteella 16:10 verrattuna 16:9. Toisin sanoen itse näkee enemmän kuin vastustaja, jos hän pelaa perinteisellä 15" tai 17" näytöllä. Kutsumme tätä voittoalueeksi (winning zone).

Gamereactor: Eroavatko pöytä- ja sylitietokoneet toisistaan paljon kehityksen ja markkinoinnin osalta? Vai ovatko ne niin samanlaiset, että lopulta sulautuvat yhteen?

Christian De lange: Mahtava juttu on se, että videopelaaminen on kasvanut ja saavuttanut lisää suosiota niin omalla alueellamme kuin maailmanlaajuisestikin. Vain muutama vuosi sitten notebook-markkinat olivat suuremmat kuin pöytäkoneiden markkinat, mutta nykyisin molemmat ovat suunnilleen samankokoiset. Aiemmin vallalla oli ajatus, jonka mukaan tosipelaajalla piti olla pöytäkone, mutta ottaen huomioon nykypäivän notebookit, moni tosipelaaja on valinnut notebookin. Varmaksi voin sanoa sen, että minkä tahansa LEGION-laitteen sitten valitseekaan, on valmis taistoihin.

Gamereactor: Voivatko tulevaisuuden jäähdytysratkaisut yhdessä alentuneen virrankulutuksen kanssa olla sellaiset, että nämä ongelmat sylitietokoneissa ovat kokonaan taakse jäänyttä elämää?

Christian De lange: Se on hyvä kysymys, enkä rehellisesti sanottuna tiedä. Kyse on hieman kissan ja hiiren leikistä jäähdytysratkaisujen kehityksen ja näytönohjainten, CPU:n ja pelien asettamien vaatimusten kesken. Kun CPU, GPU ja pelit vaativat enemmän ja enemmän PC:ltä, on PC:n kehityttävä vastaamaan haasteeseen.

Sen voin sanoa, että uusi tuotesarjamme Quadin kanssa on innoittunut suihkumoottoreista, ja siinä on isommat ja paksummat lämpöputket ja enemmän - mutta ohuempia - tuulettimia. Näin kuluttaja on niin hyvissä käsissä kuin vain olla voi. Kun mukaan lisätään tekoäly, joka voi suunnata tehoja CPU:lta VGA:lle ja päinvastoin, voi laitteen puskea erittäin koville.

Gamereactor: Saavuttaako virrankäyttö pöytäkoneissa tulevaisuudessa ylärajansa, jolloin sylitietokoneet voisivat saada merkittävän lisäyksen suorituskykyynsä? Jo nyt on viime vuosina nähty suuria edistysaskeleita suorituskyvyssä, joskaan ei toistaiseksi sylitietokoneissa.

Christian De lange: Tämä on jälleen kristallipallosta katsomiseen verrattava kysymys. Kyse on jälleen kerran siitä, mitä PC:n sisällä oleva laitteisto vaatii. Nykyisin pöytäkoneen virtalähteen teho voi olla 850 W, mutta tämäkin vain niissä tehokkaimmissa pöytäkoneissa.

CPU- ja GPU-valmistajien painopiste on yrittää tehdä tuotteista niin hyvin suoriutuvia kuin mahdollista, ja samaan aikaan virrankulutuksen suhteen mahdollisimman tehokkaita. Lenovon näkökulmasta tarvitsee laittaa yhteen virtalähteitä, joiden avulla laite toimii sillä tasolla kuin mihin se pystyy. Markkinoilla on saatavilla sellaisia laitteita, joiden virtalähde on vaatimuksia alhaisempi, ja näin laite ei toimi niin tehokkaasti kuin olisi mahdollista. Tämä on surullista, sillä käyttäjä haluaa aina tehoiltaan sen parhaan käyttökokemuksen.

Niin tai näin, nyt eletään mielenkiintoista aikaa videopelaamisen saralla, sillä ala kehittyy nopeammin kuin koskaan ennen. Olen iloinen, että Lenovo on mukana kehityksessä johtavana videopelaamisen laitteiden valmistajana maailmassa.

Haastattelussa Christian De Lange


Ladataan seuraavaa sisältöä