Jokaisen pelaajan mielessä on varmasti käynyt niin huippupelejä kuin hudeiksi osoittautuneita teoksia tahkotessaan, että minkälaista olisikaan tekaista oma videopeli. Taannoinen PS4-yksinoikeuspeli Dreams päästi peliasemalaiset pelaajat työstämään omia unelmiaan ilmeisen onnistuneesti toteutetuilla pelintekovälineillä, ja Nintendokin toi pelinkehitysmahdollisuudet Switch-väen ulottuville kesän kunniaksi.
Game Builder Garage on Nintendo-huumorilla höystetty ja erilaisiin oppitunteihin jaettu matka pelinkehityksen mutta myös Switch-konsolin ytimeen. Apupallurat nimeltään Bob ja Alice opastavat pelaajaa kurkistamaan pelien konehuoneeseen, jossa Nodon-mönkiäiset pitävät pelin koodia kasassa toteuttaen käskyjä siitä, miten pelihahmot liikkuvat ja missä asemissa pelimiljöiden nurkat ja jalansijat ovat.
Oppituntien aikana pelaaja harjoittelee Bobin johdatuksella pelien koodaamista, ja Bobin pelikoulun jälkeen Alice pääsee ääneen pitämään kertaustunnin, jossa samalla syvennetään saatuja oppeja. Luontevasti toimiva rakenne Bobin ja Alicen johdolla toimii myös oppisisältöjen osalta. Ensimmäiset reilut puolituntiset oppimishetket vierähtävät kaksiulotteisten pelien väsäämisessä, kun taas kolmiulotteisen Super Person World -toimintaloikinnan tekemisen ympärillä pyörivä viimeinen oppimiskokonaisuus kestää puolentoista tunnin verran. Niin sanottua vapaata koodaamista pääsee harjoittamaan vasta, kun Bob ja Alice ovat tyrkänneet päättötodistuksen pelaajan kouraan.
Ilmeeltään yksinkertainen mutta ilahduttavan värikäs peli on kivaa ja persoonallista seurattavaa - itseironisilla Nintendo-herjoilla höystetty pallottelu Bobin ja Alicen välillä toimii luontevasti. Koodaamisen opettelun kannalta kokonaisuus tekee myös vaikutuksen oikeasti rauhoittuessaan ja syventyessään selittämään pelaajalle sitä, miten Nodonien kytkennät toisiinsa ja haluttuihin ominaisuuksiin toimivat. Oman pelieepoksen ohjattavaan sankariin tulee kytkeä konehuoneen puolella viivoilla ominaisuuksia, jotka vaikuttavat tämän ohjattavuuteen ja esimerkiksi siihen, tekeekö pelihahmo loikan A-painikkeella vai ei. Kolmiulotteisten pelimiljöiden tapauksessa toisiinsa vaikuttavien tekijöiden ja muuttujien määrät luonnollisesti moninkertaistuvat, mutta rauhallisesti etenevä kokonaisuus opettaa luontevan rytmityksen ansiosta koodaamisen kommervenkit perusasiat edellä. Niistä on hyvä jatkaa astetta vaikeampien temppujen pariin.
Oman pelieepoksen taustalla vaikuttavien koodirihmastojen kutominen ja yhdisteleminen pyörivät selkeän värisuunnittelun avulla todella hienosti, mutta tarkka ja kärsivällisyyttä vaativa näprääminen vaatii hermojen lisäksi englannin kielen taitoa. Nuoremmat pelaajat varmasti saavat peliautotallissa huhkimisesta irti eniten, kun vieressä on aikuinen apuopettaja. Switchin Sleep Mode -ominaisuuden avulla oppitunnin voi pistää jäihin mehu- ja kahvitauon ajaksi juuri silloin kun siltä tuntuu. Edellä mainittu visuaalinen värikkyys ja selkeys kuitenkin ottavat osumaa Handheld-tilassa pelattaessa, sillä työstettävä peliympäristö ei mahdu muutenkaan ruudulle ilman merkittävää pienennystä. Game Builder Garagen kunnollinen hahmottaminen vaatii siis pelaamista mahdollisimman isolla näytöllä, jossa tarkkuutta ja kokonaisuuden hahmottamista edellyttävä pelinkehitys pääsevät kunnolla oikeuksiinsa. Toisaalta taas kannettavassa muodossa on kätevää silmäillä ja kertailla jo lusittuja opintokokonaisuuksia Game Builder Garagen käytännössä olemattomien latausaikojen ansiosta.
Game Builder Garagen taival on kuitenkin vasta alussa, ja omien pelien jakamiseen liittyvät kommervenkit epäilyttävät vielä jonkin verran - omia tuotoksia voi jakaa Switch-tovereille muinaisia ystäväkoodeja muistuttavien merkkirimpsujen muodossa, mutta ilman niitä muiden pelaajien tuotoksia ei pääse pelailemaan. Tämä on sinänsä sääli, sillä avoimeen lähdekoodiin nojaava avoimuus kyllä kiinnostaa ja innostaa. Toisen pelaajan tuotoksen käsiinsä saava tuore Switch-koodaaja voi nimittäin kurkistaa vaikutuksen tehneen hengentuotteen koodiin, ja muokata toisen pelaajan tuotoksia omaan makuunsa sopiviksi tai sitten ottaa suunnitteluratkaisuista koppia ja oppia omaan koodaamiseensa. Tällä hetkellä jaettavien koodien taakse lukitut pelituotokset kuitenkin vesittävät muuten niin hauskan avoimen oppimisen ja ideoiden jakamiseen nojaavan pelien tutkimisen.
Game Builder Garage on sisällönjakamiseen liittyvistä omituisuuksistaan huolimatta yksi kiinnostavimmista oppimiskokemuksista, joita nykypeleissä on tarjolla. Switch-konsoleilla lienee vielä pitkä matka edessään suomalaisen koulujärjestelmän koodaustunneille, mutta kesälaitumille pääseville pelaajille luvassa on kiinnostava oppimisprojekti tarjolla.