Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
ennakot
FIFA 22

FIFA 22, tältä pelattavuus tuntuu

HyperMotion on mukava lisä, mutta osa vanhoista ongelmista on edelleen mukana.

Tilaa uutiskirjeemme tästä! - Katso lisätietoa joulukalenterista

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

FIFA 22 on jaettu kahtia: PC:llä, PS4:llä ja Xbox Onella pelataan vanhan polven versiota, ja PS5:llä ja Xbox Series X:llä (ja S:llä) sitten uuden polven versiota. Molemmissa versioissa on mukana uusia ominaisuuksia, mutta ne isoimmat uudet ominaisuudet on säästetty uuden konsolipolven laitteille. Ja toki EA Sports haluaa panostaa ennen kaikkea noihin uuden polven versioihin. Gamereactor pääsi kokeilemaan suljettua betaa Playstation 5:llä.

Uuden konsolisukupolven uudet ominaisuudet
Illan tähtenä on HyperMotion, joka yhdistää keskenään kahta erilaista teknologiaa: Advanced 11v11 Match Capture ja Machine Learning. Tavoitteena on luoda mitä realistisin ja sulavin pelikokemus. Advanced 11v11 Match Capture on juuri sitä, miltä se kuulostaakin: 22 pelaajaa ottelemassa oikeissa matseissa oikealla stadionilla pukeutuneena oikeisiin peliasuihin. EA onkin tallentanut massiivisen määrän oikeaa liikettä. Ideana on ollut tallentaa pelaajien liikkeet pelitilanteessa sen sijaan, että heitä pyydettäisiin tekemään sama erikseen studiossa. Machine Learning puolestaan on tekoäly, joka käyttää oikean jalkapallon dataa ennakoidakseen pelaajien liikkeitä ja toimintoja.

Mutta miksi nämä ovat mukana ainoastaan uuden sukupolven konsoleilla? Haastatellun Sam Riveran mukaan edellisen sukupolven konsoleilla rajoitukset ovat jo tulleet vastaan. HyperMotion on ollut työn alla useita vuosia, ja uuden polven tehot mahdollistavat uuden teknologian mukaan ottamisen. Mutta miksi sitten PC on se vanhan polven versio? EA ei halua korottaa PC:llä minimilaitevaatimuksia. Ja moinen olisi ollut edessä, jos HyperMotion olisi ollut mukana.

EA:n mukaan luvassa on suurin liikeanimaatioiden muutos koskaan. Mukaan lisätään nyt yli 4000 uutta liikeanimaatiota. Machine Learning sitten ottaa opiksi, ja pyrkii luomaan reaaliajassa tilanteeseen sopivat liikeanimaatiot.

Pelaajat reagoivat aiempaa paremmin toistensa kanssa. Näin varsinkin kamppailtaessa ilmassa olevasta pallosta, kaaduttaessa ja niin edelleen. Pallon haltuunotto on aiempaa parempaa, ja luvassa on pidempiä animaatioita, kuten esimerkiksi pallon pysäyttäminen rinnalla ja ottamalla se sitten haltuun jaloilla. Aiemmin EA on käyttänyt lyhyempiä liikeanimaatioita taatakseen paremman siirtymän eri liikeanimaatioiden välillä.

Tekoäly muutenkin on parantunut, sillä nyt tietokone kykenee käsittelemään paljon enemmän tietoa reaaliajassa. Puolustus on sekin muutettu, ja jokainen pelaaja hoitaa oman alueensa reaaliajassa.

HyperMotionin avulla EA on voinut lisätä peliin paljon uudenlaista "persoonallisuutta" silloin, kun pelaaja pyyhkii hikeä, osoittaa johonkin tai puhuu vastustajille ja joukkuetovereille.

FIFA 22FIFA 22

Millä tavalla tämä sitten muuttaa itse peliä? Uudet liikeanimaatiot varsinkin palloa hallittaessa ovat todellakin aiempaa paremmat. Mukana on edelleen katkonaisuutta, ja välillä pelaajat pyörivät itsensä ympäri epärealistisen nopeasti. Pallo menee edelleen pelaajan jaloista läpi, ja sitä on vaikea ennakoida. Harmin paikka, sillä ongelma on vanha, ja nyt olisi ollut hyvä hetki se korjata.

Pelaajat liikkuvat aiempaa paremmin joukkona, mutta pallon suojaaminen on surkeaa. Edellisen vuoden painoksen malliin vastahyökkäyksen tekeminen on liian helppoa, ja puolustajilla on hankaluuksia pysäyttää suoria hyökkäyksiä. Lisäksi tekoäly (ainakin Legendarylla) tekee syöttöjä liian nopealla tahdilla: jopa kolmelle eri pelaajalle täydellisellä tarkkuudella 2-3 sekunnissa. Moinen tekee vaikeaksi sen oman puolustuksen järjestämisen, koska oikea pelaaja ei pysty liikkumaan yhtä nopeasti.

FIFA 22FIFA 22

Vanhan ja uuden konsolisukupolven uudet ominaisuudet
Maalivahtipeli on tehty kokonaan uusiksi. Sam Riveran mukaan palautetta on kuunneltu, ja maalivahdeilla on kolme uutta peruspilaria: aiempaa luotettavammat torjunnat, enemmän persoonallisuutta maalivahdilla, ja isosti muutoksia liikeanimaatioihin. Betaversion perusteella maalivahdit ovat todellakin aiempaa parempia, ja mukana on uusia liikeanimaatioita.

EA kertoi myös pallon fysiikkamallinnuksen kehittyneen. Mahdollisesti näin onkin, mutta mitään eroa vanhaan en pelatessani huomannut. Mukana on kuitenkin Explosive Sprint, jossa nopeat pelaajat pystyvät kiihdyttämään nopeasti. Hitaammin kiihtyvät pelaajat saavat kyllä nopeamman virkaveljen kiinni ennen pitkää, mutta ne ensimmäiset kiihtyvät 1-2 sekuntia voivat hyvinkin olla ratkaisevat. Jos laskee väärin ajoituksen tai suunnan, on kiihdyttäessä helppo menettää pallo hallinnastaan.

Mukana on mahdollisuus tehdä kaksi erillistä hyökkäyssuunnitelmaa. Toinen silloin, kun pallo on omalla puolella kenttää, ja toinen kun pallo on valmiiksi vastustajan puolella. Tällainen taktikointi on tarkoitettu edistyneemmille pelaajille, kuten ovat uudenlaiset taitoliikkeetkin. Uteliaille on tarjolla myös aiempaa selvästi kattavammat tilastot, joihin ihmettelyyn saa kulumaan aikaa.

EA lisää mukaan myös uusia välivideoita, ja niihin uusia yksityiskohtia. Joidenkin pelaajien ulkonäköä on muokattu aiempaa paremmin todellisuutta vastaavaksi, ja yleisökin reagoi tilanteisiin aiempaa paremmin. Englanniksi kommentteja antavat Stewart Robson ja Alex Scott. Lisäksi verkko reagoi aiempaa paremmin, kun pallo maalin perukoille päätyy.

FIFA 22FIFA 22

Tasapeli ja jatkoaika
Vanhan sukupolven sujuvuudesta en osaa sanoa mitään (koska kokeilin PS5-versiota), ja uudet ominaisuudet ovat siistejä. Siitä huolimatta kokonaisuutena en ole pelattavuuteen tyytyväinen. Puolustuspeli on edelleen turhauttavaa, ja vastahyökkäyksillä on edelleen liian helppoa saada maaleja. Syöttäminen on aiempaa huonommin toteutettu, ja tämä oli ongelma jo viime vuoden painoksessa. Tekoäly ei ota huomioon, mihin pelaaja osoittaa, ja pyrkii syöttämään pallon lähimmälle pelaajalle. Niin ikään pitkät syötöt eivät toimi riittävän hyvin. Asetusten muuttaminen ei auttanut ongelmassa. Harmin paikka, sillä syöttöpeli toimi vanhoissa FIFA-peleissä paremmin.

FIFA 22 vaikuttaa siis olevan kahtalainen pelikokemus. Uudet ominaisuudet ovat hyvät, mutta mukana on joukko niin uusia kuin vanhojakin ongelmia. Julkaisuun on kuitenkin vielä aikaa, joten ehkä tasapainoa saadaan hiotuksi.

FIFA 22FIFA 22

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä