Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
ennakot
Call of Duty: Vanguard

Call of Duty: Vanguard, kolme jännittävää asiaa

Kaunis ja tuhoutuva maailma on se lähtökohta, josta lupaava peli lähtee haastamaan kilpailijaa Battlefield 2042.

Tilaa uutiskirjeemme tästä! - Katso lisätietoa joulukalenterista

* Pakollinen tieto
HQ
Call of Duty: VanguardCall of Duty: Vanguard

En koskaan unohda, kun Call of Duty 4: Modern Warfare julkistettiin vuonna 2007. Traileri teki selväksi, että suosittu sarja siirtyy uudelle tasolle grafiikan, tapahtumapaikkojen ja tarinan osalta. Hype ei ainakaan laskenut Infinity Wardin ilmoituksesta, että ammukset voivat mennä seinistä läpi, että mukana on roolipelimäinen hahmonkehitys moninpeliin ja niin edelleen. Sittemmin uuden Call of Dutyn julkistus ei ole onnistunut keräämään vastaavan kaltaista odotusta, mutta Call of Duty: Vanguard tekee toisin: ilmassa on taas sitä samaa odotusta kuin muinoin 14 vuotta sitten. Siihen on kolme syytä.

Call of Duty: VanguardCall of Duty: Vanguard

Graafinen hyppäys
Osa näkemästäni esittelystä oli sitä samaa, jota näkee jokaisen uuden Call of Dutyn julkistuksen yhteydessä. Silti vaikuttaa siltä, että Call of Duty: Vanguard tulee oikeasti olemaan se isoin edistysaskel useisiin vuosiin.

Ensinäkemältä esitelty kampanjaosuus näytti enemmänkin tietokoneanimaatiolta kuin oikealta pelikuvalta. Niin hahmomallinnus, liikeanimaatiot, yksityiskohdat kuin valaistuskin ovat vaikuttavia. Julkaisutrailerissa nähty palava tuulimylly antaa jo hyvää osviittaa. Ja kyse on ihan perinteisestä pelattavuudesta. Lisäksi fysiikkamallinnusta on selvästi paranneltu. On siis selvää, että Call of Duty: Vanguard on iso hyppy eteenpäin, ja juuri tällaista on jo odoteltukin uuden sukupolven konsoleilta. Niin ja mukana on vihdoinkin se yksi asia, jota Battlefieldin fanit ovat käyttäneet pitkään aseena Call of Dutya vastaan.

Tuhoutuvat ympäristöt
Pienessä mitassa tuhoutuvaa ympäristöä on nähty jo joidenkin vuosien ajan muun muassa ovissa, mutta Vanguard ottaa aiheesta ilon irti. Esitellyssä pelijaksossa niin pelihahmo kuin pahiksetkin tuhosivat lattialankkuja, ikkunoita, ovia, kirjahyllyjä, pöytiä ja niin edelleen. Nämä esineet hädin tuskin noteerasivat luoteja aiemmissa peleissä. Kyse ei kuitenkaan ole kokonaan tuhoutuvista ympäristöistä, kuten vaikkapa Red Faction: Guerrillassa, mutta aika lähellä silti ollaan.

Tuhoutuminen näyttää tietenkin hyvältä, mutta vaikuttaa myös pelattavuuteen. Seinän tuhoaminen yllättää pahiksen täysin, ja koska tahansa tomuksi muuttuva suoja pitää pelaajan varovaisena. Toivottavasti tämä heijastuu kampanjassa alusta loppuun, ja tietenkin myös moninpelissä ja zombeilussa. Tässä kun on jotain aidosti uutta Call of Dutyssa.

Call of Duty: VanguardCall of Duty: Vanguard

Moninpeli ja zombit
Paljoakaan ei moninpelistä ja Treyarchin tekemästä zombeilusta saa kertoa tällä hetkellä, mutta mitä ilmeisimmin molemmat pelimuodot ovat saaneet enemmän kypsyttelyaikaa verrattuna Black Ops Cold Warin vastaaviin kyseisen pelin julkaisussa. Vanguardissa on julkaisussa 20 erilaista karttaa, joista 16 ovat tavallisia 6v6-mappeja. Ne loput neljä ovat 2v2, ja uusi pelimuoto Champion Hill yhdistää kaksi tunnettua pelimuotoa keskenään. Lisää luvattiin kertoa myöhemmin.

Kaikki kääritään toki komeaan grafiikkaan, reagoiviin ympäristöihin, Bear McCrearyn mahtavaan musiikkiin, tuunattuun Gunsmithiin, yksilöityyn ballistiikkaan, kykyyn ampua sokkona suojan takaa, uusiin pelimuotoihin ja niin edelleen.

Huolenaiheitakin on. Kehittäjät puhuivat paljon kampanjan elokuvallisista hetkistä. Call of Dutyssa vaikuttavia hetkiä on nähty paljon aiemminkin, ja nyt näytetyssä Vanguardin pätkässä oli mukana runsaasti oikea-aikaista nappien painelua vaativia "quick time eventejä" ja jaksoja, joiden aikana pelaaja ei ilmeisesti ole ohjaksissa tapahtumissa. Itse olen mieluiten ohjaksissa kaiken aikaa, joten toivottavasti pakotettuja jaksoja ei ole liian usein.

Hype on joka tapauksessa korkealla, ja tutusti Call of Duty: Vanguardin tapahtumat inspiroituvat oikeista ihmisistä oikeissa tilanteissa toisessa maailmansodassa. Pauke alkaa 5. marraskuuta 2021.

Call of Duty: Vanguard
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Methodz jätti Toronto Ultran

Methodz jätti Toronto Ultran

ESPORTS. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Toronto Ultran Call of Duty League -joukkue jatkoi syyskuussa Anthony "Methodz" Zinnin sopimusta, mutta nyt Methodz on lähtenyt nostelemaan. Asiasta kerrottiin...



Ladataan seuraavaa sisältöä