Vuonna 2004 kiinnostuin rallisimulaattoreista siinä määrin, että halusin rakentaa omaan toimistooni pienen ralliauton ohjaamon. Ensimmäinen kokonaisuus kattoi 27" monitorin kiinnitettynä Dellin tietokoneeseen, ja Logitech G25 oli ruuvattuna työpöytään. Istuin toimistotuolissa, josta oli poistettu pyörät. Toimistotuoli ja minimonitori korvattiin muutama vuosi myöhemmin Playseatilla, ja G25 muuttui G27:ksi, joka kuukausi myöhemmin korvattiin Fanatecin ensimmäisellä vakavalla ratilla (Porsche GT3). Myöhemmin Playseat korvattiin Fanatecin Rennsport Racing Cockpitillä.
Vuoden 2018 aloitin projektin uudelleen, hankin uutta tavaraa ja koetin päästä takaisin rallisimulaattorien maailmaan. Muotoutui Gamereactorin Racing Simulator versio 3.0. Aluksi väliaikaisena ratkaisuna oli kolme Philips Momentum -monitoria, mutta se toimi. Olen avustajani Fredrikin kanssa rakentanut, purkanut, jälleenrakentanut, muuttanut, päivittänyt, rakentanut, purkanut ja rakentanut uusiksi testaten melkein kaikkia mahdollisia kokonaisuuksia.
Versio 1.2: Vaatimaton alku
11 vuotta sitten tältä se näytti. Playseat, Logitech G25, PS3 ja Sharpin 55" LCD-TV.
Versio 2.0: Laatikot ja tarkkuuden puuttuminen
Oikeaa kolmen monitorin yhdistelmää pohtiessa asetimme Philipsin monitorit laatikoiden päälle vuoden 2017 kehikkoon. Samalla työn alla oli se oikea seuraava versio Gamereactorin simulaattorista.
Versio 3.0: Penkin siirtäjä
Tässä Racing Rigin versiossa lisäsimme Next Level Racing Motion V3 Seat Moverin ja Next level GT Track Cockpitin. Lisäksi järjestelimme aidon kolmen näytön kehikon paikoilleen. Samalla lisättiin 5.2-ääni.
Versio 4.0: Päivityksiä, päivityksiä
Next Level Racing Motion V3 -möykky penkin alla ja koko GT Track -ratkaisu Next Level Racingista poistettiin, ja samalla myös Philipsin monitorit ja vanha tietokone. Päivitimme ruotsalaiseen Simrigs SR1 -harjoittelujärjestelmään ja LG C9 OLED -näyttöihin 3 x 55". Ratkaisu toimii edelleen hyvin, mutta yliohjauksen mallinnus puuttui. Näin alkoi projekti 5.0.
Versio 5.0 käynnistyy: Uudelleenkokoaminen ja maalaus
Kehikon purkamisen ja siirtämisen jälkeen päätin laittaa alle tummanharmaan maton, ja maalata kaikki seinät tummanharmaalla. Tarkoituksena oli mallintaa ralliauton hämärää sisustaa. Liimasin myös äänen kaikumista vähentäviä lautoja (tilattu Gear4music.comista) seinään näyttöjen taakse.
Next Level Racing Traction Plus -alusta
Ali- ja yliohjauksen simuloimiseksi tarvittiin teknologiaa, joka pystyy liikuttamaan kehikkoa kokonaisuudessaan. Ranskalaisen Prosimun ohella lähinnä vain australialainen Next Level Racing (Motion Systemsin kautta) myy tällaista tuotetta. Tilasimme Traction Plus -alustan marraskuussa. Odotukset olivat korkealla.
Kierrä, kaarra ja kurvaa
Yhdistimme tuotteen oman ohjelmiston kanssa simuloidaksemme realistista reaaliaikaista telemetriaa ralliajamisen yhteydessä kokonaan toisella tuotteella - toiselta valmistajalta, jonka toimivuudesta emme etukäteen tienneet. Emme tienneet, pystyisikö sen lisäämään mukaan vai ei. Olimme valmiita ottamaan riskin.
Alustatukin maalaaminen
Päätimme maalata koko SRD Ultimate -alustatukin kauniilla metallisen kultaisella. Tämä vaati koko kokonaisuuden purkamista.
Uudelleenkokoaminen
Maali kuivui huoneenlämmössä hieman yli viikon ajan. Aloitimme kiinnittämään kokonaisuutta takaisin SRD Ultimate -kehikkoon itseensä. Olimme toki huolellisia, ettei uusi maali raapiutunut pois.
Kiinnikkeet paikoilleen
Jotta Simrig SR1:n olisi voinut kiinnittää Traction Plus -alustaan, piti tietenkin tehdä omat kiinnikkeet. Tämä tehtiin avustajan kotona, joka on myös autojen rakentaja. Hän leikkasi 80/40 mm kiinnikkeet ostamastamme Swedish Rig Designista (ja maalasi ne mattamustaksi tavallisella teräsmaalilla), ja porasi neljä reikää jokaiseen kiinnikkeeseen vastaamaan Next Level -alustan reikiä.
Paikoillaan!
Sitten kiinnikkeet ruuvattiin paikoilleen Traction Plus -alustaan M8-ruuveilla.
Koneistetut teräskupit
Björn Hann auttoi meitä täysteräskupeissa, jotka on tehty 52 mm leveiksi. SR1:n liikemäntien kumijalat ovat 51 mm, ja käytimme sen ylimääräisen millin toimivuuden varmistamiseksi. Ne sitten maalattiin mattamustaksi, ja peitettiin neljällä kerroksella läpinäkyvää lakkaa.
Kaiken kiristäminen
Fredrik kiinnitti yhden alumiinipohjan Next Level Traction Plus -alustaan.
Kaikki mustaksi
Kupit kiinnitettiin sitten alumiinipohjiin. Nämä tehtiin sopimaan luonnollisesti SR1-järjestelmän liikemäntiin ja ne tehtiin tarkoituksella hieman mataliksi, jotta missään vaiheessa männän muovinen "sukka" ei osuisi teräskupin ylempään osaan. 52 mm leveä, 35 mm korkea + varsinainen kiinnityslevy 8 mm. On olemassa myös valmiiksi tehtyjä tämän mallin kuppeja, varsinkin Kiinassa, mukaan lukien PT Actuatorit, mutta ne yleensä tehdään Dbox-järjestelmille halkaisijaltaan 70 mm, ja maksavat toimituksen kanssa 400 dollaria. Tämä ratkaisu toimi paremmin, näyttää paremmalta, ja maksoi ainoastaan 60 dollaria.
Omen by HP 30L, ja RTX 3080
Kaksi vuotta vanha Omen by HP Obelisk ja RTX 2080 sai tehdä tilaa uudelle lippulaivamalli 30L ja RTX3080. 30L ansiosta Dirt Rally 2.0 on kohonnut 45-55 fps lukemista 3 x 4K-tasolla (kaikki asetukset "Medium" ja "Low") suurin piirtein 75-80 fps ja kaikki asetuksilla "High" tai "Ultra". Rfactor 2 tai Assetto Corsa taas maksimi oli 120 fps ottaen ilon irti LG CX:stä (luovuimme C9:stä kaksi kuukautta sitten) aina maksimiin näillä 120 Hz OLED-näytöissä.
Kehikolle pohjan rakentaminen
SR1 tulee ilman pohjaa. Tämä ei haitannut silloin, kun ei kokonaisuudessa muuta ollutkaan. Mutta kun SR1 asetetaan Traction Plus -alustan päälle, oli aika rakentaa pohja kahdesta syystä. Ensinnäkin jalat on laskettava jonnekin penkille nousemisen ja siitä poistumisen ajaksi. Toinen syy oli tarve varjella Next Level Traction Plussan sähkömoottoreita pölyltä ja muulta roinalta. Ratkaisuna oli 4 mm paksu alumiinilevy, jonka päällystimme mustalla automatolla.
