Vuonna 2018 pelaajat huomasivat, että maailmanloppu tuntui hieman yksinäiseltä pelissä Fallout 76. Maailmasta nimittäin puuttuivat kokonaan niin sanotut NPC-hahmot, jotka ovat aiemmin olleet tärkeässä osassa Fallout-kokemusta. Tulossa on Wastelanders-päivitys, joka lupaa lisätä peliin nämä NPC-hahmot, ja sen lisäksi korjailla muutenkin skandaalista toiseen seilannutta Bethesdan live service -peliä.
Aloitin testihetken luomalla uuden hahmon juhlistamaan Reclamation Dayta vielä kerran. Astuessani ulos Vault 76:sta kohtasin kaksi aarteenetsijää, joilta läheinen baarimikko oli huijannut loputkin pullonkorkit. Baariin päästyäni kävi ilmi, että paikan päällä on kova tilanne aseistetun ryöstäjän vuoksi. Tilanne laukesi lopulta siihen, kun baarissa asuva alkoholisoitunut ghoul Mort antoi aseensa laulaa.
Esittelyjen jälkeen on aika punoa juoni baaria aarteen toivossa ahdistavien ryöstäjien pois ajamiseksi. Yhdessä mieleen painuvassa tehtävässä on tarkoitus käyttää oman Pip-Boyn radiota jäljittääkseen baarin kadonneita liittolaisia. Tämä tietenkin johtaa pelastustehtävään kaivoksessa, joka on täynnä villeiksi muuttuneita ghouleja. Tällä kertaa mukana on asianmukainen johdatus C.A.M.P.-järjestelmään, sillä pelaajan täytyy rakentaa opaste muun joukon paikalle pääsemistä varten. Kovin pitkälle tässä uudessa tarinassa ei päässyt etenemään, joten päätin katsoa, mitä on tehty niille pelin julkaisusta lähtien mukana olleille tehtäville.
NPC-hahmon mukaan lisääminen ei merkittävästi muuta peliä toiseksi, mutta ne lisäävät tekemiseen syvyyttä tavalla, jota ei ollut mukana ennen. On silti sanottava, että ero uusien tehtävien ja hieman tuunattujen vanhojen tehtävien kesken on huikea, sillä uusi tapa kertoa tarinoita on silmiinpistävästi parempi.
Dialogia on paljon, ja se on hyvin tehtyä. Valintoja pääsee tekemään, ja eri hahmojen vaikuttimiin tutustutaan tarpeellisella tarkkuudella. Lisäksi tietyt dialogivalinnat ovat saatavilla vain, jos vaadittu taito on riittävällä tasolla. Tämä pakottaa jälleen kerran miettimään tarkasti, mihin niitä pisteitä laittaa kokemustasojen karttuessa.
Maastossa samoillessa vastaan tulee muita ihmisiä, jotka joko auttavat matkantekoa, tai tekevät parhaansa sitä hankaloittaakseen. Uusien hahmojen lisääminen auttaa odotetusti tekemään muuten niin autiossa maisemassa liikkumisesta mukavampaa. Harmillisesti näitä kohtaamisia haittasivat tekniset ongelmat. Kaksi ryöstelijää juuttui toisiinsa kiinni, ja yksi kohdattu NPC-hahmo katosi kokonaan, kun yritin aloittaa keskustelua. Tällaisia ongelmia tuli testaamisen aikana vastaan enemmän kuin olisi ollut suotavaa. On silti sanottava, ettei testaamani versio ollut se lopullinen linjoille aikanaan saapuva versio.
Wastelanders parantaa selvästi Fallout 76 -pelin tarinankerrontaa entiseen verrattuna lisäämällä mukaan ne NPC-hahmot. Dialogissa on runsaasti syvyyttä, ja valintoja pääsee tekemään riippuen siitä, onko tarvittavan taidon taso riittävän korkea. Myös ne vanhat tehtävät tuntuvat nyt aiempaa vähemmän yksinäisiltä. Harmillisesti bugeja tuli vieläkin vastaan, ja oikeastaan kaikki testaamani olisi pitänyt olla mukana pelissä jo silloin, kun Fallout 76 aikoinaan julkaistiin. Kaikesta huolimatta Wastelanders on se kauan kaivattu askel oikeaan suuntaan.
Wastelanders DLC julkaistaan 14. huhtikuuta PC:lle, Xbox Onelle ja PS4:lle. Samalla Fallout 76 saapuu myös Steamiin.