Suomi
Gamereactor
ennakot
Call of Duty: Infinite Warfare

Call of Duty: Infinite Warfare

Call of Dutyn uudet kuviot E3-messujen ennakkosilmäyksessä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Ennakkotietojen mukaan Call of Duty: Infinite Warfare haluaa kertoa klassisen sotatarinan futuristisessa ympäristössä; androideineen ja avaruusaluksineen. Joko tulossa oleva Call of Duty on vain yksi iso ristiriita, tai sitten jotain aidosti uutta ja erilaista. Tarinatilaa testattuamme vaaka kallistuu jälkimmäisen vaihtoehdon puoleen.

Tulevaisuuden pyssyttelyn ohella käsikirjoittajat ja suunnittelijat haluavat painottaa inhimillistä näkökulmaa sotaan. Tässä onnistuakseen he ovat tehneet muutoksia perinteiseen CoD-kaavaan tarinankerronnassa. Tällä kertaa pelaaja asetetaan rivisotilaan sijasta vasten tahtoaan kapteeniksi ylennetyn luutnantin saappaisiin. Ratkaisu mahdollistaa aiempaa paremman käsittelyn sotilaiden välisistä suhteista, päätöksenteon painoarvosta ja tietysti urakehityksestä sotilasympäristössä. Kerronnallinen ohjaaja Taylor Kurosakin mukaan muutos mahdollistaa uusien merkityksellisten henkilöhahmojen esittelyn, joista jokaisella on oma tarinansa Infinite Warfaressa. Isoin muutos on tietysti pelaajan mahdollisuus tehdä päätöksiä mies ja kivääri -toiminnan lisäksi.

Call of Duty: Infinite WarfareCall of Duty: Infinite Warfare

Kaikesta huolimatta perinteinen Call of Dutyn meininki on edelleen läsnä. Hyvä taistelee pahaa vastaan ja niin edelleen. Pelaaja omaksuu luutnantti Ryesin roolin ja kohoaa pikaisesti kapteeniksi esimiehensä kuoleman jälkeen. Suunnittelusta vastaavan Jacob Minkoffin mukaan käsitellyt teemat peilaavat hyvin nykyaikaamme siitä huolimatta, että peli itse sijoittuu tulevaisuuteen. Toisten kansakuntien riistäminen, ihmisten ahneus ja sotilaallinen uhittelu ovat pelissä läsnä. Tarinaan liikaa paneutumatta kerrottakoon, että taistelu tapahtuu Maan UNSA-joukkojen ja Marsiin asettuneen SETDEF-poppoon kesken.

Tämä on mainos:

Ensimmäinen tehtävä alkaa erittäin tutuissa merkeissä. Jalkapatikassa taistellaan oman ryhmän kanssa lineaarisessa putkessa ennalta määrättyjen tapahtumien seuratessa toistaan. UNSA-joukkojen pitäessä paraatia he ovat samalla keskittäneet suuren osan kalustostaan yhteen ja samaan paikkaan. Pahikset ovat tästä tietoisia, ja tuhoavat yhdellä rysäyksellä suurimman osan Maan joukkojen voimavaroista. Pelaaja kokee tämän kaiken ensimmäisestä persoonasta Reyesilla pelaten.

Tässä vaiheessa päästään viimein käsiksi niihin futuristisiin härpäkkeisiin ja aseisiin. Esittelyssä oli erillisiin ruumiinosiin lukittuva haulikko, inhan näköinen hämähäkkipommi, tirkistelyyn innostava laser-mikrofoni, monenlaisia kranaatteja, välineet tulituen kutsumiseksi ja tietysti suosikkimme: hakkerointilaite vihollisen laitteiden manipuloimiseksi. Odotetusti käytössä on pelaajaa vahvistavia ominaisuuksia eli augmentaatioita, seinillä juoksemista ja rakettireppua niin kuin moderneissa tieteisräiskinnöissä tapana on. Terminatorista innoittuen androidit sotivat konfliktin molemmilla puolilla, ja yksi sellainen on jopa pelaajan omassa joukossa.

Tähän asti kyse voisi aivan hyvin olla jo aiemmin nähdyn Advanced Warfaren DLC-laajennuksesta. Sitten peli lähtee kirjaimellisesti lentoon. Pommien putoillessa poloisen sotilasparaatin niskaan, tarvitaan Reyesin panosta auttamaan ilmassa hyökkäyksen kohteeksi joutuneita aluksia. Pelaaja asettuu Jackal-nimisen masiinan ohjaksiin ja näin peli muuttuu ilmataisteluksi. Seuraava osuus ei ole lineaarinen tai ulkoapäin ohjattu. Pelaaja saa itse valita, ketä vastaan taistelee, koska ja millä planeetalla.

Muutos maasta ilmaan tapahtuu täysin saumattomasti. Voimme vain kuvitella, miten merkittävästi moninpelikarkelot muuttuisivat tällaisen ominaisuuden myötä. Painottomuudessa tapahtuvaa toimintaa ei vielä näytetty, mutta luvassa pitäisi olla liikkumista helpottava tarttumakoukku. Lisäksi vaara voi tulla rintamasuunnan lisäksi ylhäältä, sivuilta tai takaa. Suunnitelmat kuulostavat siis kaikkiaan erittäin kunnianhimoisilta.

Tämä on mainos:

Entäpä sitten ne vaikeat päätökset, ja aiempaa suurempi vapaus tarinassa? Niitä kutsutaan nimillä valinnaiset Mission Opsit ja Ship Assault -tehtävät. Nämä sivupolut ovat juuri niin lineaarisia ja paukkeellisia kuin vain olla saattaa. Toisaalta ne voivat vahvistaa päätarinaa omalla panoksellaan. Omalta alukselta käsin pelaaja voi päättää, ketä vastaan hyökätään valitsemalla kartalta erillisiä tehtävänantoja. Tämän jälkeen keikalle lähdetään itse päätehtävien hengessä. Näitä ominaisuuksia on määrä esitellä lehdistölle erikseen joskus toiste.

Call of Duty: Infinite Warfare vaikuttaa samaan aikaan sekä klassiselta että futuristiselta. Infinity Wardin pyrkimys innovaatioihin näkyy selvästi. Pelillä on kaikki mahdollisuudet onnistua tavoitteessaan tarjota aito sotilasräiskintä avaruudessa, niin hölmöltä kuin ajatus aidosta räiskinnästä avaruudessa kuulostaakin.

Call of Duty: Infinite WarfareCall of Duty: Infinite Warfare
Call of Duty: Infinite WarfareCall of Duty: Infinite WarfareCall of Duty: Infinite Warfare
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Infinity Wardille pommiuhkaus

Infinity Wardille pommiuhkaus

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Kotakun raportin mukaan Call of Duty -kehittäjä Infinity Ward evakuoitiin viime viikon torstaina pommiuhan vuoksi, joka tehtiin sähköpostitse. Poliisit saapuivat...



Ladataan seuraavaa sisältöä