Suomi
Gamereactor
ennakot
Epic Mickey 2: The Power of Two

Epic Mickey 2: The Power of Two

Parin vuoden takainen Wii-seikkailu saa jatkoa syksyllä julkaistavassa Epic Mickey 2:ssa. Gamereactorin Italian-päätoimittaja Lorenzo Mosna tutustui uudistuksiin Milanossa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Alkuperäinen Epic Mickey lukeutui niihin peleihin, jotka herättävät kiinnostuksen jo ensi näkemältä. Konseptikuvissa se oli taiteellisesti selvästi erilainen kuin muut Disney-pelit, ja lisäksi sen taustalla vaikutti arvostettu pelisuunnittelija, muun muassa Deus Ex- ja Thief-peleistä tunnettu Warren Spector. Myönnän olevani taipuvainen kieroihin maailmoihin, joita Tim Burton ja American McGee viljelevät omissa töissään, ja olin vakuuttunut Spectorin jatkavan samantyylistä linjaa.

Disney teki epäilemättä lopulta kaikkensa, jotta Epic Mickeystä ei muodostuisi liian erilainen tai järkyttävä suurelle yleisölle. Vaikka kyseessä oli synkin ja häiriintynein seikkailu, jota Mikki Hiiri tähdittää, oli se myös taivuteltu sopimaan lapsille.

Lukujen valossa kyseessä ei kuitenkaan ollut lastenpeli. Warren Spectorin mukaan ensimmäisen osan yleisöstä vähän yli puolet koostui aikuisista, ja näistä yli 90 prosenttia halusi jatko-osan. Tämä johti meidät kauniiseen milanolaiseen sushiravintolaan katsomaan janottua toista osaa, Epic Mickey 2: The Power of Twota.

Pelin tärkein uutuus tulee ilmi jo nimestä. Kyseessä on kahdestaan pelattava yhteistyöseikkailu. Lyhyen yksinpeliosuuden aikana Mikki matkaa Osku Kanin maailmaan ja kaksikko lyöttäytyy yhteen. Moninpelin (joka toimii vain samalla koneella - ei verkossa) tulo kuvioihin näyttää kallistaneen pelin fokusta toimintaelementeistä monimutkaisempiin pulmiin. Testattavaksi tarjotuissa osuuksissa kohdattiin hyvin harvoja vihollisia. Sen sijaan päänvaivaa tuotti ratkaisujen keksiminen aivopähkinöihin, jotka estivät etenemisen seuraavalle tasolle.

Tämä on mainos:
Epic Mickey 2: The Power of Two

Pulmat voi ratkaista vain kahden päähahmon yhteistyön kautta. Aivan kuin ensimmäisessä osassa, Mikki käyttää uskollista sivellintään ja liuotintaan eri elementtien loihtimiseen tai poistamiseen kentistä. Osku puolestaan luottaa kaukosäätimeen, jolla vaikutetaan alueella oleviin elektronisiin laitteisiin. Säätimellä voi esimerkiksi aktivoida kytkimiä, "käristää" vihollisia tai jopa uudelleen ohjelmoida näitä ystävällisiksi hahmoiksi. Spectorin mukaan vihollisten tuhoaminen ei koskaan ole etenemisen kannalta välttämätöntä, mutta pelaajalle annetaan vapaus valita, miten tilanteita haluaa lähestyä.

Mikäli toista pelaajaa ei löydy konsolin ääreen, ottaa tekoäly kakkoshahmon ohjat. Kaveri voi kuitenkin hypätä mukaan milloin vain kesken pelin, joten vaihtelu yksinpelin ja moninpelin välillä on täysin saumatonta.

Epic Mickey 2:n tulo Wiin ohella Playstation 3:lle ja Xbox 360:lle tarkoittaa korotettua visuaalista tarkkuutta HD-alustoilla, mutta teknisesti hämmästyttävin piirre koettiin silti äänipuolella. Peli on julkistuksen yhteydessä leimattu "musikaaliseksi seikkailuksi". Tämä on itse asiassa varsin looginen kehityssuunta, koska erilaiset laulut kuuluvat hyvinkin kiinteänä osana Disney-animaatioihin. Pelin soundtrack sisältää joitakin klassikkolauluja kuin myös täysin uusia sävellyksiä. Pääsimme esimerkiksi todistamaan Hullun Tohtorin säestämää välinäytöstä, joka esitteli Oskun uudessa roolissaan. "Käytännössä teemme musikaalia", Spector nauroi.

Tämä on mainos:

Toinen huomionarvoinen seikka on se, että kaikki hahmot puhuvat nyt alkuperäisillä äänillään. Pelaajien ei tarvitse lukea riviäkään tekstiä ymmärtääkseen, mitä tarinassa tapahtuu. Tätä ei pidä tulkita niin, että tarinaa olisi yksinkertaistettu lapsia silmällä pitäen.

Epic Mickey 2: The Power of Two

Ensimmäisessä osassa pelaajien valinnoilla ei Spectorin mukaan ollut järin suuria vaikutuksia tarinaan, koska "lapset eivät ymmärtäisi sitä". Epic Mickey 2:ssa jokaisesta valinnasta on haluttu tehdä pysyvä ja tärkeä. Pelaajalle sallitaan kuitenkin mahdollisuus pelata kenttiä uudelleen, mikä antaa myös muuttaa aiempia valintoja.

Luonnollisesti mukana on myös uusia alueita ja uusia hahmoja. Muun muassa Oskun tyttöystävällä Ortensialla on tarinassa tärkeä rooli, kun taas blotworxeilla, eräänlaisilla oudoilla roboteilla, on osansa uudistetussa vihollisvalikoimassa.

Esittelytilaisuudessa oli pelattavissa sekä Wii- että Xbox 360 -versio, joskin koodi oli vielä selvästi keskeneräistä. Playstation 3 -versiota ei paikalla nähty, mutta sen tiedetään tukevan Playstation Move -ohjausta. Spector ei halunnut puhua mahdollisesta Wii U -versiosta. Wiillä ohjausmalli on likimain sama kuin jo alkuperäisessä pelissä, kun taas Xbox 360:lla - osoitinlaitteen puuttuessa - oikeaa analogisauvaa käytetään tähtäilyyn. Ratkaisu tuntui äkkisiltään hieman kyseenalaiselta ottaen huomioon, miten tiiviisti sarjan ydinmekaniikat (kuten siveltimen käyttö) on sidottu Wii-ohjaimeen.

Tervetulleena parannuksena kameramekaniikka on rakennettu kokonaan uudelleen. Kamera oli yksi Epic Mickeyn keskeisimmistä ongelmista, ja lyhyen testauksen perusteella jatko-osa näyttäisi korjaavan tämän puutteen. Kameraa voi kääntää manuaalisestikin, mutta automaattinen hallinta tuntui toimivan lähes virheettömästi.

Esittely jätti kokonaisuutena erittäin positiivisen mielialan, mikä lupaa hyvää Mikin toiselle eeppiselle seikkailulle. Pidin useista teknisistä tai taiteellisista parannuksista, jotka tuntuisivat tekevän pelistä mielenkiintoisemman kuin aiemmin. Lopullinen tuomio annetaan syyskuussa, kun Epic Mickey 2 saapuu kauppoihin.

Epic Mickey 2: The Power of Two
Epic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of Two
Epic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of Two
Epic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of Two
Epic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of Two

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä