Suomi
Gamereactor
ennakot
FIFA 17

FIFA 17

EA:n palloilu käyttää Battlefieldin pelimoottoria lisäten soppaan Biowarelta tuttuja roolipelielementtejä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Tulossa oleva FIFA tuntuu ottavan suuria askelia, mutta tekevän niitä enemmänkin sivusuunnassa. Aiemmin niin tuttu ja turvallinen Ignite-moottori on nimittäin korvattu Frostbitella, jota käyttävät muun muassa Battlefield, Need for Speed ja Star Wars: Battlefront.

Päivitetty ulkoasu ja tekoäly eivät kuitenkaan ole ainoita uudistuksia. FIFA 17 sisältää myös roolipelielementtejä uratilassa The Journey, jossa seurataan kuvitteellisen Alex Hunterin matkaa ryysyistä rikkauksiin. Käytävissä keskusteluissa hyödynnetään Mass Effectistä tuttua dialogiympyrää.

Halukkuus uudistaa FIFA:a näkyy myös pelin markkinoinnissa. EA on palkannut peräti neljä jalkapalloilun tunnettua nimeä: Real Madridin James Rodriguez, Chelsean Eden Hazard, Manchester Unitedin Anthony Martial ja Borussia Dortmundin Marco Reus.

FIFA 17:n tuottajaksi nimetty Aaron McHardy on omien sanojensa mukaan erittäin innostunut saadessaan kertoa siitä, mitä he ovat tiiminsä kanssa puuhastelleet. Ignite-moottoria ei kuitenkaan ole täysin hylätty, vaikka todentuntuisuuden tavoittelu ajoi heidät vaihtamaan Frostbiteen. Uudella moottorilla jälki on aidomman oloista, ja uuden sisällön tuottaminen huomattavasti nopeampaa. Peliin on nyt mahdollista tuoda kulissien takaista näkökulmaa, näyttää kuvaa pukuhuoneesta ja kurkistaa joukkueen käyttämän lentokoneen matkustamoon.

Tämä on mainos:
FIFA 17FIFA 17

Tuottaja McHardyn mukaan uratila The Journey tulee olemaan FIFA:n suurimpia uudistuksia vuosiin, ja sen on määrä tuoda rutkasti lisää tunnetta ja syvyyttä pelin henkilöhahmoihin. Kyseessä on selkeä vastaus viime vuosien valitukselle FIFA:n hahmojen elottomuudesta. Aiempaa paremman elävyyden mahdollistaa Frostbiten teknologia, joka mallintaa niin kasvojen kuin vartalonkin liikkeet edeltäjäänsä todentuntuisemmin.

The Journey on eräänlainen hyvin seikkaperäinen opastusosio PES:n Become a Legendin tai 2K NBA:n My Career -tilan hengessä. Erona kilpailijoihin on kerronnallisen osuuden painottaminen. Tässä EA on hyödyntänyt ennen kaikkea Biowaren osaamista niin teknologisesti kuin luovankin työn osalta. Pelissä on kuulemma "dynaamisia kohtauksia", jotka hyödyntävät sekä DICE:n Frostbiten mahdollistamaa teknologiaa ja Biowarelle ominaista tapaa kertoa tarinaa.

Esitellyssä pätkässä näimme Alex Hunterin keskustelevan isoisänsä kanssa. Nuori palloilija oli juuri kuullut TV:stä omasta hyllytyksestään, ja samaan aikaan lapsuudenystävä on päässyt Harry Kanen siipien suojaan Leicester Cityyn. Uratilan edetessä pelaaja saa itse valita, kuinka Hunter reagoi esitettyihin kysymyksiin eri tilanteissa. Vaihtoehtoina olivat ainakin tyyni, tulinen ja epävarma. Kaikesta huolimatta suurin merkitys Hunterin urakehitykselle on tietenkin se, miten hän suoriutuu pelikentällä.

Tämä on mainos:

Uraan vaikuttavista suoritteista kerrottiin joitakin esimerkkejä. Impress The Bossissa on määrä kerätä seitsemän pistettä ottelun aikana. Team Playerin ansaitakseen tulee olla maalin syöttäjänä. Break The Deadlockissa täytyy yksinkertaisesti voittaa ottelu ja Go Ahead Goalissa tehdä seuraava maali. Omaan peliin saa myös vinkkejä kentän laidalta, kuten esimerkiksi kehotuksen karvata palloa aggressiivisemmin.

Lehdistölle näytetty esittelypätkä havainnollisti sitä, miten tehdyt keskusteluvalinnat nivoutuvat osaksi kokonaisuutta aina aloituspotkusta jälkipeleihin saakka. Käytännössä kyse oli pääasiassa siitä, mikä on Hunterin tunnetila ennen peliä ja kuinka hän kommentoi lopputulosta haastattelijoille jälkeenpäin.

The Journeyssa on eittämättä paljon yritystä, mutta vain aika näyttää kuinka paljon se kiinnostaa klassisia pelimuotoja suosivia pelaajia. Seuranneessa testissä pääsimme kokeilemaan kymmentä eri joukkuetta. Tuottaja Mchardyn mukaan pelaaminen on aiempaa vähemmän ennalta määrättyä, ja ennen kaikkea fyysisempää. Mallintamisessa on kiinnitetty erityisesti huomiota siihen, miten peli käyttäytyy kahden ihmisen törmätessä toisiinsa. Yksi olkanappi on nyt kokonaan pyhitetty fyysiselle pelaamiselle. Hyökkääjän roolissa tämä tarkoittaa parempaa kykyä pitää pallo hallussa, kun taas puolustajalle se antaa enemmän keinoja riistää peliväline itselle. Ilmaisimme huolemme uuden toiminnon mahdollisesti epätasapainottavasta vaikutuksesta. McHardy vakuutti kuitenkin homman olevan hanskassa tasapainon osalta.

Toinen merkittävä pelillinen muutos tuo enemmän mahdollisuuksia niin vapaa- kuin kulmapotkuihinkin. Tähtääminen on erillisen kohdistimen avulla parempaa, ja kuvakulma on aina potkaisevan pelaajan takana.

Uudistettu tekoäly kantaa nimeä Active Intelligence System, ja sen pitäisi olla suorastaan fantastinen ja kaikin puolin mahtava, kuinkas muuten. Testin aikana ehti huomata tekoälystä lähinnä sen, miten tietokoneen ohjastamat pelaajat osaavat aiempaa paremmin luoda tilanteita pelikentällä.

Vaikuttaa siltä, että EA kykenee uudella pelimoottorilla sekä säilyttämään jalkapalloilun ytimen ennallaan että uudistamaan sitä oikeista paikoista. Lehdistöesittelyn lopuksi näimme Christiano Ronaldon tekevän tyylilleen ominaisen valesyötön. Tämä oli ilmeisestikin pelintekijöiden vihje siitä, että he todellakin tavoittelevat aitoutta FIFA 17:ssä.

HQ
HQ
HQ
FIFA 17FIFA 17FIFA 17FIFA 17

Aiheeseen liittyviä tekstejä

FIFA 17Score

FIFA 17

ARVIO. Kirjoittaja Ricardo C. Esteves

EA on viimein saanut kasaan sen futispelin, jota se on yrittänyt viimeiset kolme vuotta.

Expectsporting voitti FIWC-skaban

Expectsporting voitti FIWC-skaban

ESPORTS. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Lontoon Sky Studios isännöi FIFA Interactive Club World Cupin finaalia viime viikonloppuna. Voittajaksi päätyi Brøndby IF:n Marcus 'Expectsporting' Jørgensen....



Ladataan seuraavaa sisältöä