Suomi
Gamereactor
arviot
Flashpoint Campaigns: Red Storm

Flashpoint Campaigns: Red Storm

Kylmä sota oli hyytävää aikaa suurvaltojen välillä, mutta tässä tapauksessa tunteet kuumenivat hieman liikaa ja tuloksena oli kolmas maailmansota.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Flashpoint Campaigns: Red Storm kertoo siitä, kuinka Nato ja Varsovan liiton jäsenet ottavat toisistaan mittaa Saksassa 1980-luvulla. Kauas ovat jääneet toisen maailmansodan aikaiset aseistukset ja taistelukentällä nähdään muun muassa T-80 tankkeja, taisteluhelikoptereita ja jopa kemiallisia aseita. Tämä tietää yllätyksiä toisen maailmanpalon konkareille, sillä esimerkiksi savuverhon suojassa eteneminen ei olekaan enää täysin turvallista, sillä vastapuolella saattaa olla käytössään lämpösensoreita, jotka havaitsevat ihmiset ja taisteluvaunut jopa savuverhojen takaa.

HQ

Pikaisella silmäyksellä Flashpoint Campaigns näyttää aika perinteiseltä sotapeliltä. Siitä löytyy heksoihin jaettu kartta, Nato-symboleilla tai silhueteilla koristettuja pelinappuloita ja toiminta tapahtuu vuoroissa. Illuusio tutusta ja turvallisesta sotapelistä murenee kuitenkin hyvin nopeasti, sillä peli on todella omaperäinen luomus.

Ydinajatuksena on istuttaa pelaaja komentohierarkiassa korkealla olevan upseerin saappaisiin. Hän miettii suuren kaavan suunnitelmia, ja jakaa ohjeita erilaisille muodostelmille hyökkäysten ja puolustusten toteuttamisesta. Varsinaisessa ampumisessa hänellä ei ole sananvaltaa, sillä yksiköt toimivat kentällä itsenäisesti. Tämän myötä he saattavat joskus jopa uhmata suoria käskyjä, mikäli katsovat tilanteen liian epätoivoiseksi.

Flashpoint Campaigns: Red Storm

Sotiminen käydään heksoihin jaetuilla kartoilla, joissa yhden kuusikulmio kuvastaa noin 500 metrin matkaa. Tämä on tärkeää pitää mielessä sotiessa, sillä aseiden tehokkuus laskee dramaattisesti välimatkan kasvaessa. Lisäksi sääolosuhteet voivat laskea näkyvyyden vaikkapa 1500 metriin, jonka myötä kaikki neljän tai useamman heksan päässä olevat viholliset katoavat näkyvistä. Ellei taskusta löydy sitten jonkinlaista tutkaa.

Tämä on mainos:

Käskyjä jaetaan vuorojen alussa. Erilaisia toimintoja ei ole tarjolla lopulta kovinkaan useaa sorttia, mutta niistä löytyvät kaikki tarvittavat työkalut. On erilaisia liikkumismuotoja, rynnäköintiä, asemiin kaivautumista sekä vihollisen etenemisen hidastamiseen pyrkivää viivyttävää taistelutyyliä. Käskyttämisen jälkeen on aika pistää vuoro rullaamaan ja katsoa kuinka toiminta etenee. Olisin toivonut kuitenkin mahdollisuutta ketjuttaa erilaisia käskyjä toisiinsa. Tämä olisi avannut mahdollisuuksia monipuolisimpiin taktiikoihin. Esimerkiksi jalkaväen olisi voinut passittaa ensin metsän laitaan rekkojen kyydissä, josta he sitten etenisivät puiden suojassa kohti kohteena olevaa kylää ja aivan viime metreillä tekisivät sinne rynnäkön. Lopuksi he kaivautuisivat asemiin. Eli jonkinnäköisten taistelusuunnitelmien sorvaaminen olisi ollut miellyttävää. Kyllä homma hoituu vielä nykyiselläänkin, tosin kaikki täytyy tehdä erikseen.

Vuorojen pituutta ei ole ennalta määrätty, vaan sen pohjana ovat lukuisat erilaiset muuttujat. Esimerkiksi viestintäyhteyksien häirintä ja komentokomppanioiden menetys vaikuttavat vuorojen pituuteen. Nato-joukoilla voi olla alussa vaikkapa 17 minuutin mittaiset vuorot ja vastapuolella puolestaan 34 minuutin vuorot. Tämä tarkoittaa sitä, että länsimaiden joukoille ehditään jakaa tuplasti enemmän käskyjä itäliittoumaan verrattuna. Sen seurauksena taistelukentän muuttuviin tilanteisiin ehtii reagoida vastustajaa nopeammin, mikä on elintärkeää. Onneksi vuorot eivät rullaa reaaliajassa, vaan ne etenevät pikakelauksella. Niinpä 17 minuuttia vierähtää ohi jopa alle 5 minuutissa, tosin taistelujen koko vaikuttaa luonnollisesti asiaan.

Liukuvista vuoroista seuraa tärkeä strateginen pointti, eli vastustajan vuoroja kannattaa pyrkiä pidentämään. Tämä tapahtuu yksinkertaisimmin eliminoimalla komentokomppanioita. Mikään ei ole niin mukavaa kuin saada toinen ajettua lähes kolmen vartin mittaisiin vuoroihin, kun taas itse voi muuttaa suunnitelmiaan vartin välein. Omat joukot suorastaan tanssahtelevat tässä tapauksessa vastustajan ympärillä.

Pelattavaa löytyy runsaasti, sillä mukana on yli 20 skenaariota sekä 4 kampanjaa. Kampanjoissa taistelut linkittyvät toisiinsa ja kähinöiden välissä ostetaan takaisin menetettyjä joukkoja. Jokaista skenaariota voi pelata myös kummallakin osapuolella, mikä on mukavaa. Kun on keksinyt tavan läpäistä tiukka taistelu vaikkapa Naton riveissä, on aika miettiä miten homman saisi pakettiin Varsovan liitolla.

Tämä on mainos:

Pelissä suosittellaan laittamaan aluksi päälle kaikki mahdolliset avut, joiden myötä viholliset näkyvät jatkuvasti kartalla ja heidän joukoistaan saa tarkkaa tietoa. En henkilökohtaisesti suosittele tätä lähetysmistapaa, vaan kannattaa kytkeä ainakin tuo joukkojen näkyminen pois päältä. Sen myötä skenaarioista saa vieläkin enemmän irti. Ehkä ensimmäinen yrittäminen menee täysin vihkoon, koska et tiedä lainkaan mistä vastustaja yrittää rynniä läpi. Et edes välttämättä tiedä mitä sieltä oikein on tulossa. No toisella kerralla olet hieman viisaampi ja voit kokeilla torpata heidän etenemistään, mutta entä jos taistelu meneekin jossain vaiheessa täysin eri raiteelle? Kolmannella kerralla osaat varautua myös tähänkin vaihtoehtoon ja hoidat homman kotiin menestyksekkäästi. Tällainen asteittainen oppiminen ja taitojen karttuminen tuntui ainakin itsestäni todella hyvältä. Pelin elinikä pitenee myös huomattavasti, kun samaa skenaariota saa tahkota useita kertoja ennen sen läpäisyä.

Ulkoasultaan tunnelmani ovat hieman kaksijakoiset. Kartat näyttävät hienoilta, mutta kaikki muu onkin sitten hieman karua tai pelkistettyä. Nato-merkeillä tai silhueteilla varustetut joukot ovat tietenkin sotapelien peruskalustoa, joten ne istuvat pakettiin hyvin. Ampuminen kuvataan yksinkertaisesti eri värisillä viivoilla. Sen ovatko omat joukot tulituksen kohteena vai tulittamassa näkee nopeasti, mikä on erittäin miellyttävää. Ikkunat ja valikot puolestaan huokuvat 90-luvun tunnelmaa, mikä ei oikein istu silmään. Äänipuolella mennään yksinkertaisilla pamauksilla ja papatuksilla. Tosin tällaisissa peleissä se ulkoasu ei olekaan se tärkein juttu, vaan toiminnan alla sykkivä sydän määrittelee pelin kauneuden.

Flashpoint Campaigns: Red Storm on oivallinen peli kaikille, jotka kaipaavat hieman erilaista sotapeliä. Siitä löytyy toki heksoja ja tutuilla symboleilla kuvattuja joukkoja, mutta koko pelin idea on aika erilainen muihin verrattuna. Peruspaketista löytyy runsaasti pelattavaa, mutta mikäli sotimiseen hurahtaa täysin, voi napata mukaan myös lisäosan Germany Reforged. Kyseessä on käytännössä 2005 julkaistu peli Flashpoint Germany, joka on käännetty nyt uudelle pelimoottorille. Niinpä alkuperäinen neliöihin jaettu kartta kuvataan nykyään heksoilla ja niin edelleen. Lisurissa tulee 17 skenaariota, joten sen voi sanoa lähes tuplaavan pääpelin sisällön.

Flashpoint Campaigns: Red Storm
Flashpoint Campaigns: Red StormFlashpoint Campaigns: Red StormFlashpoint Campaigns: Red Storm
Flashpoint Campaigns: Red StormFlashpoint Campaigns: Red Storm
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Omalaatuinen pelimekaniikka toimii mainiosti, käsittelee modernia sodankäyntiä, runsaasti sisältöä
-
Käskyjä ei voi ketjuttaa toisiinsa, grafiikan rujous pistää paikoitellen pahasti silmään
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Flashpoint Campaigns: Red StormScore

Flashpoint Campaigns: Red Storm

ARVIO. Kirjoittaja Leevi Rantala

Kylmä sota oli hyytävää aikaa suurvaltojen välillä, mutta tässä tapauksessa tunteet kuumenivat hieman liikaa ja tuloksena oli kolmas maailmansota.



Ladataan seuraavaa sisältöä