Suomi
Gamereactor
arviot
Far Cry 6

Far Cry 6

Sissisotaa Karibialla tutuin konstein

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Far Cry 6

Vaikken itse täysin yhdy yleiseen mielipiteeseen Ubisoftin kestosuosikkisarjan, Far Cryn, parillisten ja parittomien osien paremmuudesta tai huonommuudesta, oli Far Cry New Dawn (Ubisoft Montreal, 2019) hieman väkisin väännetyn oloinen. Se huomioon ottaen ja tiedostaen, että Far Cry 6 -peliä on kyhäilty useampi vuosi, odotukset sarjan uutukaista kohtaan nousevat pakostakin korkealle. Se, jaksaako tuttu meno enää maistua, on paljon kiinni pelin tarinasta ja mahdollisista uudistuksista, sillä pelimekanismit ovat vakiintuneet jo aikaisemmin huippuunsa.

Talouspakotteiden alla Karibialla sijaitseva saarivaltio Yara on ajautunut pahaan köyhyyteen. Maan onnettoman tilanteen ollessa pahimmillaan valtaan on noussut Antón Castillo (Giancarlo Esposito), joka puristaa Yaraa fasistiseen nyrkkiinsä ja hallitsee diktaattorina. Hirmuvaltaa vastaan taistelevat sissijoukot ovat pahasti alakynnessä, josta Yhdysvaltoihin pakoa suunnitteleva Dani Rojas saa muistutuksen menettäessään lähipiiriin kuuluvia vapaustaitelijaystäviään.

Sisällissodan vaikutukset kuvataan brutaalin yksityiskohtaisesti, ja Far Cry 6 tuntuukin aikaisempia pelejä synkemmältä. Toki ilmassa on huumoria ja kepeyttä varsinkin vastaantulevien, varsin villien eläköityneiden vapaustaistelijoiden riveissä. Myös taisteluissa auttavat eläinystävät krokotiileistä taistelukukkoihin huvittavat tuon tuosta touhuillaan. Näistä huolimatta pelin ilmapiiri on realistisen hillitty ja vakavampi mahdollisesti jo poliittisen aiheensakin takia. Vapaustaistelu luo kuitenkin monipuolisia tehtäviä suoritettavaksi niin maalla, merellä kuin ilmassa. Vaikkei toiminta mitenkään kauheasti ole aikaisemmista sarjan peleistä muuttunut, on se toiminta edelleen pirun hauskaa ajanvietettä.

Tämä on mainos:
Far Cry 6Far Cry 6

Diktatuurin kynsissä oleva trooppinen saari on herkullinen ympäristö. Useampaan erilliseen alueeseen jaettu ja vapaasti liikuttavissa oleva massiivinen pelimaailma tarjoilee monipuolista taistelutannerta aina vuoristosta erämaahan ja viidakosta kaupunkiin. Tyypilliseen tapaan läänejä hallitsevat diktaattorin luottoihmiset, joita napsimalla alueet voitetaan sissijoukoille ja tie lopputaistoon avautuu. Tämä siis, jos pelaaja ei päätä peliä vaihtoehtoisella lopulla jo muutaman tunnin jälkeen aloituksesta. Presidentin valtaa horjutetaan myös valtaamalla takaisin diktatuurin alaisia tietulleja ja sotilastukikohtia. Tehtävää ja tekemistä on todella monipuolisesti valtavat määrät. Itse asiassa välillä meinaa jo ihan hermostua, kun valittuun kohteeseen pääseminen tuntuu kestävän ikuisuuden matkan varrella vastaan tulevien kiehtovien tehtävien, sydäntä särkevien avunpyyntöjen tai läksytystä kerjäävien vihollisjoukkojen takia.

Pelimekaniikat toimivat kuin junan vessa. Hahmo tottelee napakasti komentoja tehden tulitaisteluista hyvin hallittua kaaosta. Hahmon monipuoliset toiminnot, kulkuneuvojen hallinta ja lukuisten eri aseiden ja räjähteiden käsittely tulevat kuin luonnostaan hyvän nappiasettelun ansiosta. Ensimmäisen persoonan perspektiivin toimintapeliksi Far Cry 6 tuntuukin erittäin hyvältä pelattavaksi ohjaimella. Tosin pelkän räiskimisen sijaan peli tarjoaa nyt paremmat mahdollisuudet myös ninjailuun. Pelaaja voi kyykkiä puskissa piilossa, harhautella vihulaisia heitettävillä esineillä ja piilotella ruumiita päästäkseen kohteisiinsa muiden tietämättä. Myöskään yhden vihollisen huomio ei vielä suoraan saa koko ryhmän aseita tulittamaan pelaajan suuntaan, mikä on positiivinen edistysaskel.

