Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
ennakot
Disney Infinity

Disney Infinity

Huippuleffa, kehno peli. Kuvio on tullut pelaajille jo liian tutuksi. Kuinka sitten ratkaista heikkojen lisenssipelien ongelma? GR EU:n päätoimittaja otti selvää Disneyn uunituoreesta jättihankkeesta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä! - Katso lisätietoa joulukalenterista

* Pakollinen tieto
HQ

Disneyn Avalanche Software -pelistudio sai tehtäväkseen ratkaista kehnojen lisenssipelien ongelman. Salt Lake Cityssä majaileva kehittäjä on yllättänyt jo kahdesti viimeisten vuosien aikana. Toy Story 3 tarjosi rikkaan hiekkalaatikkomaailman Toy Box -pelimuodon kautta, ja Cars 2 oli kohtuullinen avaus rallipelien maailmaan nuoremmalle väelle.

Näinpä Avalanche on keskivertoa parempi saamaan laatua ulos lyhyessä ajassa. Kolme vuotta vaikuttaisi riittävältä ajalta näiden viimeisimmän tuotoksen kehittämiseen, mutta tällä kertaa studio ei tosin saanut vain yhtä Disneyn elokuvista - se sai ne kaikki.

Disney Infinity
Kuinka piraatit, supersankarit ja monsterit mahtuvat saman katon alle? Avalanche on upottanut vuosia ratkaisuun.

Kaikkien näiden leffojen sitominen yhteen kimppuun tarkoittaa suurinta Disney-hahmojen galleriaan Kingdom Hearts -pelien ulkopuolella. Avalanche lähti luomaan leluversiota tästä joukkiosta kokeillen useita eri materiaaleja. Pehmolelut sotivat toisten lapsiystävällisten vaihtoehtojen kanssa, kunnes lopulta aikaiseksi saatiin kutakuinkin sopiva sarja, joka sopisi lelukaupan hyllyyn.

Paitsi että Pixarin John Lasseter hylkäsi armotta tämän lopputuloksen.

Innokkaana lelukeräilijänä tunnettu Lasseter antoi Avalanchelle uudet lähtökohdat, jotka näkyivät seuraavassa versiossa: yksi yhteisen ilmeen omaava figuurisarja. Keräilysarja, jonka kelpaa pistää samaan hyllyyn. Pelinikkarit ryhtyivät jälleen töihin.

Disney Infinity
Lopulliset hahmomallit sekä erityinen pelilauta.
Disney InfinityDisney InfinityDisney Infinity
Alkupaketista löytyy Disneyn ja Pixarin tämän hetken huippuja.

Kolme vuotta myöhemmin tapasin lelujen, läppäreiden ja Xboxin debug-konsolien ympäröimänä Avalanche Softwaren toimitusjohtajan John Blackburnin, jolla on viimein vastaus kehnojen lisenssipelien ongelmaan.

Kyseessä on Disney Infinity, nimi joka kattaa sekä videopelin että keräiltävien lelujen sarjan. Se on yhtiölle alkupiste kunnianhimoiselle viiden vuoden suunnitelmalle, sillä kaikki tulevat leffalisenssit pelataan Infinityllä. Blackburnin mukaan tämä on yksi alustan tavoitteita: luoda yhteinen tila, johon kaikki Disneyltä tuleva sisältö sopii.

Pelin peruspaketissa tulee kolmen hahmon lisäksi sähköinen pelilauta, jonka voi kytkeä konsoliin tai PC-koneeseen. Hahmoissa sekä erinäisissä kolikoissa ja voimakiekoissa on mikropiiri, jonka avulla nämä siirtyvät pelilaudalta suoraan osaksi videopelin maailmaa. Lisää hahmoja ja kiekkoja tullaan myymään erikseen. Hinnoittelusta ei olla vielä päätetty.

Disney Infinity
Esimerkkejä leffakohtaisista ympäristöistä. Supersankarointia...
Disney InfinityDisney Infinity
...jekkuilua monsterikampuksella sekä öisten satamien tutkimista piraattimaassa.

Pelin sisältö muuttuu laudalle asetettujen hahmojen mukaan. Esittelyssä nähtiin tuttuja naamoja Monsterit Oy:stä, Ihmeperheestä sekä Pirates of the Caribbeanista, joille on omat maailmansa. Avalanchelta mainittiin myös, että projektiin pyritään pestaamaan mahdollisimman monta alkuperäisistä ääninäyttelijöistä.

Demossa esiteltiin, kuinka joukko Pixarin supersankareita taisteli tiensä läpi hiekkalaatikkomaisen kaupungin. Blackburn vaihteli hahmoja laudalla, ja näin nämä ilmaantuivat osaksi toimintaa. (Tässä varhaisessa versiossa siirtymässä oli hieman viivettä. Lopullisessa versiossa vaihto tapahtuu lupausten mukaan välittömästi.) Myös pelityyli muuttuu hahmojen myötä. Siinä missä supersankarit kombottivat itsensä vihollisaaltojen lävitse, on Kapteeni Jack Sparrow'n kalenterissa enemmän tutkimusmatkailua sekä miekanheiluttelua. Pistoolia tämä käyttää lähinnä arkkujen aukomiseen.

