Vihdoin on siis koittanut aika viimeiselle Fallout 3 -lisäosalle, ainakin Bethesdan kertoman mukaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että sama tarina kuultiin myös alkuperäisen lisäosakolmikon päätyttyä. Suureen kysyntään vastattiin kuitenkin Point Lookoutilla, ja nyt toistamiseen Mothership Zetalla. Aivan kuten aiemmatkin laajennukset, alkaa Mothership Zeta hämäräperäisestä radiosignaalista.
Signaali johtaa tutun maahan rysäyttäneen avaruusaluksen luokse, mutta tällä kertaa mämmikourainen pelaaja telesiirtyy muukalaisten emoalukseen. Onneksi avaruusolentojen turvallisuuspuoli on jotakuinkin kehnoilla kantimilla. Vapaalle jalalle pääseminen ei tuota suuria vaikeuksia, joten onkin aika suolata muukalaisia oikein isän kädestä. Vihulaisvalikoima on kuitenkin hieman yksipuolinen, eikä aluksella valitettavasti kohtaa juuri muutamaa hupaisaa olentoa ja näiden robotteja kummempaa.
Yksitoikkoisuus pätee myös miljööseen, joka koostuu pääosin käytävistä. Emäalus on kylläkin valtaisa, mutta olisin halunnut hieman vaihtelevampaa rakennetta tuomaan jännitystä uuden alueen tutkimiseen. Nyt alueiden värisuunnittelu lähinnä kertoo pelaajan sijainnin, sillä vastus on kaikkialla samanlaista. Toisekseen kenttäsuunnittelu ei ole aivan selkeää ja niin umpikujia kuin teleporttejakin on runsaasti.
Tiedän kitiseväni vähän turhasta, sillä kaikesta huolimatta Mothership Zeta on todella mukava paikka. Valitukseni johtuu vain siitä, ettei Bethesda ole repinyt tarpeeksi uusia ideoita näinkin siististä lähtökohdasta. Lisäri tuntuu lähinnä huipputeknisesti sisustetun rakennuksen penkomiselta, kun potentiaalia olisi ollut paljon enempäänkin. Se on kuitenkin edelleen se tuttu jännittävä Fallout 3, vaikkei mestarillinen olekaan.
Muukalaisten aluksella on tietenkin myös tarvikkeita ulkoavaruudesta, joten eksoottisen romun joukosta löytyy uusia aseita. Atomizerin, Disintegratorin, Drone Cannonin ja Stun Batonin kaltaiset aseet eivät varsinaisesti ole henkilökohtaisia suosikkejani, mutta jokatapauksessa tervetullut lisä jo valmiiksi vaikuttavaan Fallout 3 -arsenaaliin.
Löytyypä avaruusrojun seasta jopa uutta maanpäällistä kampetta takavarikoitavaksi, sillä avaruusolennot ovat pitäneet maata silmällä jo pitkään. Niinpä aluksella on myös henkilöitä maan historian varrelta tarvikkeineen. Matkan varrella voi törmätä mm. villin lännen tuliluikkuihin ja kullanarvoiseen samuraivarustukseen, joka parantaa pelaajan lähitaistelumahdollisuuksia.
Yritän olla pilaamatta Mothership Zeta lataamista suunnittelevien huvia, mutta 5-6 tunnin pituinen lisäosa paljastaa edetessään merkittäviä tarinaan liittyviä yllätyksiä. Ja kuten Point Lookoutin tapauksessa, Bethesda haluaa haastaa pelaajat, jotka eivät vielä ole ladanneet Broken Steeliä ja saaneet sen myötä nousevaa tasokattoa. Mothership Zeta on todella kova pähkinä purtavaksi, ja vaikeus tuokin positiivista suuren finaalin tuntua lisäosan läpäisyyn.
Aluksella tulee vastaan myös joitakin ikimuistoisia hetkiä jotka sijoittuvat helposti Fallout 3 -kokemusten kärkipäähän. Lisäosan selvittämisen jälkeen pelaaja saa vapaa pääsyn emäalukselle joka on kuitenkin lähinnä lukittujen ovien ja käytävien sekamelskaa.
Lisäosassa tuleva uusi hahmon erikoisetu (muukalaisaseiden vahinkobonus) on melko hyödytön, sillä se koskee aivan liian harvoja aseita. Sitävastoin pidän kovasti avaruusliisteristä, joka käy oikeastaan kaiken korjaamiseen. Mothership Zetaa riivaa myös Bethesdan tavanomainen bugikokoelma, joka toki paikataan aikanaan, mutta uskoisin ettei haittaisi testata pelejä kunnolla ennen julkaisua.
Mothership Zeta jättää kahtia jakautuneen olon. Kyseessä on toki hieno laajennus, mutta aiemman hemmottelun jälkeen se vain tuntuu laimealta. Vähän enemmän tutkittavaa, vaihtelua ja mielikuvitusta olisi tarvittu arkun viimeiseksi naulaksi. Nykyisellään lopputulos on toki hyvä, mutta ei sellainen jysäys jonka Fallout 3 olisi ansainnut päätöksekseen.