Suomi
Gamereactor
ennakot
Gears of War 4

Gears of War 4

Testasin Gears of Warin odotetun jatko-osan betan ennakkoon Microsoftin järjestämässä lehdistötilaisuudessa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Huhtikuu on hieno kuukausi kaikille, jotka ovat Gears of War -sarjan ystäville. Gears of War 4:n moninpeli-beta alkaa kaikista lojaaleimmille faneille jo 18. huhtikuuta ja muille 24. päivä alkaen kestäen aina vappuun asti. Pääsimme Gamereactorissa kokeilemaan mitä betassa on oikein luvassa.

Gearsin vaihdettua vetovastuuta Epic Gamesilta The Coalitionille muuttui samalla sarjan keulahahmo. Pelimaailman julkkiksena tunnettu Cliff "Cliffy B" Bleszinski ei ole enää kuvioissa, joten vetovastuun otti Rod Fergusson. Yhdessä luovana johtajana toimivan Chuck Osiejan kanssa he välittivät selkeän viestin eteenpäin: alkuperäisen Gears of Warin henki tekee paluun ja Gears of War: Judgmentin kummallinen sivuaskel pyritään unohtamaan. Miesten äänenpainot Lontoon esittelytilaisuudessa alleviivasivat tätä paluuta moneen otteeseen, ja testisessio vahvisti puheet todeksi. Gears of War 4 ei kuitenkaan aloita sarjaa alusta. Se luottaa silti niihin kulmakiviin, jotka tekivät alkuperäisestä trilogiasta menestystarinan. Näin ollen tarkoituksena on säilyttää suojien käyttöön perustuva pelaaminen, mutta samaan aikaan monipuolistaa tätä ydintä muutamilla tavoilla.

Ensimmäiseksi esimerkiksi annetaan se, että Gears of Warissa aseet ovat eräässä mielessä omia persooniaan. Lancer, Gnasher, Hammerburst, Snub Pistol ja Longshot ovat samanlaiset kaikille. Niihin ei lisätä erillisiä tähtäimiä, isompia lippaita tai mitään muutakaan ylimääräistä. Näin matsin alkaessa kaikki pelaajat ovat samalla viivalla lukuun ottamatta tuliaseiden yksilöllisiä maalauksia.

Gears of War 4Gears of War 4
Tämä on mainos:

Uusista lisäyksistä on toistaiseksi ilmoitettu ainoastaan yksi uusi ase ja pari pelaajan liikkumista monipuolistava kyky. Tarkoituksena on tehdä pelistä liikkuvaa ajaen suojansa takana liian kauan kykkivä vastustaja pakon edessä liikkeelle. Uudella aselisäyksellä pyritään estämään lonkalta tapahtuvat haulikkotaistelut, jotka ovat olleet yleensä paniikkireaktio yllättävään tilanteeseen.

Drop Shot on aseeksi muunnettu kaivosmiesten työkalu. Tämä poikkeava alkuperä johtuu pelin tarinasta, jolloin sodan loppumisesta on jo kulunut tovi. Uusi pyssy on laserohjauksella toimiva pora, joka tuntuisi palkitsevan onnistuessaan varmalla tapolla. Etäisyys määräytyy hieman samoin kuin Torque Bowissa eli käyttäminen vaatii kärsivällisyyttä ja taitoa antaen samalla myös poloiselle kohteelle aikaa väistää.

Uudet liikkeet ovat nimeltään "Yank and Shank" ja "Vault Kick". Viimeksi mainittua ei pidä sekoittaa Gears of War 3:ssa nähtyyn Mantle Kickiin, sillä Vault Kick suoritetaan juoksun aikana, eikä suinkaan käytetä suojan takana kykkivää pahista vastaan. Yank and Shank puolestaan mahdollistaa vastustajan kiskomisen raiveleista pois suojansa takaa, ja ryysyihin käymisen jatkona seuraa tuima puukonisku. Molemmat uudet tekniikat on helppo oppia, ja niiden tarkoituksena on tehdä pelistä liikkuvampaa. Toisaalta kaikella on hintansa. Yank and Shank -liikkeestä voi paeta, ja kaukaa kohti juokseva Vault Kick -jannu on helppo ampua ennen iholle päästämistä.

Kilpailullinen moninpeli on tekijöiden huomion kohteena enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Osa pelaajista tulee ensimmäistä kertaa pelisarjan äärelle, joten heille on tarjottava luontevia keinoja ajaa itsensä sisään moninpeliin. Osa puolestaan on niin sanottuja sunnuntaipelaajia, jotka haluavat sukeltaa verkkotaistoihin hyvien kavereiden kanssa iltaisin työpäivän jälkeen. Ja viimeiseksi osa mieltää verkkopelin tosissaan kilpailulliseksi puuhaksi, ja haluaa seurata muiden matseja esports-rintamalla. Gears of War 4 pyrkii ottamaan kaikki nämä eri ryhmät huomioon mukaan lukien ratkaisut, joilla pelistä tehdään selostajalle helpommin seurattava.

