Suomi
Gamereactor
Videos
HQ

Phil Harrisonin haastattelu

Yli vuosikymmenen PlayStationilla sekä Atarilla ja Microsoftilla työskennellyt Phil Harrison on yksi pelialan matkustetuimmista johtajista. Istuimme juttelemaan hänen kanssaan Gamelabissa saadaksemme lisätietoja hänen näkemyksistään mediasta kokonaisuutena, hänen viimeisimmästä investoinnistaan AR/VR-tilaan, Brexitistä ja muusta.

Audio transcriptions

"Parin yrityksen jälkeen saimme vihdoin Phil Harrisonin Gamelabiin.
Kiitos, että liityit seuraamme.
On ihanaa olla täällä, ja olen pahoillani, että tämä kesti vuoden pidempään kuin olisi pitänyt."

"Ei se ollut sinun vikasi, olit kova, eikö?
Kyllä, juuri niin. Jouduin polkupyöräonnettomuuteen, mutta onneksi olen nyt täällä.
Voitko nyt paremmin?
Olen, kiitos kun kysyit."

"Teillä oli tänään paneeli, jossa oli aiheena koko maailma pelaa pelejä, mitä nyt?
Tuon kysymyksen heitätte yleisölle. Mikä on vastauksesi siihen?
Minulla ei ole kaikkia vastauksia, mutta kysymykseni on, että nyt meillä on miljardeja ihmisiä ympäri maailmaa pelaamassa pelejä.
eikä meidän enää tarvitse selittää, mikä on tietokonepeli."

"koska mobiili- ja konsolialustat ovat menestyneet.
Elämme tietokonepelien ja interaktiivisen viihteen erittäin jännittävää, lähes kulta-aikaa.
Meillä on välineet tehdä sisällöstä helposti, helposti ja halvalla saatavilla olevaa.
Meillä on jakelu, meillä on alustat, meillä on teknologia laittaa asioita verkkoon."

"Meillä on kaikki valta käytettävissämme, ja nyt meidän pitäisi tehdä jotain hämmästyttävää tuolla vallalla.
Meidän pitäisi kertoa tarinoita, jotka todella koskettavat sydämiämme ja sieluamme eri tavalla.
Se oli siis kysymys, jonka esitin, mitä me aiomme tehdä tällä voimalla nyt kun meillä on kaikki nämä valmiudet?
Ja tein vertailun Hollywoodin historiaan."

"Ja jos palataan vuoteen 1927, se oli ensimmäinen puhe-elokuva, The Jazz Singer, 1927.
Sitten kelataan kelloa 40 vuotta eteenpäin vuoteen 1967.
Katsokaa elokuvia, jotka tulivat ulos 1967, 68 ja se on 2001 Avaruusodysseia, Cool Hand Luke, In The Heat Of The Night, Aladdin ja Chitty Chitty Bang Bang, joitakin uskomattomimmista tarinoista, joita on koskaan kerrottu."

"Tänä vuonna on noin 40 vuotta tietokonepelejä.
Ja kysymykseni on, teemmekö me samaa oikeutta teknologiallemme?
Teemmekö samaa oikeutta pelaajillemme?
Ja mielestäni esimerkkejä on, mutta ei tarpeeksi."

"Juttelimme tästä aiemmin.
Yksi noista esimerkeistä voisi olla vaikkapa sisällä.
Luuletko, että kyse on vain ideoista, onko kyse lahjakkuudesta, joka liittyy tähän uuteen teknologiaan, joka meillä nyt on?
Mikä on mielestäsi avain siihen, että nykyään keksitään niin hienoja nimiä?
Mielestäni kyse on aina lahjakkuudesta."

"Ja luulen, että meidän on alana löydettävä keinoja muille kuin pelien tarinankertojille...
tulla maailmaamme ja olla avoimempia.
Annan teille itse asiassa esimerkin.
Puhuimme sisällä, mutta tuon on ilmeisesti tehnyt erittäin kokenut peliryhmä."

"Mutta loistava esimerkki maailmasta, josta halusin todella oppia lisää...
ja halusin ymmärtää.
Ja kun mainitsin tämän äsken lavalla, Kuulin ihmisten yleisössä taputtavan ja tavallaan sanovan, Joo, olemme samaa mieltä, se tuntui olevan ihmisten mieleen."

"Mutta on toinenkin esimerkki, Joseph Farris, kaveri joka teki Brothersin.
Hän ei ole perinteinen pelitarinankertoja.
Hän tulee elokuvataustasta.
Ja niinpä olen innostunut yhä useammista näistä ideoista, näistä yhteistyökuvioista."

"Nyt kun työkalut ovat olemassa, miten saamme mukaan entistä monipuolisempia sisällöntuottajia, niin naisia kuin miehiäkin, iän, etnisen ja maantieteellisen monimuotoisuuden?
Nämä ovat asioita, jotka ovat mielestäni jännittäviä."

