Suomi
Gamereactor
ennakot
Forspoken

Forspokenin taistot ovat mahtavia, mutta avoin maailma kaipaisi lisää persoonallisuutta

Tukholmassa Gamereactor kokeili Forspokenia.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Joidenkin pelien taistelumekaniikka on niin mahtava, ettei tähän johtopäätökseen päätymiseen tarvita paljoakaan aikaa. Fospoken kuuluu tähän joukkoon, tai ainakin sellaisen käsityksen sain ennen 90 minuuttia kestäneen ennakkomaistiaiseni aloittamista. Onneksi ennakkomielikuvani piti paikkansa. Forspoken loistaa ennen kaikkea taistelumekaniikallaan, jossa Frey vuorottelee pääasiassa hyökkäävien ja puolustavien loitsujen kesken. Liikkuminen puolestaan tuo mieleen Solar Ashin Rein. Sen sijaan fantasiamaailmasta puuttuu persoonallisuutta, ja tekeminen on sitä hyvinkin perinteistä lajityypin tavaraa.

Forspoken on ollut kehityksessä Luminous Productionsin perustamisesta alkaen vuonna 2018. Muodollisesti kyseessä on uusi studio, mutta noin puolet kaikkiaan 170 työntekijästä oli aikoinaan Final Fantasy XV:n kimpussa. Molemmissa peleissä on toki avoin maailma, mutta Fospoken on selvästi toiminnallisempi tapaus. Roolipelielementtejä on edelleen mukana, kuten nikkarointia, kykypuuta ja viittoja, kaulakoruja ja tekokynsiä.

Forspoken
Tämä on mainos:
ForspokenForspokenForspoken

Testaamani osio ei sisältänyt lainkaan tarinaa. Kyseessä oli siivu pelin avointa maailmaa ja sen erilaisia tehtäviä. Epäilemättä tarina on isossa roolissa, mutta ei kuitenkaan tässä ennakossa.

Athian maailmassa pääsin siis pieksämään korruptoituneita asukkeja ja villieläimiä. Nähty osuus oli hämmentävän avoin, ja tämä onkin hyvä ottaen huomioon, miten vauhdikkaasti Frey liikkuu taikaisella parkourilla paikasta toiseen. Mukana on muun muassa taikainen tarttumakoukku, ja sillä pääsee myös pystysuoria seinämiä ylös. Siitä huolimatta näin paljon paikkoja, joihin en sitten kuitenkaan päässyt. Ehkä tämä muuttuu myöhemmin pelin edetessä?

Liikkuminen on helppoa ja mukavaa, mutta erilaiset sivutehtävät eivät niinkään. Pikamatkustuspaikkoja avataan, veistokset tekevät vahvemmaksi ja aarrearkkuja vartioivat pahikset. Turvatalot ovat astetta mielenkiintoisempia, sillä paikan päällä voi nukkua, päivittää varusteita ja avoimessa maailmassa kohdattavia haasteita. Mukana on niin ikään aikarajallisia haasteita kovempia pahiksia vastaan. Kokonaisuutena tehtävävalikoima ei tehnyt vaikutusta. Tekijöiden mukaan lopullisessa versiossa tulee olemaan mukana monipuolisempaa tekemistä.

Tämä on mainos:

Ulkoisesti avoin maailma ei tehnyt sekään vaikutusta. Forspoken ei ole ruma peli, mutta toisaalta mikään ei myöskään erotu joukosta puhutaanpa sitten maisemista tai arkkitehtuurista. Sitä paitsi rakennusten asettelulla pelimaailmaan ei tunnu olevan selvää logiikkaa. Lisäksi värimaailma nojaa liiaksi ruskeaan. Tekijöiden mukaan näin kuitenkin vain yhden kaikkiaan neljästä eri alueesta.

Forspoken
ForspokenForspokenForspoken

Kuten jo mainitsin, taistelumekaniikka teki vaikutuksen. Forspokenissa Athian maailman keskiössä on taikuus ja taikainen parkourliikkuminen, ja se myös näkyy. Freyn käytössä on kahta erilaistaa taikaa, omaa ja Silasin. En tiedä lainkaan, kuka tämä Silas on, mutta tuliset hyökkäykset otin heti ahkeraan käyttöön. Kaikki taiat voi manata heti matkaan tai ladata tehokkaammiksi, ja ladattuna tulinen keihääni lävisti pahiksia ja räjähti vielä yhden sekunnin viiveen jälkeen.

Freyn omat taiat ovat maanläheisempiä, ja suosikkini oli konekiväärin kaltainen kivisade. Kummallakin taikatyylillä on kolme omanlaistaan loitsua, ja niiden ohella Freyllä on niin sanottuja tukiloitsuja. Niissä on kuitenkin odotusaika ennen uutta latinkia, mikä estää konstien liiallisen käytön. Oma suosikkini oli tulinen rengas, joka poltti ulkona olevia, ja vahvisti sisäpuolella olevia. Toinen keino oli laavaa syöksevä maasta nouseva lähde, ja voi niitä kuolleitakin avukseen kutsua.

Taistelusta jyvälle pääseminen vie hetken, ja skannaustoiminnolla pystyy selvittämään pahisten heikot kohdat. Tuliloitsut tuntuvat mahtavilta, ja tukiloitsuilla voi hämätä pahiksia ja vahvistaa Freyaa. Moiset keinot tulivat tarpeeseen demon lopussa kohtaamani pomopahiksen kanssa. Tekijöiden mukaan kyseessä ei ollut niin sanottu oikea pomovastus. Näin ollen valmiissa pelissä luulisi riittävän haastetta.

Tekijöiden tavoitteena oli saada peliin 100 erilaista loitsua, mutta he eivät paljastaneet, montako lopulta on tulossa. Näkemäni valikoima oli jo nyt vaikuttava.

Forspoken
ForspokenForspokenForspoken

Tarinasta sain pienen pientä käsitystä sieltä ja täältä varsinkin siinä vaiheessa, kun Frey ja hänen taikainen rannerenkaansa Cuff ryhtyivät keskenään sanailemaan. Tekijöiden mukaan Cuff on mukana melkein koko pelin ajan, ja toimii Freyn oppaana. Tavoitteena on luoda keskinäinen suhde, joka kehittyy pelin aikana. Tarinaa kerrotaan myös erilaisten esineiden kuvauksien avulla. Kovinkaan suurta käsitystä tästä en saanut testin aikana, mutta tekijöiden mukaan kyseessä on tärkeä osuus kokonaisuudesta.

Testaamani perusteella en ole täysin vakuuttunut siitä, että Forspokenista on tulossa hitti. Toistaiseksi maailma itse ja tarinankerronta herättävät epäilyksiä. Olen silti innokas pelaamaan lisää ottaen huomioon, miten hyvä taistelumekaniikka on. Forspoken pitäisi julkaista vuoden 2023 alussa.

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä