Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

LIVE
HQ
logo hd live | Marvel's Guardians of the Galaxy
See in hd icon
Suomi
Gamereactor
ennakot
Rainbow Six: Extraction
KUUMAA NYT: E3 2021 -sisältö

Rainbow Six: Extraction

Rainbow-tiimin uusi tehtävä on avaruuden biologinen painajainen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ
Rainbow Six: ExtractionRainbow Six: ExtractionRainbow Six: Extraction

Rainbow Six -videopelimaailma on ajan saatossa kasvanut massiivisen kokoiseksi sarjaksi, joka on jatkunut jo useamman vuosikymmenen. Yksi suosikkini on Rainbow Six: Siege, joka painottaa yhtä paljon strategiaa kuin pelimekaniikkaakin. Peli on kasvanut ajan kuluessa paljon isommaksi kuin olisin koskaan osannut ajatella. Syynä on se, että Ubisoft on jatkanut pelin päivittämistä ja laajentamista kaikki nämä vuodet. Suurimmaksi osaksi vaihtelevat ja kiinnostavat operaattorit ovat olleet mukana ainoastaan Siegessa. Tämä on nyt muuttumassa.

Ubisoftilla on työn alla uusi Rainbow Six -peli, jossa on mukana runsaasti tuttuja henkilöhahmoja ja nimiä Siegesta. Peli tunnettiin aiemmin nimellä Rainbow Six: Quarantine, mutta koronaviruksen aloitettua jylläyksensä nimi muutettiin muotoon Rainbow Six: Extraction.

Extraction ei ole niin sanottu PvP-peli, vaan se on kavereiden kanssa yhdessä koettava peli, joka sijoittuu Rainbow-maailmaan tilanteessa, jossa avaruusoliot ovat hyökänneet Maahan. Ja sitten on alkanut ihmisten ja paikkojen saastuminen. Peli painottaa runsaasti hiiviskelyä.

HQ
Rainbow Six: ExtractionRainbow Six: ExtractionRainbow Six: Extraction

Pääsin pelaamaan noin kahden tunnin ajan Extractionia, ja se muistuttaa paljon Rainbow Six: Siegea. Onhan pohjalla sama pelimoottori, samat pelimekaniikat, samat pelihahmot ja niin edelleen. Samaan aikaan Extraction on selvästi erilainen, koska kyseessä ei ole kilpailullinen räiskintäpeli. Nyt kyseessä on kavereiden kanssa koettava hiiviskelypeli. Ottaen huomioon Siegen mittavan fanikunnan, tällainen selkeä irtiotto Extractionissa tuntuu erikoiselta valinnalta.

Pelaamisen ohella pääsi haastattelemaan luovaa ohjaajaa Patrik Méthéa. Hänen mukaansa heidän taktiikkansa niin Siegen kuin uusienkin pelaajien houkuttelemiseksi on se, että molemmille ryhmille taataan riittävästi haastetta. Tähän päästään pelin erilaisilla järjestelmillä, ja muun muassa opastusosiot ovat kokonaan vapaaehtoisia.

Extraction laittaa siis pelaajat eristetylle, karanteenissa olevalle alueelle, jossa on määrä suorittaa annetut tehtävät. Ja mieluusti onnistua tehtävien tekemisessä kuolematta siinä samalla. Tavoitteita on useita erilaisia, kuten Rescue (pelastetaan kummallisen viruksen vangiksi jäänyt operaattori) ja Triangulation (etsitään ja käynnistetään useita tietokoneita samaan aikaan). Erilaista tekemistä on runsaasti, ja yhdellä kerralla on suoritettava kolme tehtävää päästäkseen parhaille pisteille.

Tehtäviä suorittamaan ajaa tietenkin halu ansaita kokemuspisteitä. Maaliin asti suoritetuista tehtävistä riippuu se, kuinka paljon kokemuspisteitä annetaan. Jujuna on, ettei haasteista saa mitään, jos suoritus epäonnistuu. Ja jos valittu operaattori kuolee tehtävän aikana, on hahmo väliaikaisesti käyttökelvoton eräänlaisen "cooldown" -mekaniikan ansiosta.