"On mielenkiintoista, että mainitsit Joosefin, koska hän on tietysti ollut elokuvissa ennenkin.
Ja nyt hän on kiinnostunut lähinnä kahden pelaajan välisestä vuorovaikutuksesta.
kahden projektin osalta."

"Kyse on siis enemmän pelattavuudesta kuin tarinankerronnasta.
Joten ehkä me tarvitsemme myös muuta kuin tarinoita, pelillisiä innovaatioita ja pelillisiä esityksiä muuttumaan nyt.
Minusta se on totta."

"Ja ilmeisesti tarinankertoja yksinään ei voi tehdä loistavaa peliä.
Heidän on oltava yhteistyössä ohjelmistokehittäjien kanssa, suunnittelijoiden, insinöörien ja taiteilijoiden kanssa.
Mutta olen toiveikas, että samalla tavalla kuin Netflix..."

"muutti täysin television kirjoittamisen mallin, Toivon, että nettijakelun voima ja lopulta VR ja AR - tuovat uudenlaisen tarinankertojan maailmaamme.
Entä sijoitukset?
En tiedä jaoitko yleisölle neuvoja, esimerkiksi studiot, jotka etsivät sijoituksia ja päinvastoin, sijoittajat, mistä löytää lahjakkuuksia, joihin sijoittaa."

"Jaoitko heille mitään neuvoja?
En saanut mitään erityisiä kysymyksiä siitä tänään, mutta neuvoni on aina keskittyä ensin joukkueeseen.
Sijoittajana katson aina tiimiä ennen projektia."

"Kun sijoitin Supercelliin, sijoitin heihin, koska tiimi oli loistava.
ja työkalut, joita heillä oli, merkitsivät sitä, että he olisivat hyvin helposti - ja nopeasti muuttaa peliä, jos ensimmäinen peli ei ollut menestys.
En lyönyt vetoa, että ensimmäinen peli onnistuu."

"Kyse on siitä, että on hyvä joukkue.
Kyse on siitä, että on oikeassa paikassa oikeaan aikaan...
ja oikeaa teknologiaa ideoiden saattamiseksi markkinoille.
Olen hieman huolissani erityisesti mobiilialalla, on se, että siellä on niin paljon kopiointia, innovaation puutetta."

"Minusta se on vähän masentavaa, mutta niin on aina ollut.
Entä alustat?
Supercell on tietysti mobiili, kuten sanoit, mutta mainitsit myös VR:n.
Olet kai kiinnostunut sijoittamaan myös VR:ään."

"Luulen, että olet.
Mitä voit kertoa meille alustan valinnasta ensin jos haluaa tehdä bisnestä tällä alalla ja sitten vasta tiimiin?
Itseasiassa tänään ilmoitin sijoituksesta VR-startupiin."

"nimeltä Dream Reality Interactive, joka toimii Lontoossa.
jonka on perustanut muutama erittäin fiksu entinen Sonyn tiimin jäsen.
He rakentavat VR AR -yhtiötä.
Ajattelen maailmaa niin, että VR tulee olemaan alkupala..."

"ja AR tulee olemaan pääruoka.
En tiedä miten sanotaan, mutta niinkuin tapakset ja pääateria.
Mitä sinä sanot?
Uskon, että lopulta maailma on AR-maailma."

"Se vie aikaa ennen kuin sinne päästään.
Puhun yli viiden vuoden päästä sinne.
Mutta muistakaa, iPhone on vasta 10 vuotta vanha tänään.
Mietin jo, mikä on post-mobiilimaailma."

"Ehkä se tiimi, johon juuri mainitsit investoivasi, - luo seuraavan pelillisen idean.
Koska VR:stä meillä ei ole vielä näkemystä.
Onkohan sitä mullistavaa, nerokasta ideaa jo tapahtumassa?
Uskon ja näen itse asiassa tuotantoarvot VR:ssä."

"kasvavan paljon nopeammin kuin olin odottanut.
Minusta VR:ään menevien tuotantojen laatu on hyvin jännittävää.
Se on myös aika pelottavaa, koska se tarkoittaa sitä, että tuotantokustannuksia nousevat myös hyvin nopeasti."

"Mutta markkinoilla on aina ollut vähän kilpavarustelua.
Alustoista puhuttaessa ja tietysti valtavan PlayStation-taustasi takia, Täytyy kysyä, miten se vertautuu sinun silmissäsi nykyiseen PlayStation 2:een, siihen PlayStationiin jonka tunsimme 90-luvulta ja 2000-luvulta?
Mielestäni Sony on tehnyt hienoa työtä tehdessään PlayStation 4:stä erittäin suosituksi ympäri maailmaa."

"Se mitä ihmettelen ja ehkä vähän huolestunkin on se, että sekä Microsoft että Sony, kasvattavatko ne markkinoita?
Rakentavatko ja investoivatko ne sisältöön ja laajentavat kokemuksia saadakseen lisää pelaajia?
Ainakin heidän julkisten ilmoitustensa perusteella näyttää siltä."

