Seitsemännen Forzan painopiste on selvästi ollut sen pohjan hiomisessa, jonka jo Forza Motorsport 6 teki. Tämä selittänee myös vähäiset uudistukset, jotka ovat yksi uusi rata (Dubai Highway), muutama uusi auto verrattuna edelliseen Forzaan ja yksi uusi pelimuoto. Sisällön esitystapaa on kuitenkin muutettu, ja ennen kaikkea uratila on rakenteeltaan erilainen. Pääasiassa Forza 7 on kuitenkin se sama peli kuin Forza 6, joskin hieman hiotumpi. Kyseessä on mahdollisesti Turn 10:n kaikkien aikojen hiotuin peli.
Tällä kertaa säätilat muuttuvat. Sadevesi kerääntyy lätäköiksi, vesipisarat roiskuvat ja sumu vaikuttaa näkyvyyteen. Säätiloihin ihastuminen on kuitenkin vaikeaa, koska pelaamisen tarkoituksena on olla autollaan mahdollisimman nopea. On kuitenkin sanottava, että säätilat toimivat hienosti. Pääosan ajasta pelasin silti ilman muuttuvia säitä, joka onneksi on myös mahdollista.
Forza Motorsport 7 tarjoaa sitä samaa kuin sarjan aiemmatkin osat. Uratila on nimeltään Forza Driver's Cup, ja totuttuun malliin tyvestä puuhun noustaan. Ulkoista olemusta lukuun ottamatta oikeastaan mikään ei ole muuttunut. Tietyllä tavalla tämä on mukavaa, sillä heti lähtöruudussa tietää varsin tarkasti, mitä tuleman pitää. Toisaalta taas harmittaa pelata seitsemättä kertaa samanlaista uratilaa, eikä oman kuskin luominen toiston tunteelta pelasta. Pelinkehittäjien olisi jo korkea aika keksiä jotain uutta.
Edellä mainittu koskee myös moninpeliä. Aiemmista osista tuttuja moninpelimuotoja on hiottu ja monipuolistettu. Eniten muutoksia on tehty ajojen välillä nähtävään varikkotoimintaan. Tämä on ihan mukava lisä, mutta lopulta kuitenkin vain kosmeettinen uudistus. Arvostan silti Turn 10:n tapaa tehdä kokemuksesta aiempaa persoonallisempi.
Forza 7 ei rohkaise ostamaan ja myymään autoja. Päinvastoin tarkoituksena on kerätä mahdollisimman kattava kokoelma erilaisia pirssejä. Pelatessa ei kuitenkaan näkynyt jälkeäkään niistä ennakkoon luvatuista yli 700 autosta. Niin ikään Forza Motorsport 4:n suosikit puuttuvat. Koko pelisarjan paras auto Calsonic Nissan GT-R R34 Skyline JPGT loistaa poissaolollaan. Turn 10:n on aika suunnata katseensa Polyphonyn suuntaan, ja seurata Gran Turismo Sportin esimerkkiä valikoimassaan.
Fysiikkamallinnuksen osalta Forza 7 on vähemmän ajosimulaatio kuin koskaan ennen sarjan historiassa. Kyseessä on omanlaisensa sekoitus Forza 5:n ja Forza Horizonin toimintaa. Tarkoituksena on tietenkin vedota aiempaa laajempaan yleisöön. Ajaminen tuntuu ajoittain suorastaan arcade-rällättelyltä, vaikka olisi kytkenyt kaikki ajoavut pois päältä. Moinen ei ole realistista, mutta erittäin hauskaa kuitenkin. Ratkaisu on erikoinen ottaen huomioon, että lähimmät kilpailijat Project Cars 2 ja Gran Turismo Sport matkaavat samaan aikaan juuri päinvastaiseen suuntaan pyrkien tarjoamaan todellisuudelle uskollista simulaatiota.
Turn 10 ansaitsee kiitosta autojen keskinäisen tasapainotuksen ja perusfysiikan osalta. Ajaminen tavoittaa nopeuden tunnun poikkeuksellisen upeasti, joka on tällaiselle pelille suorastaan elinehto. Pelaaminen onnistuu perinteisellä ohjaimella, mutta kunnollinen ratti + polkimet -yhdistelmä ovat melkein pakolliset aidolle nautinnolle.
Julkisuudessa on kovasti rummutettu seitsemännen Forzan 4K-resoluutiota ja 60 ruudun sekuntivauhdin ruudunpäivitystä, ja innokkaasti odotan tämän testaamista Xbox One X -konsolilla marraskuussa. Nyt testattu tavallisen Xbox Onen versio Forza Motorsport 7:stä näyttää hyvältä, mutta ei millään tavalla maailmaa mullistavalta. Silmäkarkkia on toki luvassa, mutta jälki ei ole yhtä vaikuttavaa kuin esimerkiksi lähimmässä kilpailijassa Project Cars 2:ssa.
Äänimaailma puolestaan on suorastaan mahtava. Jokaisen moottorin murinaa ei ole tallennettu alkuperäiselle uskollisesti, mutta pääasiassa mourunat, kirkunat ja pärinät on tuotu peliin onnistuneesti. Valikoiden musiikki istuu aiempaa paremmin pelin kokonaistunnelmaan.
On kuitenkin todettava Forza Motorsport 7:n olevan lievä pettymys. Kokonaisuus on viimeisen päälle hiottu, mutta odotin enemmän. Erityisesti harmittaa suuntautuminen enemmän arcade-ralleilun suuntaan simulaation kustannuksella. Autovalikoima ei myöskään ole täysin onnistunut. Kaikkien ajamisesta kiinnostuneiden kannattaa kuitenkin harkita uuden Forzan testaamista.