Kunhan vain tarkkailee ympäristöään syöksymättä taistoihin aseet paukkuen, ei todennäköisesti kuolema korjaa kovinkaan usein. Ainakaan helpommilla vaikeustasoilla. En päässyt kokeilemaan kovempia vaikeustasoja, mutta Méthén mukaan vaikeustasoja on tarjolla monella eri tavalla, ja pelin edetessä haaste kasvaa merkittävästi. Kovimmatkin Siege-fanit saavat kyllä riittävästi haluamaansa haastetta.

Vihollisia on toki Extractionissa paljon erilaisia. Archaen-oliot ovat käytännössä biologisia painajaisia. Innoituksena on ollut oikeita biologisia eliöitä, joiden nimen Méthé on unohtanut. Kyseessä on kuitenkin käytännössä The Blob. Se ei ole eläin, kasvi eikä sieni. Se näyttää sammaleelta, ja leviää syöden kaiken tieltään.

Kaikki Extractionin pahikset syntyvät pullottavista punaisista pesistä, joita on siellä täällä kartalla. Näitä voi tietenkin tuhota edetessään, jolloin riesana on vähemmän vihollisia. Huomasin sen, että hiiviskely on liian korostunutta. Kunhan vain muistaa laittaa äänenvaimentimen aseeseensa, ei sen enempää pesistä kuin pahiksistakaan ole juurikaan hyökkäämään ennen kuin pelaaja on ne jo ehtinyt tuhota.

HQ
Rainbow Six: ExtractionRainbow Six: ExtractionRainbow Six: ExtractionRainbow Six: Extraction

Operaattoreiden osalta pelaamassani demossa pääsin katsomaan kaikkiaan yhdeksää. Mukana olivat muun muassa Doc, Sledge, Finka ja Alibi. Tuntui, että osa operaattoreista ei oikein sopinut niin sanottuun PvE-ympäristöön. Méthén mukaan osa operaattoreista oli helppo valita mukaan PvE mielessä, mutta toiset valittiin mukaan ennen kaikkea siksi, että ne ovat pelaajien suosikkeja. Toiset operaattorit taas eivät ole loistaneet PvP-puolella, joten nyt on heidän vuoronsa olla parrasvaloissa PvE-pelaamisessa.

Kokeilemani operaattorit tulevat vakuuttelun mukaan olemaan vain pieni osa siitä, mitä kokonainen peli tarjoaa. Ja mitä enemmän pelaa, sitä enemmän avautuu erilaisia pelialueita ja erilaisia operaattoreita. Joka tapauksessa operaattorit eivät lopu kesken.

Nähdyn perusteella Rainbow Six: Extraction näyttää muodostuvan hauskaksi pelikokemukseksi, mutta huolenaiheita on silti useita. Se yhdistää kilpailullisen Siegen pelimekaniikat hiiviskelyä painottavaan co-op-pelaamiseen. Näin jää hieman epäselväksi, mikä onkaan se lopullinen kohderyhmä. Extractionin elinkaari tulee olemaan mielenkiintoinen seurata. Méthén mukaan ideoita on paljon, ja toivottavasti niistä voi tiedottaa lähitulevaisuudessa lisää.

HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Tähän Rainbow Six: Extraction pyrkii

Tähän Rainbow Six: Extraction pyrkii

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Ubisoft esitteli E3-lähetyksessään aiempaa mittavammin tulevaa peliään Rainbow Six: Extraction, joka ennen tunnettiin nimellä Rainbow Six: Quarantine. Kyseessä on...

Seuraava Rainbow Six sai uuden nimen

Seuraava Rainbow Six sai uuden nimen

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Kesällä 2019 Ubisoft julkisti sen seuraavan Rainbow Six -pelin nimeltä Rainbow Six: Quarantine. Sitten alkoi koronaviruksen jylläys, ja paine nimen vaihtamiseksi alkoi...



Ladataan seuraavaa sisältöä