Gamereactorin PC-version arvion voi lukea täällä.
Gears Tactics julkaistiin puoli vuotta sitten PC:llä huhtikuun lopulla. Nyt on vihdoinkin aika pelata Xboxin versiota, joka julkaistaan samana päivänä kuin Xbox Series X -konsoli.
Suurin ero on tietenkin ohjauksessa, sillä Xboxilla pelaaminen tapahtuu ohjaimella, kun taas PC:llä menoa ohjataan näppäimistöllä ja hiirellä (joskin tarjolla oli mahdollisuus myös perinteiseen ohjaimeen). Hiiri ja näppäimistö ovat yleensä ylivoimaiset strategiapeleissä suhteessa peliohjaimeen varsinkin reaaliajassa pelattuna. Onneksi nykyisin myös monet reaaliaikastrategiat toimivat hyvin myös ohjaimella.
Juuri tässä paremmassa kategoriassa on Gears Tactics. Kyseessä on vahvasti Xcomin inspiroima peli, mutta nyt koko taistelukenttä on avoinna liikkumiselle vain tiettyjen ruutujen sijasta. Jokaisella hahmolla on omalla vuorollaan kolme toimintamahdollisuutta. Käveleminen ottaa tietyllä mitalla toimintapisteen, hieman pidemmälle meneminen kaksi toimintapistettä ja kolmella toimintapisteellä pääsee jo todella kauas. Silloin vain ei voi enää ampua tai tehdä mitään muutakaan, koska kaikki toimintapisteet on käytetty. Voi myös valita olla liikkumatta, ja ainoastaan ampua kolme eri kertaa.
Xbox Series X -konsolilla luvattiin jo ennakkoon lukemat 4K ja 60 ruutua sekunnissa. Lupaus on pidetty, eikä peli muutenkaan kuormita uutta konsolia merkittävästi. Oletusasetuksilla välivideot pyörivät kuitenkin lukemissa 30 ruutua sekunnissa, koska se näyttää elokuvallisemmalta. Halutessaan ruudunpäivityksen voi nostaa välivideoiden osalta lukemaan 60 ruutua sekunnissa. Kokeilin tätä, ja laskin pian takaisin lukemaan 30 ruutua sekunnissa. Välivideot näyttävät paremmilta niin.
Kentät ovat varsin pitkiä, ja jokainen on suunniteltu omanlaisekseen miniseikkailuksi. Kerrallaan kentästä näkee vain pienen osan, ja reunoilla on yleensä useitakin salapaikkoja. Pahiksia voi ilmaantua sinne, mistä niitä vähiten odottaa, ja niitä voi saapua taistoon myös ilmateitse hieman Halon malliin. Tällä tavalla pelaaja pidetään varpaillaan, mutta samaan aikaan pelaamiseen tulee aimo annos ikävää satunnaisuutta. Moinen istuu huonosti strategiapelin ajatukseen. Senkin huomasin nyt jo toisen kerran, että jokaisen yksikön erikseen tuunailu ja mikromanagerointi ei ole palkitsevaa. Olisi ollut parempi, jos peli olisi antanut keskittyä enemmän niihin isoihin asioihin.
Ohjaimella pelaaminen toimii hienosti. Olkanapeilla käydään oman joukon taistelijoita läpi, ja ristiohjaimella päätetään, mitä on määrä tehdä. Kuitenkin niille tavallisimmille toimille, kuten ampumiselle, on olemassa oikoreittivalintoja toimintaa nopeuttamaan. On sanottava, että hiiri ja näppäimistö on edelleen se parempi valinta, mutta sama pätee toki koko lajityyppiin. Xboxin versio on kuitenkin valikoita myöten optimoitu juuri isolle TV-ruudulle ja peliohjaimelle, mikä on hieno asia.
Vapaan liikkumisen ohella Gears Tactics nojaa vahvasti eri toimintojen ketjuttamiseen. Ylistin tätä jo aikoinaan PC-version arviossani, ja nyt pelaan Xbox Series X:llä kovemmalla vaikeustasolla arvostaen ominaisuutta entistäkin enemmän. Pelaamalla Tacticsia samaan tyyliin kuin "tavallista" Gears of Waria (eli tekemällä verisiä lopetuksia ja muistamalla myös lyödä välillä) yksiköt ansaitsevat ylimääräisiä toimintapisteitä. Näillä saa joka kentässä paljon aikaan. Robottiavustaja Jack on niin ikään pelattava hahmo, mikä lisää mukaan hieman strategista ulottuvuutta. Jack voi hyökätä itse, tai saada pahikset toimimaan omaksi hyödyksi lyhyeksi ajaksi.
Kaiken kaikkiaan Xboxin versio Gears Tacticsista otti minut nopeasti uudelleen otteeseensa. Pelaaminen isolla TV-ruudulla on yhtä hauskaa kuin PC:llä puoli vuotta sitten. Gears of Warin faneille tarjolla on paljon, ja nyt on aika kokeilla menoa.