Far Cry 6
Tämä on mainos:

Tyypillisten tussareiden ja heitettävien aseiden lisäksi (joita on lukuisia) Far Cry 6:ssa pelaaja saa kätensä todelliseen sissisotatykkiin. Selkään heitettävä rakettireppu Supremo laittaa viholliset tiukille paukuillaan. Kaadetuista vihollisista latautuvan jytkyn perusversio ampuu ison läjän raketteja tasaten maastoa kuin katujyrä. Pelissä edetessä Supremon saa viritettyä muun muassa sytyttämään tappavan tulirenkaan hahmon ympärille tai suoltamaan myrkkykaasuja kaaoksen luomiseksi. Ase on varsin tehokas lisä arsenaaliin, ja sopiva apu tasaamaan puntteja tiukan tilanteen tullen. Toinen mainitsemisen arvoinen uudistus on hevosten lisäys matkustusmuotona. Kopukoilla voi nyt karauttaa pitkin maita ja mantuja vaikka suoraan taisteluun. Maanläheinen matkustusmuoto tuo peliin muutenkin orgaanisempaa otetta vielä piirun verran autenttisemmaksi saaden menon tuntumaan entistä monipuolisemmalta ja hauskemmalta.

Far Cry 6 vie pelisarjaa entistä enemmän roinan keräilyn ja tavaroiden kyhäilyn suuntaan. Maailma on pullollaan erilaista tavaraa, jota hyödyntämällä voi parannella aseita ja tarvikkeita näiden ja pelihahmon visuaalisia muutoksia unohtamatta. Uusimman Assassin's Creedin tyyliin pelaaja voi myös käyttää keräämäänsä rahaa tukikohdan rakenteluun ja ehosteluun. Rakennusten lisäily tuo pelaajalle muun muassa apuvoimia taisteluun, uusia tarvikkeita ja aseita.

Far Cry 6Far Cry 6

Vaikka pelaaja voi kutsua kaverinsa vapaustaisteluun avuksi netin välityksellä, on tarina selkeästi suunniteltu yksinpeliksi. Se käy viimeistään selväksi siitä, että pelin isäntä on ainoa, joka saa mahdolliset saavutukset ja muut tehtävistä ansaitut bonukset itselleen. Tukikohtaan on lisätty erillinen tehtävälistaus, joka on erityisesti suunniteltu kaksinpeliä varten. Valittavana on kahdesta isosta maastosta ja lista lupailee lisää jatkossa. Hauska tehtävä auringossa kuumenevan räjähteen kuljetuksesta nitoo yhteen toiminnan kulmakivet hiippailusta räiskintään ja suojautumisesta vahvaan tiimityöskentelyyn. Harmillisesti tehtävät pysyvät täysin samana karttavalinnasta huolimatta. Joka tapauksessa näissä tehtävissä ansaitut bonukset ja saavutukset tulevat molemmille pelaajille, joten jotain on opittu aikaisemmista käytännöistä. Muutenkin verkon yli pelaaminen toimii kuin "sipa", ja meno kaverin kanssa tekee toiminnasta entistä hauskempaa.

Far Cry 6 on oikein ilo silmälle. Parhaimmillaan pelin jopa fotorealistisuuteen pääsevät maisemat pakottavat pysähtymään ja ihailemaan maailmaa. Vaikkei konsoleilla nähdäkään säteenseurantaa, hyödyntää peli muuten hyvin Xbox Series X:n tehoja. Yksityiskohtien ja yleisen roinan määrä elävöittää maailman uskottavasti, ja näyttävät efektit tekevät toiminnasta erittäin tyylikästä. Paineaaltojen voimasta heiluvat kasvit ja katkeavat puut, ammuksista palasiksi hajoavat betonipalkit ja tulitaistelun ilmaan lennättämä roina saavat kyllä taistelutunnelman kattoon. Näyttävyyden yhteydessä onkin hieman outoa nähdä varsin geneerisiä, eikä niinkään yksityiskohtaisia, hahmoja osissa välivideoista. Myös osa tökkivistä välivideoista hieman ihmetyttää, kun itse peli rullaa erittäin sujuvasti. Mahdollisesti tökkiminen johtuu hienosäädön puutteesta, jonka vuoksi peli myös bugahteli muutamaan otteeseen.

Far Cry 6

Äänimaailma ilahduttaa runsaudellaan. Maailma kuulostaa todella autenttiselta linnunviserryksineen ja muine monipuolisine luontoäänineen. Aseet paukkuvat tunteella, ja erityisesti napakasti rapsahtavat osumaäänet tekevät oikein häijyä. Ääninäyttely on todella laadukasta antaen hahmoille hyvin persoonallisuutta. Pelin keulakuvana markkinoitu Giancarlo Esposito omaksuu diktaattorin roolin hienosti tehden hahmosta hyytävän rauhallisen, mutta samalla pelottavan itsevarman. Vahvasti latinopainotteinen musiikki iskee hyvin koettuun tunnelmaan saaden aikaan huoletonta fiilistelyä sisällissodasta huolimatta. Taisteluissa käynnistyvä jännitysmusiikki antaa hyvää rakennetta hektiseen sodankäyntiin.

Arvosanan antaminen Far Cry 6:lle ei ole ihan helppoa. Toisaalta peliä ei voi liikaa rangaista hyväksi todetun ja huippuunsa hiotun pelimekaniikan uusiokäytöstä, mutta samalla se ei myöskään ansaitse liiemmin lisäpisteitä ainoastaan uuden ja mielenkiintoisen tarinan kietomisesta jo valmiiksi tutun mekanismin ympärille. Sentään kyse ei ole pelkästään mistään "änärin" vuosikertapäivityksen tapaisesta graafisesta kierrätyksestä. Niille, jotka kokevat Far Cryn ensimmäistä kertaa ikinä kuutososan myötä, on kokemus varmasti aivan mahtava. Me loput tiedämmekin jo mitä tuleman pitää. Joten se, riittääkö tämä tekemään ostopäätöksen, on hyvin yksilökohtainen päätös.

HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Huippuunsa hiotut pelimekaniikat, todella paljon tekemistä, pirun hauska meno
-
Ei tarjoile kauheasti uutta aikaisempiin osiin nähden, vähän huojuntaa graafisessa ilmeessä, muutamia bugeja ja tökkimistä välidemoissa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Täydentävä mielipide

Markus Hirsilä

Kuten Ossi jo omassa arviossaan alleviivasi, Far Cry 6 on ennen kaikkea tuttu ja turvallinen kokemus. Se ei välttämättä ole huono asia, koska nyt kuluttaja tietää tarkalleen, mitä on ostamassa. Vuosien saatossa Far Cry'n kaava ja pelattavuus ovat hioutuneet niin hyväksi, että oikein mielellään sitä lähtee taas kerran yhtä diktaattoria kaatamaan isolla valikoimalla aseita ja ajokkeja uudessa ympäristössä.

Haluan nostaa esille Far Cry 6:n poikkeuksellisen kattavat muokkaus- eli niin sanotut accessibility-mahdollisuudet. Esimerkiksi tekstityksen saa laitettua huomattavan kookkaaksi, ja erilaisilla väreillä tarinan seuraamista on vieläkin helpompaa seurata. Värisokeat on otettu huomioon monin tavoin, valikoissa on myös ääneen lukemisen mahdollisuus ja vaikka mitä muuta. Peliä aloittaessa pystyy käyttämään runsaasti aikaa ihan vain sen katselemiseen, miten moninaisilla eri tavoilla pelin voikaan muokata mieleisekseen. Itselleni tärkeintä on lähinnä jo mainittu tekstityksen koon säätäminen, sillä vielä nykyäänkin aivan liian monissa peleissä tekstin lukeminen menee piiperrykseksi.

Tuttu ja turvallinen pelattavuus merkitsee myös sitä, että pelaajana on mukava vain fiilistellä vuoren laella, kuunnella viidakon ääniä tai vaikka kiikaroida horisonttiin asti sitä, mitä kaikkea kivaa onkaan tehtävissä ja löydettävissä. Enemmän kuin yhden kerran pelkkä fiilistelyni keskeytyi siihen, että kimppuuni hyökkäsi joko ihminen tai eläin. Moinen toimii tietenkin oivana muistutuksena siitä, että ehkäpä kannattaisi välillä pelatakin.

Far Cry 6 on kuin tilaisi ravintolassa poronkäristystä. Mitään ei tarvitse henkilökunnalta kysyä, sillä jo tilausta tehdessään tietää tarkalleen, mitä on tulossa. Ja oikealla asenteella juuri näin sen haluaa olevankin.

8/10

Käyttäjäarviot

  • RooprJJ
    Kaikki FarCry pelit läpikäyneenä on uusin hieman pettymys.. Michael Mandon ympärille luotu kiivas tarina vetää ensi trailereista vanhaa fania... 5/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä