Suomi
Gamereactor
arviot
GRIS

GRIS auttaa rentoutumaan myös Xbox Series X:llä

Upean näköinen ja rentouttava tasoloikkapulmailu auttaa unohtamaan arjen kiireet.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
GRISGRISGRIS

Gamereactorin aiemman arvion voi lukea täältä.

Kaikkien joulukiireiden alla on hyvä muistaa myös rentoutua. Itselleni pelit ovat oiva eskapismin muoto unohtaa kiireet, mistä Gris on mainio esimerkki. Rauhallinen ja kaunis sivuloikkapulmailu Espanjalaiselta Nomada Studiolta on vuosia alkuperäisen julkaisunsa jälkeen nyt vihdoin löytänyt tiensä myös Xboxille.

Lähinnä abstraktilla tasolla menetystä ja surua käsittelevä Gris jättää suoranaisen tarinoinnin visuaaliseen muotoon. Pääpiirteittäin pelissä taistellaan pimeyttä vastaan ja etsitään tapoja saada taas väriä elämään. Epämääräinen tavoite puetaan pelissä yksinkertaisesti valopallojen keräilyyn, joita on siroteltu pitkin useita erilaisia luonnonvoimia sisältäviä maailmoja. Nämä pallot avaavat uusia reittejä ja edistävät hahmon tavoitetta saada takaisin väriä mustavalkoiseksi muuttuneeseen maailmaan.

Tämä on mainos:
GRISGRISGRIS

Sivultapäin kuvatussa klassisessa tasoloikassa pelaaja ohjaa nuorta naista. Alussa vain sivusuunnassa liikkuva hahmo saa matkansa varrella uusia ominaisuuksia esimerkiksi hypystä ja laulusta, jotka aktivoidaan omista napeistaan. Ominaisuudet mahdollistavat vuorovaikutusta maailman kanssa ja täten auttavat pelaajaa ratkomaan ympäristöön sidottuja kevyitä pulmia ja pääsemään eteenpäin.

Yksinkertaiset pelimekaniikat toimivat tarkasti ja antavat hyvän hallinnan hahmosta. Suoraviivainen eteneminen ja pulmailu yhdistettynä vaarojen poissaoloon luovat hyvin tilaa tunnelmoinnille. Gris onnistuukin kaappaamaan pelaajan miellyttävän idylliseen mielentilaan, jossa ei liiemmin pulmiin jäädä jumiin vaan voi antaa pelin rauhallisen olemuksen kannatella. Koska hahmo ei voi kuolla tai epäonnistua, on puolen välin paikkeilla oleva takaa-ajokohtaus hieman töksähtävä muuten harmonisessa kokonaisuudessa. Vaikka pelaaja voi takaa-ajon yhteydessä ohjata hahmoa, eivät tekemiset tai tekemättömyydet muuta tilannetta, minkä takia osio tuntuukin turhalta (vaikka näyttävä se on).

GRISGRISGRIS
Tämä on mainos:

Pelin voimavarana tunnelman luonnissa on juurikin näyttävä visuaalisuus, joka on erittäin miellyttävä silmälle. Tunteikas piirrostyyli, käsin animoidut liikkeet ja vesivärimäinen sävytys luovat erittäin lämminhenkisen ja aistikkaan ilmeen. Maailman suorat viivat, geometriset kuvioinnit ja orgaaniset muodot luovat persoonallisen ja tasapainoisen taidemaisen kokonaisuuden, joka on kaikessa luovuudessaan ihastuttava. Rauhallinen kokonaisuus istuu hienosti yksiin kevyen pelattavuuden kanssa luoden rentouttavaa ajanvietettä. Xbox Series X pitää huolen, etteivät pelikokemusta häiritse tökkiminen tai lataustauot.

Käsi kädessä upean grafiikan kanssa menee Grisissä miellyttävä äänimaailma. Heleät kilahtelut yhdistettynä jykeviin tömähdyksiin luovat persoonallista mielikuvaa hauraasta mutta kauniista maailmasta. Pelin melankolista ja satumaista tunnelmaa kannattelee orgaaninen musiikki, jonka mahtipontiset ja koskettavat sävelet tuodaan esiin puhallinsoittimin ja tunteellisin lauluin.

Gris näyttää vähäeleisyyden ja tunnelmallisuuden voiman. Kevyt pulmailu sujuvalla mekaniikalla, ajatuksia herättävä tunnelma ja ihastuttava ulkoasu todella auttavat pysähtymään ja uppoamaan hetkeen. Vuoden pelikokemuslistalle nousevalle Grisille suosittelen jokaisen antamaan muutaman tunnin, sillä sen verran läpipeluuseen menee aikaa. Se on sen arvoista.

HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Rentoutta tunnelma, ihastuttava ulosanti, hyvät mekaniikat
-
Takaa-ajokohtaus
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä