Suomi
Gamereactor
arviot
Green Hell VR

Green Hell VR

Katsastimme sekä PCVR- että Meta Quest 2 -versiot Incuvon selviytymisseikkailupelistä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Oletko koskaan miettinyt, kuinka pärjäisit yksin mahtavassa Amazonin viidakossa? Kun näin Green Hellin tulevan VR:lle Meta Questissa, kysyin juuri tätä asiaa itseltäni. Olen suhteellisen uusi VR-pelaamisen parissa, enkä ole pelannut alkuperäistä peliä, joten Amazonin viidakon vihreässä helvetissä selviytyminen tuntui täydelliseltä tilaisuudelta uudelle VR-kokemukselle. Kuten käy ilmi, Green Hell VR tekee hyvää työtä antaessaan sinun kokea viidakon selviytymiskamppailut, mutta ainakin aluksi todellisen pahoinvoinnin kustannuksella.

HQ

Alkuperäinen Green Hell ilmestyi vuonna 2019 ja Meta Quest -versio on hyvin samanlainen. Molemmissa on tarinatila ja selviytymistila. Pelin tarina on yksinkertainen, mutta tehokas: pelaat Jake Higginsin, kuuluisan antropologin, roolissa, joka vierailee Amazonin sademetsässä yhdessä puolisonsa Mian kanssa. Mia lähtee yksin ottamaan yhteyttä alkuperäiskansojen heimoon, mutta muutaman päivän radioyhteyden jälkeen asiat menevät pieleen. Lähdet auttamaan, mutta sinua vastaan hyökätään. Kun putoat alas vesiputouksesta, päädyt yksin viidakkoon ja olet unohtanut ison osan muistoistasi. Siitä lähtien yrität saada selville Mian kohtalon, yrittäen samalla selviytyä viidakon vaikeuksista.

Ensimmäinen asia, jonka huomasin pelatessani Green Hell VR:ää Meta Questilla, on pelin todella hieno ulkoasu. Koska peli pyörii mobiilisirulla Quest 2:n sisällä, on tämä selvästi yksi VR-peleistä, joka ottaa kaiken irti kuulokkeiden ominaisuuksista. Olen vertaillut peliä myös äskettäin julkaistuun PCVR-versioon, ja minusta merkittävämpiä eroja ovat PCVR-viidakon tuuliefektit lehdissä ja paremmat valotehosteet. Kaiken kaikkiaan Meta Quest -versio ei skaalaa grafiikkaa liikaa ja tarjoaa runsaasti visuaalista immersiota.

Tämä on mainos:

Kun pelaat tarinatilaa, tutustut vähitellen selviytymisen perusteisiin. Maastossa on keppejä, kiviä, liaaniköysiä ja lehtiä esimerkiksi aseiden ja suojan rakentamiseen, sekä yrttejä ja muita kasveja viidakkokuumeen parantamiseen. Valitsemastasi vaikeustasosta riippuen sinun on huomioitava myös ruoan riittävä saanti, sairaudet ja ulkoiset vaarat. Valitsin korkeamman vaikeustason, joka tarkoittaa, että minun piti jatkuvasti kerätä ruokaa, kuten banaaneja, kookospähkinöitä ja sieniä sekä metsästää villieläimiä pysyäkseni hengissä. Puhdas vesi on toinen tärkeä luonnonvara ruoan ohella. Kaikilla vaikeustasoilla on kolme asiaa, joita käytät paljon: ensinnäkin rannekello, jossa voit seurata terveyttäsi ja väsymystäsi. Lisäksi sinulla on muistikirja, jossa näkyvät tavoitteet, rakennettavat esineet, tietoa syömäkelpoisista tarvikkeista ja alueen kartta. Mukana sinulla on reppu, jota käytät banaanien, kookospähkinöiden, yrttien ja rakennusmateriaalien säilyttämiseen. Kiva asia onkin, että VR:llä näitä ei tällä kertaa hallita näppäimistöllä tai ohjaimella, vaan toiminnot tapahtuvat katsetta kohdistamalla - näin voi esimerkiksi ottaa repun selästä tai katsoa käsiin.

Green Hell VR

Tarina opastaa sinua tekemään asioita, kuten rakentamaan tulisijan työkalujen avulla, sekä miten kaataa puita ja valmistaa keppejä. Olin hieman kömpelö, kun tein ensimmäistä kivikirvestäni, mutta askarteluun totuin melko helposti. Minun piti myös etsiä joitain asioita netistä, koska en saanut selville, miten joitakin aseita valmistetaan. Puiden kaataminen, luonnonvarojen kerääminen ja eläinten metsästys ovat kaikki todella hauskaa VR-säätimien avulla. Kyseinen puuha saa jopa toisinaan hikoilemaan, aivan kuten todellisuudessa. Löysin ensimmäisen kylän, johon Mia katosi, ja vietin runsaat puoli tuntia kaataessani puita, poimimassa oksia, sitomassa liaaneja keppien ympärille ja etsiessäni lehtiä ensimmäisen suojapaikan rakentamiseksi. Kaikki tämä kävely, askartelu ja rakentaminen voi olla melko väsyttävää. Aluksi en pystynyt edes pelaamaan pariakymmentä minuuttia pidempään, koska tulin pahoinvoivaksi monista liikkeistä. Onneksi tämä parani joka kerta kun pelasin. Kotona paikallaan käveleminen pelissä kävelyn aikana vaikutti auttavan paljon.

Siitä annan plussaa, että kiireisen askartelun, metsästämisen keräilyn ohella aika kuluu todella nopeasti. Tarinan ohella on paljon tekemistä. Kaikki keräilyreissut voivat johtaa esimerkiksi käärmeen aiheuttamaan myrkytykseen tai oksentamiseen väärän sienen syömisen vuoksi. Tarjolla on haastava valikoima tehtäviä ja askareita, joita sisältyy moniin selviytymispeleihin. Tarina lisää peliin vaihtelua, kuten psykedeelisiä matkoja ja erilaisia kannusteita, jotka rohkaisevat sinua ottamaan riskejä ja harrastamaan tutkimista. Pelin ensimmäinen läpipeluu on tämän myötä hauskaa. Selviytymistilassa tarinan tarkoituksentunto kuitenkin puuttuu, mutta se lisää silti toistettavuutta, jossa voit tehdä mitä haluat.

Tämä on mainos:

Valitettavasti Meta Quest -pelin selviytymistila on rajoitetumpi kuin sen PCVR-vastineen. Tämä johtuu siitä, että PCVR-version monimutkaisemmat rakennusmateriaalit ja rakenteet puuttuvat Quest-versiosta. Ei ole mutaa tiilien tekemiseen, ja sen myötä ei ole mahdollisuutta rakentaa niin sanottuja mutataloja. Kokemukseni mukaan pelattaessa selviytymispelejä, kuten ARK: Survival Evolved, voit kuluttaa tuntikausia oman, primitiivisen mökkisi rakentamiseen viidakossa. Questissä tämä rajoittuu vain keppien ja lehtimajan rakentamiseen, mikä vähentää jonkin verran uudelleenpeluuarvoa selviytymistilassa. Toisaalta asioiden pitäminen yksinkertaisena tarkoittaa, että peli on helpommin saavutettavissa kaikenlaisille (satunnaisille) pelaajille, mikä luultavasti sopii hyvin tavalliselle Quest-pelaajalle. Kyseistä asiaa kannattaa kuitenkin miettiä, kun harkitset Meta Quest 2- ja PCVR-versioiden välillä.

Green Hell VR
Green Hell VR

Onko pelissä asioita, joista en pitänyt niin paljon? Pahoinvoinnin lisäksi minua hieman ärsyttää se, että pelissä kohdattavat alkuperäisihmiset näyttävät kaikki hyvin samanlaisilta. Olen nähnyt heitä enimmäkseen pelissä nähtävien väliosuuksien aikana ja joskus törmännyt heihin pelatessani, ja pelissä näytti olevan hyvin rajoitettu joukko hahmoja. Kloonien katseleminen takan ympärillä oli ainoa asia, joka todella sai minut pettymään. Peli jää tässä suhteessa vajaaksi, mutta se voi johtua VR-laitteen rajoituksista.

Palatakseni positiivisiin asioihin, haluaisin mainita, että pelin aseenkäsittely ja taistelu ovat asioita, jotka Green Hell VR parantavat huomattavasti tavallista pelikokemusta. Valmistamiasi keihäitä, kirveitä ja jousia ja nuolia voidaan käyttää useilla tavoilla metsästämiseen ja taistelussa vihamielisiä alkuperäiskansoja vastaan. Törmätessäni alkuperäisasukkaisiin sydämeni syke nousi VR-taisteluissa erittäin paljon, kun välttelin heidän hyökkäyksiään ja huidoin heitä viidakkoveitselläni. Tämä erityisesti sen vuoksi, että pelissä pitää nähdä paljon vaivaa selviytyäksesi kaikista muista vaikeuksista, joten haluat varmistaa, että selviät myös taistelutilanteista. Selviytyminen vaatii paljon enemmän kuin esimerkiksi tavallisessa räiskintäpelissä.

Yhteenvetona totean, että Green Hell VR:n saapuminen Meta Questiin on hyvä asia, sillä se tarjoaa alustalle mukaansatempaavan viidakon selviytymiskokemuksen, varustettuna vaikuttavalla grafiikalla. Saat varmasti kulumaan monta tuntia peliaikaa pelkästään päätarinan loppuun saattamisen aikana, ja samalla saat nauttia mukavasta tasapainosta selviytymisen, askartelun, tutkimisen ja satunnaisen taistelun välillä, jos haluat. Pelin selviytymistila on ainoa osa-alue, jossa et todennäköisesti menetä kuin monimutkaisemman pelattavuuden verrattuna pelin PCVR-versioon. Tämä johtuu siitä, että et voi tehdä monimutkaisempia rakenteita, kuten mutataloja, mutta se ei luultavasti ole niin suuri ongelma tavalliselle Meta Quest -pelaajalle. Jos etsit uutta VR-kokemusta viihdyttävällä tarinalla Meta Questissa, niin älä ohita Green Hell VR:ää.

07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Vaikuttava grafiikka Meta Quest 2:lle. Aito VR-selviytymiskokemus. Monta tuntia peliaikaa.
-
PCVR-versiosta puuttuu joitain ominaisuuksia. Pelaaminen voi olla väsyttävää ja aiheuttaa pahoinvointia.
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä