Suomi
Gamereactor
ennakot
Bloodstained: Ritual of the Night

Bloodstained: Ritual of the Night

Koji Igarashin uusimman omena ei kauaksi puusta putoa, mutta silti kyseessä on oiva henkinen jatko-osa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Blodstained: Ritual of the Nightia vilkaistessa huomaa välittömästi, että Koji Igarashi työskenteli aiemmin Castlevania-sarjan parissa. Gamereactor pääsi kokeilemaan Bloodstainedia E3-messuilla. Näyttää siltä, että Igarashi on osannut tasapainoilla vanhojen elementtien ja uusien ominaisuuksien välillä.

Tarina seuraa orpoa Miriamia, joka kärsii ihon kristalliksi muuttavasta kirouksesta. Tämän kirouksen kumoamiseksi hänen on tutkittava suurta linnaa löytääkseen Gebelin, joka kärsii niin ikään samasta vaivasta. Tästä ne Castlevania-viittaukset sitten alkavatkin. Testattu demo sijoittui linnan yhteen osioon, ja välittömästi huomiota herätti visuaalinen ilme. Bloodstained näyttää modernilta retroilevasta pelattavuudestaan huolimatta, ja maisemat Miriamin takana liikkuvat pelaamisen aikana. Ero taustan ja vuorovaikutettavan alueen välillä on selkeä: on selvää, mitkä vaikuttavat pelattavuuteen ja mitkä ovat vain taustaa. Goottinen ulkoasu kruunataan teemaan sopivalla musiikilla.

Pelattavuuden yksi keskeinen elementti ovat kristallikappaleet. Ne liittyvät osaksi Miriamia antaen erilaisia kykyjä käyttöön. Nämä keinot vaihtelevat tulipalloista tuplahyppyyn, ja joitakin kikkoja voi vaihdella valikoissa mielensä mukaan. Jo pelkän demon aikana vastaan tuli paljon näitä kristalleja, ja niistä osa oli käytössä aktiivisia ja osa passiivisia. On kiinnostavaa nähdä, kuinka paljon näitä kristalleja on lopullisessa pelissä.

Bloodstained: Ritual of the NightBloodstained: Ritual of the NightBloodstained: Ritual of the NightBloodstained: Ritual of the Night
Tämä on mainos:

Aseista testatussa pätkässä näkyi ruoskaa, lyhyttä miekkaa ja kahden käden claymore-miekkaa. Suosikiksi muodostuivat nopeasti kung fu -kengät, joilla pääsi tekemään erittäin nopeita potkuja. Popojen löydyttyä ei niitä juuri tehnyt mieli pois jalasta ottaa. On silti sanottava, että liikeanimaatioiden määrä on hyvin vähäinen eikä erilaisia hyökkäysyhdistelmiä ole lainkaan. Näin ollen pelaaminen näyttää ja tuntuu hieman töksähtelevältä. Tätä toivottavasti parannellaan vielä ennen julkaisua.

Linnan tutkiminen on nautinnollista erittäin toimivan minimapin ansiosta, ja pian vastaan tulikin ensimmäinen pomovastus nimeltä Bloodless. Hänen asunsa on tehty verestä, joka hajoaa taistelun edetessä. Sateenvarjoilla hyökätään Miriamia kohti, ja välillä katosta sataa verta niskaan. Lopulta koko huone on täynnä verta, joka näyttää vaikuttavalta. Pomotaisto on kokonaisuudessaan haastava, ja menestyminen edellyttää jatkuvaa liikkumista.

Niitä halajaville pelissä on runsaasti salaisuuksia löydettäväksi ainakin demon perusteella. Joihinkin paikkoihin pääseminen edellyttää odotetusti tietyn kyvyn hankkimista. Mukana on lisäksi kaikki muukin roina, mitä tällaiselta peliltä odottaisi, kuten aarrearkkuja täynnä hyödyllisiä aseita ja varusteita.

Kokonaisuudessaan testattu pätkä Bloodstainedia oli nautittava kokemus. Mystinen linna saa mielenkiinnon heräämään, ja kaikki on lisäksi tehty kauniilla 3D-grafiikalla. Ongelmiakin on, joista yksipuolinen ja tökkivä taistelu on ehkä merkittävin. Castlevanian fanien kannattaa pitää peliä silmällä, kun Bloodstained lopulta tulevaisuudessa julkaistaan.

Tämä on mainos:
Bloodstained: Ritual of the Night
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä