Minnesotan Yliopistolle tohtorintyötään tekevä Kyong Shim on saanut armeijan kiinnostumaan itsestään. Kyseessä on tämän tutkimustyö Everquest 2:n, ja tarkemmin sanottuna pelaajien käyttäytymisen parissa. Shim ja kollegat kävivät lävitse teratavuittain anonymisoitua käyttäjädataa, jonka Sony antoi heidän käyttöönsä. Armeijaa kiinnostaa tästä etenkin ryhmätyöhän liittyvä tieto, jota voitaisiin käyttää sotilaiden koulutuksen tehostamiseen.
Shim etsii nyt rahoitusta tutkimuksen toiseen vaiheeseen, jossa on tarkoitus selvittää virtuaalikäyttäytymisen ja tosimaailman käyttäytymisen korrelaatiota. Koska tutkimuksesta on kiinnostunut armeijan lisäksi myös Yhdysvaltain tiedustelupalvelun alainen IARPA (Intelligence Advanced Research Projects Activity), löytynee rahoittajia varmasti vaivatta.
Aiheesta uutisoi MNDaily.