FIFA 22 oli positiivinen yllätys. Parannuksia ei ollut paljoakaan pelimuotojen ja uusien ominaisuuksien puolesta, mutta toiminta kentällä oli parasta sitten FIFA 16 -pelin. Niin sanotun HyperMotion-teknologian ansiosta saatiin aikaan aiempaa realistisemman näköisiä animaatioita, ja pelattavuus parani monin tavoin. FIFA 23 -pelissä teknologia on päivitetty malliin HyperMotion 2.0. Mutta onko se pelattavuus parantunut?
Lyhyt vastaus on "ei", mutta parannuksia on silti muualla. FIFA 23 on jälleen kerran hyvällä grafiikalla esitettyä jalkapalloa realistisilla äänitehosteilla. Kentällä animaatiot ovat edelleen hyvin vaikuttavia. Jopa törmäykset pelaajien kesken on tehty varsin realistisen oloisesti.
Tärkeää pelin kannalta eivät kuitenkaan ole pelaajat yksilönä vaan se, miten joukkue liikkuu ja toimii. Ja tällä osa-alueella FIFA 23 ei ole juurikaan parantunut. Puolustuslinja ei kuitenkaan onneksi ole enää niin syvällä kuin aiemmin. Aggressiivinen pelaaminen yhdessä kestävämpien puolustajien kanssa tarjoavat edelleen varsin hyvän haasteen World Class tai Legendary-vaikeustasolla. FIFAn kanssa kyse on aina pohjimmiltaan siitä, että otetaan muutama askel eteen, ja samalla muutama askel taakse. Monin tavoin tässä on se ongelma. FIFA 23 on hionut pelattavuuttaan, mutta ei oikeastaan parantanut.
Se viimeinen maininnan arvoinen parannus on uusi Power Shot. Aiemmin painaessa LB/L1 + RB/R1 potkun yhteydessä pelaaja teki kovan ja hitaan potkun, joka hädin tuskin nousi nurmikosta. Nyt näppäinyhdistelmä päästää irti melkoisen messevän potkun. Onneksi kyse ei kuitenkaan ole pysäyttämättömästä superpotkusta. Power Shot vaatii paljon tilaa, ja yleensä on parempi tehdä se perinteinen potku. Parempi tosin olisi, ettei kamera kohdistaisi lähemmäksi ajan hidastuessa, sillä nyt suoritus näyttää varsin typerältä.
Kokonaisuutena pelattavuus on hyvin lähellä sitä, mitä FIFA 22 tarjoili. HyperMotion 2.0 on kokenut selviä parannuksia, mutta pelaaminen muuttuu nopeasti itseään toistavaksi, pelaa sitten verkossa tai tekoälyä vastaan.
Pelattavuuden polkeminen paikoillaan olisi ehkä paremmin siedettävissä, jos kentän ulkopuolella peli tarjoaisi merkityksellisiä lisäyksiä. Näin ei kuitenkaan ole. Isona juttuna on mahdollisuus pelata naisten joukkueilla English Women's Super Leaguessa tai French Division 1:ssä. Naisten kansalliset joukkueet lisättiin jo FIFA 16 -peliin, ja vasta nyt mukaan laitetaan uutta merkityksellistä sisältöä.
Career on melkein se ainoa pelimuoto, joka vielä tarjoaa sisältöä verkon ulkopuolella pelaaville. Uusi valikko tekee pelin käyttämisestä aiempaa hankalampaa pelisarjan veteraaneille, ja turhan kankean uusille pelaajille. Se suurin uutuuslisäys ei toimi aiotusti. Tarkoitan mahdollisuutta simuloida ottelu ohittamalla automaattisesti kaikki tylsät osuudet pelaten vain ne kohokohdat, kuten vastahyökkäykset. Uudemmissa FIFA-peleissä pystyy edelleen tekemään maaleja, mutta se vaatii silti muutaman yrityksen, ja kun paikkoja on vain muutama kummallekin joukkueelle, lopputulos 1-1 on varsin tavallinen.
Monin tavoin erilaiset simulaatiot havainnollistavat sen, mikä Career-pelimuodossa on vikana. On mahdollista hypätä suoraan lopputulokseen, katsella Football Managerin malliin pisteiden keskinäistä kamppailua tai pelata kohokohdat itse. Mikään kolmesta vaihtoehdosta ei toimi tyydyttävästi. Suoraviivainen ja yksinkertainen simulaatio FIFA 19 -pelin malliin on täytetty kaikenlaisella tarpeettomalla ja ylimääräisellä.
Verkkopelissä se suurin lisäys on ristiin pelaaminen Xbox Series X:n, Playstation 5:n ja PC:n kesken. Muuten mukana on vain pieniä muutoksia vailla merkityksellisiä uudistuksia. Volta on nyt mukana Pro Clubsissa. Muutama uusi niin sanottu "power up" tekevät pelaamisesta hieman jännittävämpää, mutta suurimmaksi osaksi Volta on sitä vanhaa FIFAa hieman pienemmällä kentällä, jossa pelaajat saavat yksinkertaiset syötöt näyttämään kauhean monimutkaisilta. Voltassa on edelleen ainesta, mutta kokonaisuus kaipaisi työtä.
Ultimate Team on edelleen se, missä suurin osa pelitunneista ja rahasta kulutetaan. EA ei ole juurikaan lypsylehmäänsä muuttanut. Huomattavin muutos on uusi Chemistry, joka antaa enemmän mahdollisuuksia oman unelmajoukkueen luomiseen. Mukana on niin ikään Golden Moments. Tarkoituksena on suorittaa tehtäviä oikeissa otteluissa. Idea on hyvä, mutta toteutus kompuroi, sillä itse tehtävällä ei välttämättä ole mitään tekemistä sen pelitilanteen kanssa, joka pelaajan olisi tarkoitus luoda.
FIFA näyttää päässeen uudelle uralle uuden konsolipolven myötä. FIFA 21 paransi peliä kentän ulkopuolella, ja FIFA 22 paransi sitten sitä varsinaista kenttäpeliä. FIFA 23 ei tee kumpaakaan. Muutoksia on tehty, mutta siinäpä se. Muutoksia tunnutaan tehdyn niiden itsensä takia eikä siksi, että peli muuttuisi jotenkin selvästi paremmaksi. Jatkossa FIFA tunnetaan nimellä EA Sports FC. Toivottavasti tänä vuonna kyse on ollut siitä, että paukkuja on säästelty ensi vuoteen.