Suomi
Gamereactor
arviot
Farpoint

Farpoint

Impulse Gearin VR-pyssyttely tulee yhdessä Sonyn uuden tähtäysohjaimen kera. Ja hyvinhän ne toimivat.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Pelaajan oma alus koettaa telakoitua avaruusasema The Pilgrimille, joka on havainnut jotain kummallista maailmankaikkeuden äärissä. Pian ollaankin jo kartoittamattomalla planeetalla, ja pelastautumiskapselista poistumisen jälkeen on aika lähteä etsimään kadonneita matkakumppaneita. Käsissä oleva rynnäkkökivääri esittelee samalla uuden Aim controller -ohjaimen.

Farpoint hyödyntää uutta ohjainta erittäin mallikelpoisesti. Se muistuttaa muinaisen PS3:n Sharpshooteria yhdistäen kaikki perinteisen Dualshock 4 -ohjaimen ominaisuudet Playstation Move -kapulan kanssa samaan pakettiin. Muotoilu on hyvin yksinkertainen, mutta pian se unohtuu katseltaessa maailmaa PSVR-lasien läpi. Aim controller muovautuu hienosti monipuoliseksi joukoksi erilaisia aseita. Nappien sijoittelu on onnistunut, ja pelityyppiin tottumattomille ruudulla on muistutukset valikoihin pääsemiseksi, aseen lataamiseksi ja toissijaisen tulituksen suorittamiseksi. Värinätoiminto tekee pelikokemuksen todentuntuisemmaksi ammuttaessa niin rynnäkkökiväärillä, haulikolla kuin kranaattikiväärilläkin.

Farpoint on pelattavissa myös ilman Aim controlleria, ja perinteinen ohjain toimii sekin ihan hyvin. Jotkut tilanteet edellyttävät kuitenkin nopeaa ja tarkkaa tähtäystä, joten Aim controller on ehdottoman suositeltava valinta. Tulevaisuudessa muutkin pelit tukevat "Aimia", joten Farpoint kannattaa poimia kyytiin uuden ohjaimen kera.

VR-peleissä tietynlainen liike saattaa aiheuttaa pahoinvointia. Farpointissa on useita erilaisia vaihtoehtoja, joista saa valita mieleisensä. Arviota varten käytetty asetus oli "smooth movement", joka toimii käytännössä samalla tavalla kuin perinteinen FPS-ohjaus konsoleilla.

Tämä on mainos:

The Pilgrimillä samoillessa voi seurata jokseenkin lineaarista polkua, mutta halutessaan pääsee myös tutkimaan paikkoja ja peruuttamaan omia jälkiään taaksepäin. Näkymät ovat mittakaavaltaan varsin massiivisia, ja VR-kokemuksena se alleviivaa avaruuden massiivisen tyhjyyden eristynyttä tunnelmaa. Peli ei sovellu araknofoobikoille, sillä hämähäkkimäiset pahikset ovat aggressiivisia varjoista hyökkääjiä. Äänitehosteet ovat onnistuneita luoden tunnelmaa nurkkien nuohoamisen aikana, ja energinen musiikki puskee korviin hyökkäyksen sattuessa. Näin biisit antavat pelaajalle tiedon siitä, koska on aika toiminnalle ja koska taas voi rentoutua.

FarpointFarpointFarpoint

Pelatessa on ehdottoman suositeltavaa pitää usein taukoja. Silkan fiilisten tasaantumisen ohella tauot auttavat pitämään mahdollisen pahoinvoinnin kurissa. Jokaisella alueella vastaan asettuu aiempaa pahempia vihuja, joiden varalle on syytä päivitellä omia aseitaan aina tilaisuuden tullen.

Etsinnässä olleiden kollegoiden kohtalon selvittyä tarina saa uuden suunnan esitellen pelaajalle edistyneen avaruusolioiden lajin. Samalla ne kaatuessaan pudottavat maahan uudenlaisia aseita kokeiltavaksi. Tähtäimien läpi katsellen tuhovälineet toimivat yllättävän hyvin VR-pelissä.

Tämä on mainos:

Tarinan pelaaminen koostuu kahdeksasta kappaleesta, ja loppuun pääsee noin viidessä tai kuudessa tunnissa. Lisäkestoa halajavat voivat kokeilla niin sanottua challenge modea, joissa metsästetään tiettyä pistemäärää aikarajan puitteissa. Parhaat suoritteet komeilevat toki tulostaulujen kärjessä.

Farpointia voi myös pelata yhdessä kaverin kanssa. Tällöin valitaan haluttu ase, ja lähdetään challenge moden taistoihin hyvässä seurassa. Meno on nopeaa ja pyörryttävää, joten luvassa saattaa olla runsaasti pahoinvointia. Siitä huolimatta kaverin kanssa pelaaminen on erittäin hauskaa puuhaa, jossa voi harjoittelun avulla kehittyä alati paremmaksi.

