Kovimmat Final Fantasy -fanit ovat porisseet pian julkaistavan Final Fantasy XIII:n suoraviivaisuudesta jo pitkään, mutta nyt pelin suunnittelija Motomu Toryama on päättänyt puolustaa pelissä tehtyjä suunnitteluratkaisuja.
Toryaman mukaan pelin alkuosasta haluttiin suoraviivainen, jotta pelaaja voisi kiintyä hahmoihin ja oppia uuden taistelumekaniikan harhautumatta sivuraiteille. Pelin alkuosaan on yritetty saada jopa räiskintäpeleistä tuttua tempoa, jossa dramaattiset tapahtumat seuraavat toisiaan nopeassa tahdissa.
Toryama muistuttaa, että vapaampaa seikkailua on luvassa pelin jälkimmäisellä puoliskolla, joka sijoittuu eri maailmaan kuin pelin alkupuolisko. Tarinavetoinen alkuosa perustuu futuristisen Cocoonin kaupunkimaisemiin, kun taas avoimempi jälkipuolisko heittää pelaajat Gran Pulsen esihistorialliseen maailmaan, jota kansoittavat dinosaurusten kokoiset hirviöt.
Useita vuosia kehityksessä ollut Final Fantasy XIII saapuu viimein kauppoihin reilun parin viikon kuluttua.