"että he tavoittelevat yhä enemmän samanlaista hardcore-pelaajaa.
Kun taas Nintendo Switchillä on mielestäni mahdollisuus pelata laajemmalle yleisölle.
Joten tulee olemaan todella mielenkiintoista nähdä, miten markkinat kehittyvät.
seuraavien kolmen tai neljän vuoden aikana."

"Miten luulet Switchin muuttavan pelaajien panoraamaa?
Ei vain hardcore-pelaajille, joilla se on toinen alusta vaan myös uusia pelaajia, jotka eivät ole vain mobiilipelejä.
Voin siis vastata vain omasta kokemuksestani kahden pojan, kahdeksan ja kuuden, kanssa."

"Switch on ehdottomasti konsolin valinta.
Kotona vanhin poikani pelaa paljon Zeldaa ja yhdessä he pelaavat paljon Mario Kartia.
Joten uskon, että Switch tulee jatkossakin olemaan ykköskonsoli talossamme jonkin aikaa."

"Mutta vanhin poikani pelaa myös FIFAa ja Forzaa.
ja hän alkaa yhä enemmän innostua edistyneistä konsolipeleistä.
Mutta Switchin toisen näytön kyky on yllättävän hyödyllinen.
Vaikka olemme onnekkaita, kun meillä on talossamme useampi kuin yksi televisio..."

"monissa kodeissa ei ole ja uskon, että se tulee olemaan...
todella suuri etu monille monille ihmisille.
Tuo on mielenkiintoista.
Entä Kansallinen elokuva- ja televisiokoulu?
Millaisissa aloitteissa olet tällä hetkellä mukana?
pelien ja pelien viemisen osalta laajemmalle yleisölle?
Niinpä liityin National Film and Television Schoolin johtokuntaan."

"neljä, ehkä viisi vuotta sitten.
Ja syy miksi liityin oli se, että he olivat juuri perustaneet pelikurssi osana elokuva- ja televisiokoulua.
Ja olin innoissani pelinkehityksen risteytymisestä ja elokuva- ja tv-tuotannon ja kaikkien niiden taitojen - jotka voisivat toimia eri medioissa."

"Ja he tekevät suuria edistysaskeleita rakentaessaan upeaa koulua.
Minulle se on tarinankerronnan tulevaisuus.
Jos elokuvakouluun tuleva oppilas ja ymmärtää, miten tehdään tv-pelejä ja elokuvia, se on mahtavaa."

"Se tulee olemaan täynnä Joseph Faresia.
Ehkä sieltä tulevat seuraavat tarinankertojat.
Lopuksi haluan kysyä sinulta Brexitistä.
Miten luulet sen vaikuttavan?
Meillä oli tämä sama kysymys viime vuonna."

"Se oli jo kuuma aihe.
Kysyimme David Bravenilta ja Ian Livingstonelta.
Miten uskotte sen vaikuttavan sekä nykyiseen markkinatilaan, nykyisiin yrityksiin ja myös tuleviin lahjakkuuksiin Britanniassa - jotka haluavat päästä laajalle videopelialalle Euroopassa ja maailmanlaajuisesti?
Äänestyksestä on siis kulunut vuosi."

"Enkä vieläkään voi uskoa, että meidän pitäisi olla lähdössä.
Olen edelleen surullinen ja masentunut todellisuudesta.
Ja luulen, että se liittyy pelikehitykseen Britanniassa, suurin pelko on kykyjen saatavuus ja älykkäiden ihmisten vapaa liikkuvuus."

"Kaikissa menestyneissä studioissa, joita olen johtanut tai joissa olen ollut mukana, - tai joihin olen sijoittanut 30 vuoden aikana, Kaikissa parhaissa studioissa on ollut monipuolinen sekoitus kulttuuria eri maista.
Ja se tekee hienon luovan prosessin."

"Ja jos, enkä tiedä mitä tapahtuu, mutta jos Brexitin seurauksena, vaikeutamme eurooppalaisten tuloa ja työskentelyä Britanniassa.
ja brittien työskentelyä Euroopassa, Mielestäni kaikki häviävät."

"Se on siis se asia, josta olen eniten huolissani.
Poliittisesti uskon, että on paljon paineita...
varmistaa, että lahjakkuuksien liikkuminen maasta toiseen säilyy.
Se ei ehkä ole täysin avoin ja vapaa, mutta siinä on vähän kitkaa."

"Ja luulen, että jos Brexit-neuvottelujen tuloksena, päädymme mahdollisimman pieneen kitkaan lahjakkuuksien liikkuvuuden suhteen, niin silloin tehdään huonosta tilanteesta paras mahdollinen.
Toivottavasti. Kiitos paljon ajastasi, Phil."

"Ilo on minun puolellani. Olipa masentava kysymys lopettaa.
Lopetetaan se hymyillen.
Joka tapauksessa oli kiva nähdä teitä. Kiitos paljon."

Gamelab

lisää

GRTV

lisää

Leffatrailerit

lisää

Trailerit

lisää

Tapahtumat

lisää