Suomi
Gamereactor
ennakot
Generation Zero

Generation Zero

Ruudinkäryinen pistäytyminen 80-luvun Ruotsiin

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Neljä sekalaisista taustoista kotoisin olevaa nuorta löytää itsensä keskeltä Ruotsin maaseutua. Ketään ei näy missään. Autot ja talot on hylätty, mutta etäältä kuuluu outoa matalaa hurinaa. Lähteeksi paljastuu outo, ihmisruumiin vieressä pyörivä koiramainen robotti. Onneksi mukaan tarttuneessa pistoolissa on runsaasti ammuksia.

Generation Zero on paremmin Just Cause -sarjasta tunnetun Avalanchen uusin projekti. Se sekoittaa 80-luvun utuista ruotsalaista maaseutua tieteistarinaan, jossa toistaiseksi tuntemattomasta syystä robotit ovat sysänneet ihmiset syrjään tai ainakin pakosalle. Lyhyehkössä, muutaman tunnin kestäneessä ennakkoversiossa tätä mysteeriä ei päästy selvittämään vielä muutamia hajanaisia viestejä kummemmin, joten tarinan mielekkyydestä on vaikea sanoa vielä juuta tai jååta. Ainakin tässä vaiheessa muukalaisolentojen syyt ja synnit jäivät tuntemattomiksi.

Yksin tai yhdessä kolmen muun kanssa pelattava Generation Zero on ensimmäisestä persoonasta kuvattu räiskintäpeli, jonka ainakin ennakkomateriaalin perusteella oletti sisältävän vastarintaliikemäistä toimintaa väijytyksineen ja vähillä varusteilla toimeentulemisineen. Ennakkoversiossa kumpikaan näistä ei oikein toteutunut, sillä hyvin köykäinen vaikeustaso varmisti voittoisan lopputuloksen kaikissa taisteluissa, vaikka taktiikat ja tilannearviot olisi heittänyt romukoppaan. Varusteita, aseita ja etenkin ammuksia tuntui myös löytyvän jokaiselta kaatuneelta viholliselta, maaseudulle ripotelluista taloista ja kaiken maailman ämpäreistä. Tärisevin käsin viimeisiä haulikon ammuksia räjähtämispisteessä olevaan tuliaseeseen tunkemisen sijaan peli taantui nopeasti inventaariotetrikseksi, kun kerättävää rojua oli tarpeeseen nähden moninkertaisesti.

Itse ammuskelussa oli hyvä tuntuma. Jokainen ase tuntui omanlaiseltaan ja muutamat löydetyt lisäosat muuttivat niiden toimintaa riittävän merkittävästi. Äänimaailma on myös huolella mietitty ja kilometrinkin päässä käytävä tulitaistelu kuului hienosti asianmukaisella viiveellä ja kaiulla varustettuna. Tapahtumapaikat mummonmökkeineen, volvoineen ja kumpuilevine maastoineen on myös hienosti toteutettu. Naapurivaltiosta huolimatta (tai sen ansiosta) maisemat näyttävät yllättävän tutuilta. Tällaisissa metsissä pääsee harvemmin rellestämään, joten pohjoismaalaisen sekametsän läpi tallustaminen tuntui samalla eksoottiselta että kotoisalta. Vuorokaudenajan vaihtelut, sumu, aamun sarastus ja etäisten talojen valot antavat hieman murheelliselle ja oudolle tunnelmalle sen viimeisen silauksen.

Tämä on mainos:
Generation ZeroGeneration ZeroGeneration ZeroGeneration Zero

Vihollistyyppejä, aseita ja varusteita oli tarjolla vain hyvin rajallinen määrä. Etenkin vastustajia toivoisi näkevänsä paljon enemmän, vaikeampina ja erikoisempina. Nyt vastaan tuli koiramaisia robotteja, hämähäkkimäisiä robotteja, lentäviä roskalaatikoita ja yksi isompi jässikkä. Pelituntuman tultua tutuksi yhdestäkään ei ollut suurempaa haastetta ainakaan neljän hengen jengille paitsi silloin, kun pelin vielä hieman vaiheessa oleva nettikoodi päätti liikuttaa porukkaa kumilangan päässä. Generation Zero päätti myös kipata muutaman kerran eri pelaajilla, mutta se on melkein odotettua ennakkoversiossa. Loppufiilis tekniikkapuolesta oli lupaava, mutta keskeneräinen.

Perustoiminnallisuudet pitää saada vielä kuntoon ja hiottavaa riittää runsaasti ensi vuoden julkaisua ajatellen. Peli ei ole yhtäläisyyksistään huolimatta 80-luvun Ruotsia ja jättirobotteja sekä raatoja yhdistelevän taiteilija Simon Stålenhagin kanssa toteutettu. Stålenhag on itse asiassa hieman harmistunut, että tätä kysellään häneltä jatkuvasti vaikka itse projektin kanssa hänellä ei kiistaa olekaan.

Generation Zero on kohtalaisen lupaava, varsin uniikissa ympäristössä pelattava tunnelmallinen räiskintäpeli, joka ei ainakaan toistaiseksi onnistunut lunastamaan kaikkia sille asetettuja odotuksia. Tarina paljasti itsestään lyhyen kampanjan alun aikana varsin vähän. Oletettu sissitoiminta ja vähillä resursseilla selviytyminen taantuivat perusräiskinnäksi ja runsaudenpulaksi. Toivottavasti lopullinen peli uskaltaa ottaa teemastaan enemmän irti, sillä aineksia pienen ryhmän epäsymmetriseen sodankäyntiin siinä kyllä on.

Tämä on mainos:
Generation ZeroGeneration ZeroGeneration ZeroGeneration Zero
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä