Suomi
Gamereactor
ennakot
Vampyr

Vampyr

Remember Me ja Life is Strange -kehittäjä Dontnod puuhaa roolipeliä, jossa astutaan vuoden 1918 Lontooseen vampyyrin tossuissa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

PC-peli Vampire: The Masqueraden ystävät ovat odottaneet uutta vampyyrikokemusta kuin kuuta nousevaa, mutta tarjonnassa ei ole ollut hurraamista. Viimein asiaan näyttäisi tulevan muutos. Pariisilainen Dontnod-studio on kehittämässä toimintaroolipeliä nimeltä Vampyr, jossa ei päästä pelkästään muuntautumaan verenhimoiseksi yökyöpeliksi, vaan voidaan myös ratkaista kokonaisen ihmisyhteisön kohtalo. Toiminnan ohella tiedossa on siis myös moraalisia valintoja, eikä ihan mustavalkoisimmasta päästä.

Pääsin tutustumaan peliin E3-messuilla, kun julkaisija Focus Home Entertainment demosi sitä suljettujen ovien takana. Tarinan pääosassa nähdään Jonathan Reid, joka on sekä vampyyri että lääkäri. Reid on päällepäin mukava tyyppi, joka on vannonut lääkärin valan auttaakseen ihmisiä, mutta sisimmässään hän on verenhimoinen saalistaja. Tästä ilmiselvästä ristiriidasta kumpuaa suuri osa pelin tarinallisia ja pelillisiä teemoja.

Vampyr sijoittuu Lontooseen vuoden 1918 tienoilla. Espanjantauti on kauheimmillaan ja kokonaisia perheitä lakoaa läpi kaupungin. Lääkärinä Reidin tehtävänä on auttaa niin monia ihmisiä kuin mahdollista. Peli jättää kuitenkin pelaajan vastuulle päättää, milloin ja miten näitä auttaa. Halutessaan pelaaja voi keskittyä muihin asioihin ja olla välittämättä avun tarvitsijoista. Eräänlaisena tukikohtana pelissä toimii sairaala. Sinne eivät myöskään pelaajaa uhkaavat vampyyrinmetsästäjät eksy. Yksityiskohdat tarinasta ovat vielä hämärän peitossa, mutta luvassa on käänteitä ja valintoja.

Tämä on mainos:

"Kohtaat muitakin vampyyreja pelissä. Olet yksi heistä. Jotkut ovat ystäviäsi, jotka auttavat sinua seikkailussasi ja tehtävissäsi, jotkut ovat vihollisiasi", kenttäsuunnittelija Florent Guillaume kertoo. "Kohtaat myös ihmisiä, jotka ovat vampyyrinmetsästäjiä. He yrittävät puhdistaa kaupungin tästä vitsauksesta."

Perinteiseen roolipelityyliin Vampyr tarjoaa tehtäviä, sivutehtäviä sekä monimutkaisen, yksityiskohtaisen tasojärjestelmän. Pelin mittaan pelaajan on käytettävä kokemuspisteitä erilaisiin taitoihin ja kykyihin tehdäkseen Reidistä voimakkaamman ja tehokkaamman. Vampyr poikkeaa monista roolipeleistä kuitenkin siinä, ettei kokemuspisteitä kerätä vain mättämällä vastaantulijoita pataan. Uhrit on ensin "käytettävä", ja riippuen siitä kuinka puhdas uhri on, pelaaja saa eri määrän voimia. Lisäksi jokainen tapettu ihminen laskee Lontoon hyvinvointitasoa, tehden pelaamisesta aikamoista tasapainottelua eri intressien välillä. Jos pelaaja tappaa liian monta ihmistä, kaupunki kärsii. Jos pelaaja ei tapa tarpeeksi, hahmo ei kehity.

Vampyr
Synkeää ja sumuista on hautuumaalla. Mieli lepää.
Vampyr
Sairaalassa hoidetaan (jos hoidetaan) pandemian uhreja.
Tämä on mainos:

Myös muita asioita joutuu pohtimaan viattomia väijyessään. Esimerkiksi sitä, millaisessa sosiaalisessa kontekstissa uhri elää. Sanotaan, että uhriksi valikoituu vanha rouva. Käyttäessään tämän elinvoiman Reid näkee myös tämän muistot, avaten hahmon perhesuhteita ja paikkaa yhteiskunnassa. Monet Lontoon asukkaista tuntevat toisensa. Osa on sukua keskenään, osalla on jokin muu yhdistävä tekijä. Tästä syntyvä sosiaalinen verkosto johtaa siihen, että surmat resonoivat muiden ihmisten ja ympäröivän maailman kanssa. Peli kannustaakin ennakoimaan surmien vaikutuksia ottamalla selvää uhreista ennen kuin suin päin hyppää kaulaan kiinni. En valitettavasti päässyt näkemään järjestelmää niin syväluotaavasti kuin olisin halunnut, mutta se vaikuttaa kyllä erittäin mielenkiintoiselta ja yksityiskohtaiselta.

"Kaksi ääripäätä on olemassa, mutta emme halua tuomita mitään", Guillaume selittää moraalisia valintoja. "Pelissä ei ole karma-systeemiä tai moraalimittaria. Ei mustaa eikä valkoista. Kohtaat paljon harmaata aluetta asettuessasi päähahmon tossuihin. [Reidin] on surmattava, hän tarvitsee verta kehittyäkseen ja selviytyäkseen, ja niin tehdäkseen pelaaja joutuu riistämään viattomilta hengen. Kaikilla pelimaailman hahmoilla on omat tarinansa suhteensa muiden hahmojen kanssa. Valinnat, joita teet näiden elämästä, vaikuttavat muihin hahmoihin. Jos surmaat äidin, mitä tapahtuu tämän pojalle?"

Tarinasta vastaavan Stéphane Beauvergerin mukaan pelaajalla on "täydellinen vapaus" valita. Pelissä voi surmata kaikki tai olla surmaamatta ketään. Tai ainakaan ketään sivullista. Koko pelin luvataan kestävän 15-30 tuntia riippuen pelaajan pelityylistä ja sivutehtävissä vietettävästä ajasta.

Vaikka pelissä ollaankin vampyyrina väijymässä muita, ei pelaaja voi tuudittautua turvallisuudentunteeseen. Vampyyrinmetsästäjät tekevät kaikkensa survaistakseen seipään Reidin sydämeen. Reidillä on onneksi joukko yliluonnollisia kykyjä, kuten teleportaatio vihollisten selustaan, auttamassa puolustautumisessa. Lisää kykyjä on avattavissa pelin edetessä. Taistelu ei ollut demon pääosassa, mutta vaikutti pikavilkaisun perusteella viihdyttävältä. Ainakaan peli ei ole oikopäätä siihen kompastumassa.

Varsinainen pihvi tässä on kuitenkin se, miten pelaajan valinnat vaikuttavat koko Lontoon tulevaisuuteen. Yhdessä kutkuttavan tarinan, laajan pelimaailman, asiansa ajavan taistelun ja potentiaalisten perhetragedioiden kanssa demo jätti janoamaan lisää. Ja se on hyvä merkki se.

Peli ilmestyy marraskuussa PC:lle, PS4:lle ja Xbox Onelle.

HQ
VampyrVampyr
VampyrVampyr

Aiheeseen liittyviä tekstejä

1
Vampyr Switchille Halloweeniksi

Vampyr Switchille Halloweeniksi

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Dontnodin Vampyr julkaistiin kesällä 2018, ja Gamereactorin arvion pääsee lukemaan täällä. Nyt on aika pelin laskeutua Switchille 29. lokakuuta eli parahiksi...

0
Vampyr myynyt yli miljoonan

Vampyr myynyt yli miljoonan

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Dontnodin Vampyr julkaistiin kesällä 2018, ja Gamereactorin arvion pääsee lukemaan täältä. Lehdistötiedotteen mukaan Vampyr on ollut menestys, sillä peliä on myyty...

3
Vampyr vahvistaa Xbox Game Passia

Vampyr vahvistaa Xbox Game Passia

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Xbox Game Passin tilaajat ovat jo saaneet tässä kuussa esimerkiksi Fallout 4:n. Nyt on julkistettu saapuvaksi peräti kuusi uuttakin peliä muutaman seuraavan viikon...

0
Vampyr tulossa Nintendo Switchille

Vampyr tulossa Nintendo Switchille

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Focus Home Interactive on julkaissut raportin, jonka mukaan kesäkuun alussa 2018 PC:lle, PS4:lle ja Xbox Onelle julkaistu Vampyr suuntaa seuraavaksi Nintendo Switchille....

1
Focus Homella tarjouksia Xbox Livessä

Focus Homella tarjouksia Xbox Livessä

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Ranskalainen julkaisija Focus Home Interactive on päättänyt antaa digitaalisia alennuksia isolla kädellä Xbox Onella ja Xbox 360:llä. Mieleenpainuvimpia tarjouksia ovat...



Ladataan seuraavaa sisältöä