PS4:n pääarkkitehti Mark Cerny piti Barcelonan Gamelabissa syväluotaavan historiakatsauksen konsolikehitykseen ja hänet palkittiin elämäntyöstään Gamelab Legend Awardilla. Tilaisuuden jälkeen Cerny kertoi GRTV:lle hieman lisää mm. verkon merkityksestä ja pelien laajennuksista uudessa sukupolvessa.
"Uudessa sukupolvessa tapahtuu pari erityisen kiinnostavaa asiaa. Yksi on lisääntyvä sosiaalinen integraatio. Minusta myös elävä softa tulee olemaan iso juttu", hän sanoi.
"Puhuin monien pelinkehittäjien kanssa PS4:n arkkitehtuuria rakennettaessa, ja mielenkiintoisesti monet eri yhtiöt ajattelevat, että tulevaisuudessa pelaajan suhde peliin pitenee. Pelaaja ei vain osta levyä, pelaa sitä ja lopeta, kun sisältö on läpäisty. Sen sijaan lisää sisältöä tulee viikoittain tai kuukausittain. Pelaajat lataavat uusia tehtäviä ja tutkivat uusia osia pelimaailmasta. Itse asiassa se on pitkälti se syy, miksi asennamme kiintolevyn jokaiseen PS4:ään; mentäessä ajassa eteenpäin haluamme tukea ajatusmallia elävistä maailmoista."
Haastattelussa Cerny myös vakuuttaa, ettei PS4:n pitäisi ylikuumentua kuumimmallakaan kesäsäällä, vaikka se on pakattu verrattain pieneen laatikkoon. Haastattelun voi katsoa alta.