Shawn Layden ilmoitti vuonna 2019 jättävänsä paikkansa Sonyn ja Playstationin palveluksessa. Sittemmin Layden on voinut kommentoida pelialan tilaa varsin vapaasti, ja niin hän on tehnytkin.
Pelien kehitys kestää nykyisin liian kauan, ja ajoittain jopa hypätään kokonaisen sukupolven yli. Esimerkiksi uusi The Elder Scrolls ja Grand Theft Auto antavat edelleen odottaa itseään, eikä kuluvalla laitepolvella tulla näkemään uutta Red Dead Redemptionia tai Falloutia. Naughty Dog ei ole julkaissut uudelle laitepolvelle kuin uusintaversioita.
Laydenin mukaan nykyinen luotto megapeleihin on kuolemaksi, ja nyt eletään luovuuden romahdusta, koska kukaan ei uskalla ottaa riskejä. Näin hän puhui Gamescom Asiassa, ja asiasta raportoi Games Industry.
"We're seeing a collapse of creativity in games today [with] studio consolidation and the high cost of production. --- if we're just going to rely on the blockbusters to get us through, I think that's a death sentence."
Layden latasi senkin, että pelinkehitys on muuttunut. Nykyisin viihdearvo on toissijaista, ja tärkeintä on voiton maksimointi eri tavoin.
"[In the past] we spent a lot more time looking at games and not asking 'what's your monetization scheme', or 'what's your recurrent revenue plan', or 'what's your subscription formula'? We asked the simple question: is it fun? Are we having a good time? If you said yes to those questions, you'd usually get a green light."
Oi siis niitä aikoja, kun kokonainen pelitrilogia julkaistiin samalle laitepolvelle, kuten Gears of War ja Mass Effect.