Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

LIVE
HQ
logo hd live | Marvel's Guardians of the Galaxy
See in hd icon
Suomi
Gamereactor
ennakot
Scarlet Nexus

Scarlet Nexus

Hyvältä näyttää. Haluan jatkaa pelaamista.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Scarlet NexusScarlet NexusScarlet NexusScarlet Nexus

Bandai Namco antoi taannoin Gamereactorille mahdollisuuden pelata Scarlet Nexus -pelin kahta ensimmäistä chapteria. Tuleva JRPG seuraa kahta päähenkilöä, ja näiden välillä on valittava pelin alussa. Valinnasta riippuen koetaan se toinen puoli keskustarinasta. Yuito Sumeragin ja Kasane Randallin kohtalot saattavat olla linkissä, mutta kahdella tarinalla on eronsa.

Yuito aloittaa sotilaskoulutuksensa OSF:n palveluksessa ("Other Suppression Force") alokkaana, joka ystävystyy pian muiden kanssa avoimuutensa ansiosta. Sen sijaan Kasane on niin sidoksissa isosiskoonsa, että muiden ihmisten kanssa tekemisissä oleminen tuntuu enemmänkin taakalta. Hänen näkökulmansa asioihin vaikuttaa kapealta, joskus jopa karkealta ja hassulta. Molemmat ovat kuitenkin lahjakkaita, ja heillä on omat erikoislaatuiset kykynsä.

Sisällön puolesta läpipeluukerrat näyttävät eroavan melkoisesti toisistaan, joskin myös yhteisiä asioita on varsinkin pelin alussa. Jos valitsee esimerkiksi Yuiton, suunnataan läheiseen temppeliin kaverin kanssa, kun taas Kasane vain sattuu olemaan temppelissä siskonsa sinne raahaamana. Yuiton joukkue tutkii erästä aluetta kampanjan aikana, kun taas Kasanella on mahdollisuus mennä samalle alueelle sivutehtävän kuljettamana. Jos siis haluaa kokea molemmat puolet Scarlet Nexusin tarinasta, on osa jaksoista pelattava uudelleen, mutta jo koettujen jaksojen toisto on onneksi rajoitettua (ainakin kahdessa ensimmäisessä chapterissä). Tarinallisesti koin erilaisen näkökulman positiivisena ja vaihtelevana pelatessani testiversiota toista kertaa.

Scarlet NexusScarlet NexusScarlet Nexus

Pelattavuuden puolesta molemmilla päähenkilöillä on erikoiskykynä telekinesia, mutta toisaalta molemmilla on oma pelityylinsä. Yuitolla on vanhan mallin mukainen miekka, jota käytellään erittäin nopeasti. Kasanella on kokoelma pieniä tikareita, joita liikutellaan ympäriinsä oman mielen avustuksella. Bladestormilla on pidempi ulottuvuus ja hyökkäysalue, joten pelin alkuvaiheessa pahikset lähtevät lentoon vauhdilla.

Kerron eräästä kohtaamisesta pelin alkupuolella. Kasane ja Yuito kilpailevat toisiaan vastaan harjoitustehtävässä, ja tarina reagoi siihen, kumpi voittaa kaksintaistelun. Mainittu kohtaaminen on toistaiseksi eräs parhaista hetkistä pelin parissa. Taistelu oli sekä tyylikäs että haastava. Lisäksi se osoitti, ettei taistoja käydä ainoastaan kummallisen näköisiä olioita vastaan, vaan myös toisia ihmisiä vastaan.

Scarlet Nexusin taistelumekaniikka vuorottelee akrobaattisesti lähi- ja pitkän matkan hyökkäyksien välillä. Jos käyttää telekinesiaa miekka- tai tikariyhdistelmän päätteeksi, vetäytyy pelihahmo kauemmaksi turvaan keräämään voimia seuraavaa hyökkäystä varten. Jos isku osuu, voi hyökkäystä jatkaa nopealla juoksulla pahiksen luokse ja vaihtaa näin jälleen lähitaisteluun. Pelin alussa jopa haastavimmatkin kohtaamiset muuttuvat helpommiksi, jos onnistuu sisäistämään taistelun tanssimaisen menon. Jos taas oma ajoitus menee pieleen, jättää silloin oman pelihahmonsa avoimeksi pahisten hyökkäykselle.

Jos mukana on taistelutovereita - kuten usein onkin - voi käyttää heidän erikoiskykyjään lyhyen aikaa. Näin näkymättömät viholliset muuttuvat näkyviksi, omat hyökkäykset tekevät lisävahinkoa tai sarja ei keskeydy vihujen osumista. Parhaaseen JRPG-malliin taistelutovereiden keskinäinen side syvenee sivutehtäviä tekemällä, ja näin lainatuista kyvyistä tulee vahvempia. Yuito ja Kasane kehittyvät itsekin matkan aikana, ja taitoja laajennetaan pienen kykypuun avulla.