Farpointissa on kaikki ne rakennuspalikat, joita kelvollinen ensimmäisen persoonan räiskintä tarvitsee. Tarina on hyvä, grafiikka on onnistunutta, aseissa ja vihollisissa on riittävästi vaihtelua ja kaverinkin kanssa pääsee pelaamaan. Kyseessä on mahdollisesti toistaiseksi paras VR-peli, mutta verrattuna Titanfall 2:hteen ja Call of Duty: Infinite Warfareen Farpoint ei tunnut yhtä hiotulta. Joka tapauksessa Farpoint on hyvä osoitus siitä, mille tasolle VR-peleillä on potentiaalia kehittyä.

FarpointFarpointFarpointFarpoint
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Toiminta, viholliset, ulkoasu, Aim controller
-
Liikkuminen tuntuu ajoittain luonnottomalta, ei tarpeeksi kerättävää tavaraa, hieman liian vähän pelattavaa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Täydentävä mielipide

Ossi Mykkänen

Tähän mennessä virtuaalipelit ovat pitkälti olleet vain tekniikkademoja tai liian lyhyitä kokeiluja ilman kunnollista pelillistä antia. Siksi lähestyinkin Farpointia varsin varovasti, korulauseista ja mainoskampanjoista huolimatta, ettei liiallisiin odotuksiin joutuisi taas pettymään. Pelin kanssa samaan aikaan julkaistava VR Aim Controller -virtuaaliase lupaili toki aikaisempaa vahvempaa panostusta. Silti takkiin on tullut liian usein, että uskaltaisi lähteä soitellen sotaan.

Koska kyseessä on pääasiassa toimintapeli, en juuri odottanut sen tarinalta kummoisia. Yllätyksekseni olin vaikuttunut siitä, kuinka paljon pelin tarinaan ja sen hahmoihin on panostettu. Itse pelaajan ohjaaman hahmon vähäsanainen matka on aika suoraviivainen, mutta pelissä seurataan myös kahden tiedemiehen kohtaloita. Näille hahmoille on kynäilty varsin luontevaa käyttäytymistä tapahtumiin, ja hahmojen inhimillisen olemisen ansiosta niihin on helppo samaistua. Aidonoloista tunnelmaa pitää yllä myös ensiluokkainen ääninäyttely ja laadukas animointi.

Pelissä hahmot, niin ihmiset kuin oliotkin, liikkuvat todella sulavasti ja aidonoloisesti. Laadukkaan animaation lisäksi grafiikka, varsinkin VR:n mittapuulla, on yksinkertaisesti upeaa. Seikkailu karunoloisella planeetalla osasi yllättää harva se hetki niin yleisellä näyttävyydellään ja yksityiskohdillaan (kuten valo- ja savuefekteillä). Vaihtelevat maastot ja erilaisten vihollisten kirjo saavat hyvin unohtamaan pelin putkijuoksumaisuuden. Ötökkämäiset oliot ja kiihkeä toiminta saavat pelin muistuttamaan yhdestä suosikkielokuvastani Starship Trooperista (1997). Sen takia onkin huippua, että vihollisten ruumiita voi rei'ittää aseilla, jolloin lihanpalaset vain lentelevät. Ainut hyvä ötökkä on kuollut ötökkä!

Pelin myötä lanseerattu uusi VR Aim Controller ei olekaan pelkkä muovihenkari, jonka päähän on liimattu Move-pallo. Ohjaimessa ovat kaikki tavallisen ohjaimen ominaisuudet näppärästi käsien ulottuvilta. Vaikka aseen muotoilu pakottaakin ampumaan hiukan luonnottomassa asennossa, on sillä räiskintä todella hauskaa ja aidon tuntuista. Olin erittäin otettu aseen tarkkuudesta, jonka ansiosta kinkkisemmätkin tilanteet pelissä olivat toki hikisiä, mutta silti täysin hallittavissa. Pelin lukuisat aseet on hyvin suunniteltu istumaan ohjaimen kanssa monipuolistaen toimintaa, joten mainospuheiden mukaisesti räiskintä todellakin pääsee aivan uuteen ulottuvuuteen.

Farpoint yllätti erittäin positiivisesti laadukkaalla toteutuksellaan. Jokainen osa-alue on hallittu moitteetta ja kokonaisuus on loistava pelillinen kokemus. Ainoa rajoite tulee heikon vatsani aiheuttamasta pahasta olosta. Tämä pahenee pelin loppua kohden, jolloin taistelukin on kiihkeämpää. VR Aim Controller osoittautuu myös varsin potentiaaliseksi työkaluksi virtuaalimaailmassa. Farpoint hyödyntää ohjainta hienosti, mutta näen potentiaalia vielä enempäänkin. Kaiken kaikkiaan kyseessä on parasta VR-toimintaa, mitä Playstation 4:llä on tarjoata. Uskoni laadukkaaseen VR-peliin on palautettu.

8/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Farpoint saa ilmaisen DLC-latingin

Farpoint saa ilmaisen DLC-latingin

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

VR-peli Farpoint saa ilmaisen lisälatauksen nimeltä Cryo Pack. PS Storesta ladattava lisäri tuo muassaan uusia lumisia karttoja, jääpohjaisia pahiksia, asuja eli...



Ladataan seuraavaa sisältöä