Tämä on mainos:

Kilpailullisen moninpelin lähtökohta on, että seuranhaku toteutetaan taitotason mukaan: näin mahdollistetaan kaikkien kyky nauttia pelistä. Gears of Warissa taitotasot jaetaan puhtaasti otteluissa suoriutumisen perusteella. Nämä luokat ovat pronssi, hopea, kulta, onyx, timantti ja mestari. Moninpeli toimii myös ihmispelaajien tiimillä botteja vastaan, jolloin pahisten tekoäly muokkautuu ihmisten osanottajien taitotason mukaan.

Monille niin kovin tärkeitä kokemuspisteitä ansaitaan kaikissa kilpailullisissa moninpelimuodoissa. Kaikki saavat palkintoja sen mukaan kuinka paljon aikaa pelin parissa käyttää. Näyttävimmät kehuskelupalkinnot varataan tietenkin niille, jotka onnistuvat saavuttamaan onyx-, timantti- tai mestaritason. Gears of War 4:ssa on myös keräiltävien korttien järjestelmä, joka jakaa kortit neljään luokkaan niiden harvinaisuuden mukaan. Läpysköitä saa erillisistä Gears Crate -laatikoista, joita ostetaan pelin sisäisellä valuutalla. Tämän lisäksi kaupan on kahdenlaisia tavaroita: Consumable ja Durable. Consumablet ovat nimensä mukaisesti kertakäyttöisiä tuottaen esimerkiksi enemmän kokemuspisteitä, mikäli pelaaja onnistuu tietyissä suoritteissa ottelun aikana. Durablet ovat esimerkiksi kosmeettisesti tavallisesta poikkeavia haarniskoja, tai omaan profiiliin näkyville saatavia symboleja eli emblemejä.

Kaikki tavarat ja arvonimet ovat ansaittavissa pelaamalla ahkerasti, mutta kuinka ollakaan: Gears Crate -roinaa voi ostaa myös latomalla oikeaa rahaa tiskiin. Sama ajatus ulottuu ladattavaan lisämateriaaliin kautta koko Gears of War 4:n elinkaaren. Julkaisun aikaan moninpelissä on 10 erilaista karttaa. Kaikki areenat eivät ole pelattavissa kaikissa pelimuodoissa, mutta yksityisissä "privoissa" ainoastaan ottelun isännällä eli hostilla on oltava vaadittu kartta. Mikäli tämä haluttu mappi puuttuu, voi sen ostaa oikealla rahalla. Kaikkiaan moninpelikahinat käydään kymmenen pelaajan kesken.

18. huhtikuuta alkava betatesti sisältää kaksi pelimuotoa yhteensä kolmella eri kartalla. Dodgeball eli polttopallo on muunnelma ala-asteen välituntien ajanvietteestä. Viimeiseksi jäänyt pelaaja saa yhden tiimitoverinsa uudelleen peliin, mikäli kykenee kaatamaan yhden vastustajajoukkueen jäsenen. Pelimuodossa on siis mahdollisuus nousta voittoon pahastakin tappioasemasta. Escalation puolestaan haluaa olla se kaikkein kilpailullisin pelimuoto, jossa on ajateltu varsinkin ottelun katsojia. Escalation on kuulemma hyvin taktinen sisältäen myös oman sisäisen "metapelinsä", mitä se sitten tarkoittaakaan. Lisätietoa luvattiin antaa 24. huhtikuuta PAX East -tapahtuman paneelikeskustelussa 'Out of the Shadows: Inside Gears of War Multiplayer.

Pääsin testaamaan suoraviivaisen tiimitappomatsin lisäksi uutta polttopalloa yhteensä kolmessa eri kartassa: Harbor, Dam ja Foundation. Se muodostui nopeasti hyvin äänekkääksi ja edellyttää kovaa tiimityöskentelyä voiton varmistamiseksi. Pelatut kartat olivat monipuolinen otos siinä mielessä, että niissä pärjääminen edellyttää liikkuvan pelityylin ohella mukautumista erilaisiin taisteluetäisyyksiin ja korkeuseroihin. Lyhyen testaamisen aikana yritykset käyttää uusia Yank and Shank- ja toisaalta Vault Kick -tekniikoita päättyivät yleensä surkeasti. Oli aivan liian helppoa turvautua klassisiin Gnasher-haulikkotaistoihin, joita pelaajat ovat tehneet jo vuosikymmenen ajan Gears of Warissa. Kokonaisuutena Gears of War 4:n moninpelin tempo ja rytmitys tuntuivat olevan lähellä kahden ensimmäisen Gears-pelin tuntumia.

The Coalitionilla vaikuttaa olevan homma hallussa. En malta odottaa betatestin alkua.

Gears of War 4Gears of War 4
HQ
HQ
HQ
Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Gears of War 4Score

Gears of War 4

ARVIO. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Nelonen aloittaa onnistuneesti uuden tarinan, ja hioo siinä sivussa pelattavuutta entistäkin paremmaksi.

Gears of War 4: suunnittele oma saavutus

Gears of War 4: suunnittele oma saavutus

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

The Coalition on päivittänyt todella huolella ja hartaasti peliään Gears of War 4 viimeisen kahden vuoden ajan, ja nyt on aika siirtää katse hiljalleen seuraavaan eli...



Ladataan seuraavaa sisältöä