Scarlet NexusScarlet NexusScarlet Nexus

Omille ajatuksille muodon antaminen on iso teema Scarlet Nexusissa, ja sama on läsnä myös taisteluissa. Jos vastaan tulee riittävän iso aikaikkuna, voivat Kasane ja Yuito hyödyntää telekinesiaansa esineistä, jotka saavat isosti vahinkoa aikaan ympäristössään. Esimerkiksi metrotunnelissa tuhoutuneen junanvaunun voi laittaa liikkeelle, ja rakennustyömaalla on pysäköityjä autoja, joita sopii viskata pahisten päälle.

Edellä kuvattu yhdistyy usein klassisiin Quick Time Event -tapahtumiin, eli oikea-aikaista nappien painelua vaativiin jaksoihin. Hyökkäykset verottavat pahiksilla paitsi terveyspalkkia, myös vähentävät "endurancea". Jos se putoaa tyhjiin, voi pahiksista tehdä selvää nopealla iskulla vihusta riippuen. Näissä tilanteissa Yuiton ja Kasanen liikeanimaatiot näyttävät erittäin hyviltä, mutta moinen saattaa hyvinkin pian tuntua itseään toistavalta. Jos taas käyttää telekinesiaa pienempiin esineisiin, käynnistää sekin joskus QTE-tapahtuman.

Scarlet Nexus jakautuu isompiin jaksoihin, ja pienempiin pyrähdyksiin. Ajoittain on vapaata aikaa, ja silloin voi tutkia Brainpunk-metropoliksen nurkkia, tehdä sivutehtäviä ja jutella ystävien kanssa. Molemmat pelihahmot pääsevät käsiksi identtiseen tallennushuoneeseen, johon taistelutoverit asettuvatkin pian taloksi paikan löytymisen jälkeen. Täällä oma joukko hengailee tehtävien välillä, ja täällä voi kohottaa heidän uskollisuustasoaan. Tämä vaikuttaa vapaaehtoiselta, ja vaatii vanhoille paikoille palaamista. Palkinnoksi saa arvokkaita kokemuspisteitä, esineitä ja taustatarinaa.

Scarlet NexusScarlet NexusScarlet Nexus

Esineiden liikuttaminen ja tuleen sytyttäminen ajatuksen voimalla on idea, jossa on runsaasti potentiaalia. Odotan innolla, miten tätä teemaa käsitellään tarinan edetessä. Scarlet Nexus yhdistää fantasiaa tieteiselementteihin esittäen kaiken teknologisessa maailmassa, joka näyttää paitsi jännittävältä myös rohkealta (tosin samaa ei voi sanoa kaikista näkemistäni alueista). Muusta maisemasta erottuva pahissuunnittelu on merkille pantavaa, ja niiden katseleminen on kiehtovaa.

Toistaiseksi roolipelielementit vaikuttavat toimivilta ja yksinkertaisilta, joten suurin osa pelikokemuksesta saattaa olla taistelupainotteista. Mekaniikan oppiminen ottaa oman aikansa ja pohdinkin, miten kehittäjät voivat monipuolistaa menoa nyt jo näkemästäni. Jo nyt esiteltiin mukaan jonkinlainen ylimääräisen raivon tila, joka näytti hyvältä muuttamatta pelaamista noin muuten mihinkään suuntaan. Lisäksi pelaajalla ei tuntunut olevan tarpeeksi sanansijaa siihen, päättyykö taisto voittoon vai tappioon. Tämä saattoi tosin myös johtua ennakkotilaisuudessa käytössäni olevasta suoratoistolaitteistosta.

Kaikesta huolimatta toistaiseksi Scarlet Nexusin parissa on ollut oikein hauskaa. Ensimmäiset pari tuntia ovat jännittäviä ja viihdyttäviä, joten haluan jatkaa pelaamista. Julkaisu tapahtuu konsoleilla ja PC:llä kesäkuun lopussa.

Scarlet NexusScarlet NexusScarlet NexusScarlet Nexus
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

GR Livessä tänään Scarlet Nexus

GR Livessä tänään Scarlet Nexus

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

On perjantai, ja sitä juhlistetaan GR Livessä pelaamalla parin tunnin ajan Bandai Namcon toimintaroolipeliä Scarlet Nexus. Gamereactorin arvion pääsee lukemaan täällä....



Ladataan seuraavaa sisältöä