Paljon mittauksia
Tarkin osuus rakentamisessa oli tietenkin se, että Simrig SR1 istuu täydellisesti sille tarkoitettuun paikkaan Traction Plus -alustalla. Mittasimme kaiken millimetrin kolmasosan tarkkuudella ennen kuin istahdimme itse tuoliin täydellä painolla.
Täydellinen asettelu!
Nyt sitten SR1 oli paikoillaan teräskupit kiinnitettyinä kehikkoon, ja SR1:n uudelleenkalibrointi saattoi alkaa. Yhtenä huolena oli mahdollinen tarve siirtää edessä olevat Simrigin liiketuet 50 cm eteenpäin, jotta ne istuvat hyvin Traction Plus -alustan etuosaan. Näin ollen takana oleviin tukiin kohdistuisi enemmän painoa, mikä johtaisi ajan kanssa epätasaiseen kulumiseen. Tulevaisuus näyttää, onko nykyinen ratkaisumme oikea. Ainakin Simrigin omalla ohjelmistolla tekemiemme testien ("Load Estimation") mukaan kaikki näyttää hyvältä.
Ohjelmistopulmat
Tällaisen rakennelman yksi selkein vaikeus on se, että se on koottu osista kuin Frankensteinin hirviö. On siis hyvin hankalaa löytää ohjelmistoa, joka toimii kahden eri valmistajan osista tehdyssä kokonaisuudessa. Dirt Rally 2.0 lähettää vain yhtä reaaliaikaista telemetriaa, joten käännyimme Simrigin johtavan ohjelmoijan Erikin puoleen, joka auttoi selvittämään ohjelmistoratkaisun, jolla sekä Simrigin ohjelmisto ja Next Levelin Platform Manager käyttävät samaa signaalia samaan aikaan. Ja se todellakin toimii hyvin. Toinen riski oli tietenkin se, että kaksi erillistä kehikkoa toimisivat eri nopeuksilla, erilaisella viiveellä ja erilaisilla vasteajoilla. Nopeasti osoittautui kuitenkin, että kyse oli vain muutamista millisekunneista, joka ei käytännössä merkitse mitään.
Muu laitteisto
Suurin osa muusta laitteistosta on sitä samaa, millä olemme ajaneet viimeisen vuoden ajan. Käytössä on Fanatec Podium DD2 -ratti kiinnitettynä Fanatecin Podium Wheel Mountiin, BG 77 mm saadaksemme ratin itsensä lähemmäksi kuskin vartaloa, ja sitten FIA-hyväksytty, virallinen Momo WRC -ratti alcantara-materiaalista. Ajamme Heusinkveld-käsijarrulla, vaihdelaatikko on Aiologsilta, polkimet Heusinkveldilta, istuin on Sparco Evo, nelipisteturvavyö Sparcolta ja muokattu kolmen näytön TV-tuki Next Level Racingilta, jonka siis sahasimme osiin ja laajensimme vahvistaen ja sovittaen. LG CX OLED 3 x 55", kuten jo kerroinkin. Sitten vielä Yamaha Atmos (RX880), Dynavoice DM6 ja kaksi Dynavoice Thunder T12.
Gamereactor Racing Simulator 5.0
Viiden viikon työn jälkeen uusi kokonaisuus on viimeinkin valmis. Ja se toimii NIIN hyvin. Tuntuma on juuri oikea ja sellainen kuin pitääkin. Tarjolla on nyt parempi pelikokemus kuin koskaan ennen. Tie loppuun pääsemiseksi on ollut töyssyinen ja pitkä. Ja ennen kaikkea kallis. Maalissa ei kuitenkaan vielä missään nimessä olla. Tulevaisuudessa täydellisen rallikokemuksen metsästys jatkuu jossakin muodossa, mutta toistaiseksi kotikutoinen rakennelma on unelmien täyttymys.
Eri osien lista
PC
rattipohja
TV-tuki
polkimet
käsijarru
TV:t
Simrig SR1
Traction Plus -alusta
vaihdelaatikko
vahvistin
kaiuttimet
bassovahvistimet
istuin
rattipohja
ratti
ratti #2
hiiri
näppäimet
kuulokemikrofoni
VR-kypärä