Kun Electronic Arts osti Codemastersin, monet kilpa-autoilun fanit ovat olleet huolissaan F1-peleistä ja siitä, mihin suuntaan sarja on menossa. Emme väitä, että se olisi EA:n vika, mutta F1 22 tuo uusia asioita, joita emme todellakaan näe tarpeellisina F1-fanien suosikkivideopelissä.
Aloitetaan kaikkein ilmeisimmästä sisällöstä, jota F1-pelissä ei tarvita, eli superautoista. Tuoreessa F1-pelissä superautot esitellään ylimääräisenä kikkana. Pirelli Hot Lap -haasteet ja aika-ajot voidaan suorittaa yhdellä superautolla kymmenestä vaihtoehdosta (mukaan lukien kaksi turva-autoa, jos tilaat pelin ennakkoon). Valittavina olevia talleja ovat McLaren, Aston Martin, Mercedes ja Ferrari. Haasteet koostuvat driftauksesta, keskinopeusvyöhykkeestä, tarkastuspistehaasteesta ja muista pienistä tavoitteista. Se ei oikeastaan anna mitään muuta palkintoa kuin edistymisen kokonaismailien määrässä. Maileilla täytyy avata kyseisten superautojen lukitus, jotta voit hyödyntää niitä aika-ajossa. Uratilan aikana tästä on hyötyä, koska saat suorituksista sekä rahaa että tuotekehityspisteitä, jotka ovat aina tervetulleita.
Superautojen käsittely on karmeaa eivätkä ne pysty millään tavalla kilpailemaan kilpa-ajopelien, kuten Gran Turismon, Assetto Corsan tai rFactorin kanssa. Kuten sanoimme arvion alussa: tämä on kikkailua, eikä mitään muuta. Emme näe mitään syytä, miksi superautojen tulisi olla pelissä.
Mutta sarjaan on tuotu myös uusia lisäyksiä, jotka ovat tervetulleita. Uusi Miami International Autodrome ja päivitykset Espanjaan, Australiaan ja Abu Dhabiin ovat varmasti hyvä lisä kilpailuviikonloppujen sprinttikilpailujen kanssa, sillä ne heijastuvat tosielämään. Peliin tuodaan tietysti myös autojen uudet mallit sekä urheilu- ja aerodynamiikkamääräykset. Lisäksi ajotuntumaa, rengasmalleja ja fysiikkaa on muokattu niin, että ero tuntuu. Näin siis paperilla. On kuitenkin myönnettävä, että ero ei ole kovinkaan suuri ratin takana istuttaessa F1 22:ssa, mutta pieniä säätöjä on havaittavissa.
F1 Life antaa meille mahdollisuuden esitellä muotikokoelmaa, asusteita, palkintoja ja tietysti omistamiamme "fantastisia" superautoja. Miten hankit uusia vaatteita ja asusteita? No tietysti mikromaksujen avulla. Jotkut tavarat voidaan avata vain pelaamalla peliä tai palkintokorokkeella, mutta yleensä on selvää, että pelintekijät haluavat sinun käyttävän kovalla työllä ansaittua rahaa saadaksesi sosiaalisen keskuksesi näyttämään hienolta. Onneksi nämä ovat kaikki vain kosmeettisia asioita eivätkä vaikuta suorituskykyyn ollenkaan. Superautoja voi ansaita vain kilpailemalla, ei ostamalla. Jotta saat kaikki superautot auki, tarvitset korkeintaan noin viisi tuntia peliaikaa. Pirelli Hot Lap Challenges -haasteiden jättäminen pelin ainoaksi murheeksi on pakkomielle saada kultaa jokaisessa haasteessa.
Pelin varikkopysähdykset, muodostelmakierrokset ja turva-autojaksot tuodaan immersiivisesti esille, joka tarkoittaa, että joudut käsittelemään näiden skenaarioiden eri elementtejä itse, ja siihen liittyy suuri riski. Voit menettää jopa täyden sekunnin, jos esimerkiksi missaat varikkoruutuun siirtymisen hetken, ja Formula 1:ssä joka sekunti on todella tärkeä. Tehtävänäsi on myös ottaa paikka tarkasti haltuun lähtöruudukossa, ja tämä taas aiheuttaa virheitä, jotka kostautuvat sinulle kilpailun alussa. Onneksi on olemassa vaihtoehto niille, jotka haluavat vain kilpailla Formula 1 -autolla radan ympäri. Se on lähetysvaihtoehto, joka jättää kaiken vastuun tietokoneelle. Tällöin voit katsella kisaa jännittävistä kameranäkymistä, jotka ovat tuttuja televisiosta.
Viimeisimpänä muutoksena MyTeam-tilan käynnistämiseen tulee muutos. Vaihtoehtoina ovat uusi tulokas, haastaja tai edelläkävijä, ja tällöin valitaan, millä suorituskyvyllä ja budjetilla tiimisi aloittaa. Uratilassa nähdään myös joitain pieniä parannuksia laajennettujen osastotapahtumien ja juoneen liittyvien kilpailujen välisten kysymysten myötä. Pieniä, mutta tervetulleita muutoksia.
Ääniosio tuo ensimmäistä kertaa sarjaan EA Music Playlistin, joka sisältää maailmanlaajuisen listan elektronisen ja tanssimusiikin taiteilijoita. Tämä on kaukana siitä genrestä, jota kuuntelemme, joten olemme iloisia, että teemamusiikin mahdollisuus on edelleen olemassa. Tämä auttaa myös striimaajia, joita huolettaa lisensoidun musiikin soittaminen.
Jos olet pelitietokoneen ja VR-kuulokemikrofonin onnekas omistaja, sinua odottaa oikea herkkupala. F1 22 tuo VR-tuen mukaan ensimmäistä kertaa, ja vaikka meillä ei valitettavasti ollut saatavilla VR-kuulokkeita tähän arvosteluun, se kuulostaa varmasti jännittävältä. Toivomme, että voimme myöhemmin kertoa ajatuksiamme VR-tilasta.
Viimeinen mainittava lisäys on uusi ja mukautuva tekoälyjärjestelmä. Jos valitset simulaatioasetuksissa casual race -tyylin, saat vaihtoehdoiksi joko normaalin tai täysin mukautuvan tekoälyn. Näistä jälkimmäinen antaa yksityiskohtaisemman kokemuksen, kun tekoäly hyödyntää pelaajien sijoitusta radalla, ja säätää heidän nopeuttaan ja kilpailukykyään sen perusteella.
Lopuksi tärkeisiin osiin. Miltä peli tuntuu ja kuulostaa? No, kuten aiemmin mainitsimme, F1 2021:een verrattuna ei ole suurta eroa, emmekä todellakaan välitä siitä, koska pelin käsittely oli reilua. Pieniä muutoksia on tehty sopimaan uusiin säännöksiin ja parantamaan fiilistä viime vuodesta, mutta mukana ei ole mitään mullistavaa. Äänimaailma on jokseenkin sama (paitsi aiemmin mainitut ääniraidat), ja siellä oletetaan olevan uutta kommenttisisältöä eri alueille. Mutta esimerkiksi insinöörien puheenvuorot julkaistaan julkaisupäivän päivityksen yhteydessä, johon meillä ei ollut pääsyä arvostelun kirjoittamisen aikana.
Monet pelaajat haluavat pelata F1-pelejä ohjaimella. Viime aikoina heillä on ollut onnea, sillä peli on toiminut erittäin hyvin myös ilman pyörän asetuksia. F1 22:lle suosittelemme ratin hankkimista, vaikka se olisi yksi halvimmista malleista. Pelattavuus ei vain ole niin hyvä ohjaimella tänä vuonna kuin se on aiemmin ollut, sillä siitä puuttuu täysin viime pelien, erityisesti F1 2021:n, antama fiilis. Vasta kun liitin Logitech G923 -ohjaimen, sain nauttia pelistä täysin ja sellaisena kuin se oli tarkoitettu.
Kaiken kaikkiaan F1 22 on joillakin alueilla parempi peli, mutta Braking Point -sarjan Aiden Jacksonin, Casper Ackermanin ja Devon Butlerin korvaaminen superautoilla oli meidän mielestämme huono veto. Peli toimii edelleen hyvin, tarjoaa hyvää sisältöä Formula 1 -faneille, mutta pelintekijät olisivat voineet käyttää resursseja toisella tavalla ja pärjätä sen kautta paremmin. Tästä huolimatta jatkamme pelaamista uusilla säännöillä ja autoilla viime vuoden versiossa, mutta vain siksi.