Suomi
Gamereactor
Videos
GRIS
HQ

Gris - Haastattelussa Conrad Roset

Haastattelimme Grisin kehittäneet Nomada Studiosin Condar Rosetia Gamelabissa.

Audio transcriptions

"Olemme Gamelab 2019 -tapahtumassa, ja minulle henkilökohtaisesti on suuri ilo puhua kanssasi, Conrad, ensimmäistä kertaa kameran edessä...
koska Gris oli yksi vuoden peleistäni viime vuonna, ja uskon, että saat tänään iltapäivällä joukon palkintoja täällä Gamelabissa.
Pidin todella siitä, miten käsittelitte ahdistuksen, menetyksen ja yksinäisyyden kaltaisia asioita."

"Miten ajattelitte lähestyä näitä aiheita tässä pelissä?
Kyllä, halusimme kertoa emotionaalisen tarinan. Halusimme keskittyä tunteisiin, halusimme koskettaa pelaajaa emotionaalisesti.
Siksi emme halunneet kertoa liikaa elementtejä tarinasta.
Halusimme avoimen lopun, ja se on oikeastaan tarina henkilökohtaisesta kehityksestä."

"Minusta tuntui mielenkiintoiselta, että ehkä niiden tunteiden tai niiden tunnevaiheiden, joita hahmo käy läpi, pitäisi olla selkeämpiä, merkitsit ne selkeästi tasoina ja väreinä ja maailmoina.
Oliko tuo ajatus jotain mitä halusit tehdä vain lähettää selkeämmän viestin pelaajalle, jotta hän voisi samaistua näihin tunnevaiheisiin?
verrattuna muihin abstraktimpiin peleihin, joissa tunteet eivät ole niin selkeitä?
Ensimmäinen ajatus, joka minulla oli pelistä, oli, että se olisi jotain mustavalkoista..."

"ja siirtyä mustavalkoisesta moniin väreihin, niin moneen väriin kuin mahdollista.
Se oli siis ideamme ensimmäisestä päivästä lähtien.
Ja sitten tarvitsimme pelin evoluution, joka sopisi tuohon ajatukseen värien evoluutiosta.
Ja tarvitsimme tarinan, joka sopisi siihen."

"Ja ajattelimme yhdessä tiiminä, en työskentele yksin, ajattelimme tarinaa henkilökohtaisesta kehityksestä.
Eli siihen liittyy paljon erilaisia ajatuksia, kuten trauma, tilanteiden voittaminen, mutta haluan todella sanoa selvästi, että ensin kyse oli kertomuksesta, joka kulkee nollaväreistä moniin väreihin...
ja sitten meillä oli toinen kertomus, joka oli henkilökohtainen tarina, jonka sovitimme siihen."

"Se on siistiä, se on mielenkiintoista.
Kuinka paljon olet itse osallistunut pelisuunnitteluun?
Ei pelkästään taidepuolella, vaan taiteen viestissä.
Tulen kuvituksen maailmasta, olen taiteilija, kuvittaja."

"Tietysti rakastan videopelejä, se on harrastukseni.
Tulen kuvitusmaailmasta, olen taiteilija, kuvittaja.
Tulen kuvitusmaailmasta, olen kuvittaja, olen itse taiteilija.
Mutta samalla rakastan videopelejä."

"Olen pelannut konsolilla pikkupojasta asti.
Olin siis mukana pelin suunnittelussa.
Tietysti meillä on ammattilaisia, jotka huolehtivat siitä.
Mutta tarinankerronta ja pelisuunnittelu kulkevat todella tiiviisti käsi kädessä."

"Ja olin todella mukana koko suunnittelussa, koska tarinan selittäminen on tärkeä osa kokonaisuutta.
Nyt kun mainitsit taustasi, sekin on mielenkiintoinen, koska olet kuvitellut muotia ja mainoksia.
Miten se mielestäsi auttoi sinua saavuttamaan laajemman yleisön tai kiinnittämään pelaajien huomion?
Se, että olet sekä muodin että mainosten asiantuntija, etkä nyt vain tule videopeleihin."

"Taustani on tosiaan auttanut eri syistä.
Ensinnäkin minulla oli jo sosiaaliset verkostoni ihmisten kanssa, seuraajia.
Joten se oli hyvä aloittaa pelin esittely, emme aloittaneet tyhjästä.
Ja myös siksi, että sanoisin, että 70 prosenttia Grisiin osallistuneista ihmisistä ei ole tyypilliseltä videopeliteollisuudelta itseltään."

"Mukana on ihmisiä taidemaailmasta, myös animaatioalalta, elokuvasta, mainoksista.
Se ei ollut vain puhtaasti videopelien ihmisiä.
Se on siis auttanut meitä luomaan erilaisen tuotteen ja myös erilaisille ihmisille.
Sitä ei ole suunnattu tyypillisille videopelejä pelaaville ihmisille."

"Se avaa markkinoita, se on laajempi yleisö.
Ihmiset, jotka eivät ole koskaan pelanneet videopeliä, ovat pelanneet Grisiä ja pitäneet siitä.
Olemme avanneet markkinat, kohteen.
Itseasiassa, koska peli, koska Gris on toiminut niin hyvin, Nomada Studiossa haluamme jatkaa muiden pelien kehittämistä."

"Haluamme keskittyä peleihin, jotka ovat vielä enemmän kerronnallisia, jotka selittävät enemmän kerrontaa.
Ja haluamme myös, että niissä on enemmän pelattavuutta.
Haluamme siis lisätä Griksen estetiikkaan lisää pelattavuutta.
Voin antaa hyviä esimerkkejä tämän suuntaisesti, kuten Shadow of the Colossus tai The Last Guardian Fumito Uedalta."

"Ne ovat esimerkkejä hyvistä tarinoista, joissa on erittäin hyvä suunnittelu, mutta myös hyvä pelattavuus lisätty siihen.
Kyseessä on peli, jossa on erittäin hyvä pelattavuus, mutta tarina ja design ovat kaiken lisäksi.
Ja keskityn aina siihen, Fumito Uedaan, Shadow of the Colossukseen, The Last Guardianiin jne.
Pointti on se, että nyt tutkimme enemmän kerronnallisia polkuja ja polkuja, joissa on enemmän pelattavuutta, ja katsotaan mitä tapahtuu."

"Joo, ja on niin mukavaa, että mainitsit nyt viittauksia, kuten Fumito Ueda ja Metroidvania.
Kysyin nyt referensseistä, ja luulen, jos olen oikeassa, että Moebius oli yksi suuri inspiraatio sinulle.
Minulle se on henkilökohtaisesti yksi suosikkitaiteilijoitani, silloin kun Jean Giraud ja sitten Moebius, Inca aikakausi.
Mitä voit kertoa meille nimenomaan tästä vaikutuksesta?
Haluaisin selittää, että olemme ottaneet vaikutteita monelta eri alueelta."

"Moebius on loistava referenssi, varsinkin kun on kyse sommitelmista.
Koska hahmot ovat loppujen lopuksi todella pieniä.
Sain siis vaikutteita videopeleistä, videoleikkeistä, Journeysta, Insidesta, Dear Estheristä, Shadow of the Colossuksesta.
Lisäksi sain inspiraatiota Ruusunen Ruususen koko metsän kuvaamiseen, Ghibli metsän kasveihin."

"Sain inspiraatiota myös Calderin veistoksista.
Vietimme siis vuoden etsien referenssejä.
Saimme siis vaikutteita monista eri paikoista.
Olen siis optimistinen sen suhteen."

"No niin, viimeinen. Aika taitaa loppua kesken.
Täällä Barcelonassa, Gamelabissa, katsomassa muita indie-projekteja, tapaamassa muita kehittäjiä, Luulen, että se on myös sinulle rikastuttavaa, ja oletan, että olet läsnä tässä konferenssissa, kongressissa, tulevaisuudessa.
Mitä mieltä olet siitä, että kehittäjien yhteisö kokoontuu täällä Barcelonassa, sekä Gamelabissa että kaupungissa?
Olen super innoissani siitä, että se järjestetään täällä Barcelonassa, yleensä, että pääsen tällaiseen kokoontumiseen, jossa on niin paljon tärkeitä ihmisiä."

"Pitää matkustaa, ja on todella kunnia olla täällä.
En ole nähnyt kovin montaa Gamelabin istuntoa, mutta mielestäni on superiloa vain napata kuppi ja olla täällä 10 minuutissa.
Hyvä on, kiitos paljon ajastanne.
Onnea illan palkintojenjakoon, ja jatkakaa hyvää työtä, kaverit."

"Muchas gracias.
Kiitos."

Gamelab

lisää

GRTV

lisää

Leffatrailerit

lisää

Trailerit

lisää

Tapahtumat

lisää