Blackburn vilautti myös videota, jossa Sparrow soutaa kohti hyökkäyksen alla olevaa kaupunkia. On yllättävää, kuinka yksityiskohtaisia rakennukset, räjähdykset ja itse Sparrow ovat ruudulla. Blackburn taustoitti sinänsä kiinnostavasti, että Johnny Depp hoiti oikeudet naamansa käyttämiseen itse, mutta minua kiinnosti enemmän se, kuinka meritaistelut pyörivät ruudulla. Videota katsellessa luulisi, että tämä on täysin eri peli kuin aiemmin nähty urbaani Ihmeperhe-osuus. Juuri tämä vaihtelevuus on Infinityn syvintä ydintä.

Disney Infinity
Toy Boxissa kaikki yhdistyy. Hahmojen perusmekaniikat sopivat kaikki keskenään yhteen.

Peruspelissä hahmojoukot seikkailevat omissa maailmoissaan, mutta erillisenä moodina tarjottava hiekkalaatikkomainen Toy Box kokoaa kaikki yhteen. Kehittäjät ovat varmistaneet, että eri hahmot myös pelaavat yhteen.

Seikkailujen aikana kerättyjä esineitä voi vaihdella päälle ja pois, mutta esimerkiksi ajoneuvot (hevosista kärryihin) ja XP-bonukset säilyvät käytössä vain niin kauan kuin laudalla on asianmukainen kiekko. Hahmoilla on kuitenkin aina perusliikkeensä. Tarmo "Tare" Karvanen (Monsterit) karjuu ja Ilona Vaara (Ihmeperhe) käyttelee suojakenttiä.

Pelkässä häsäämisessä on oma hupinsa, mutta jos tarjolla oleva materiaali ei miellytä, tarjoaa Toy Box myös työkalut omaa luomistyötä varten.

Tämä on ehkä Infinityn suurin yllätys. Kun oikea levy tiputetaan pelilaudalle, maalaa se tietynlaiset taustat pelitilaan. Näkymiä löytyy mm. Räyhä-Ralfista, Painajainen ennen joulua -elokuvasta ja Tronista. Pelaaja voi säätää palikoiden kanssa, mutta pinnan alla on enemmän. Ensimmäinen vertailukohde on tietenkin Activisionin Skylanders, mutta mieleen tulee yllättäen myös Sonyn Little Big Planet.

Disney Infinity
Editorilla voi huvittelun lisäksi saada aikaan aivan omia pelejään.

Blackburn antoi videon puhua puolestaan: ensin vähän fysiikkapohjaisia aivopähkinöitä, mutta sitten sangen tutunomaisia luomuksia. Bongasin yhtäläisyyksiä Joustista, Gauntletista, Super Mario Brosista, Off-Roadista ja Donkey Kongista. Alustan laajuus alkoi viimeistään tulla selväksi, kun ruudulle vyöryi versioita Mario Kart 64:n radoista, joissa Prinsessa Peachin linna oli vaihdettu Disney-linnaan ja joissa voi järjestää täysmittaisia rallikisoja.

Avalanchelta vahvistettiin melkein sivuseikkana, että kaksi pelaajaa voi rakennella yhtä aikaa editorissa. Blackburn kertoi, että heillä on joukko valmiita pohjia. Esimerkiksi maailma, jossa on kaksi saarta, sopii hyvin pohjaksi sille, että pelaajat rakentavat omat linnansa ja ammuskelevat toisiaan katapulteilla. Käyttöliittymä tarvitsee vielä tosin hiomista.

Kuten Disney-tuotteelta voisi odottaa, Avalanche myöntää nuorten pelaajien turvallisuuden olevan huolenaihe. Siksi verkkopeli salliikin kutsumaan mukaan vain ystävälistalla jo olevia tuttavuuksia. Omia peli- ja karttavirityksiä ei voi jakaa suoraan, vaan ne pitää kierrättää Disneyn kautta. Jo käynnissä olevaan peliin voi tietysti kutsua kavereita mukaan.

Disney InfinityDisney InfinityDisney Infinity
Olivatpa kyseessä sitten Monsterit...

Yhteisökonsepti on vielä alkutekijöissään ja riippuu paljon siitä, miten pelaajat lähtevät mukaan. Blackburnin mukaan siihen varmastikin julkaistaan suuri päivitys, jos pelaajat näyttävät innostuvan. Nyt näkymä on hyvin yksinkertainen, ja se on jaettu vain Disneyltä ladattuihin ja omiin materiaaleihin.

Disney Infinity muodostaa lupaavat perusteet, joiden Avalanche uskoo pysyvän vahvoina ainakin seuraavan viiden vuoden ajan. Studio pystyy näin rakentamaan niin monta maailmaa ja hahmoa kuin mitä Disneyllä vain on tarjota. Kun katalogissa on 70 vuotta tavaraa, voi kehittäjällä olla melkoinen työsarka edessään.

Viiden vuoden suunnitelma on täyttä totta. Blackburn mainitsi Infinity 2:n ja rauhoitteli vanhempain mieliä kertomalla, että kaikki tulee olemaan takautuvasti yhteensopivaa. Kun Disney julkaisee elokuvia, voi näihin liittyvät paketit ostaa, ja kun Infinity 2 ilmestyy, ovat kaikki lelut ja lisäosat taaksepäin yhteensopivia keskenään ja toimivat aina Toy Boxin kanssa.

Disney InfinityDisney InfinityDisney InfinityDisney Infinity
...seikkailulliset piraatit...

Tulevaisuudessa saatetaan nähdä jos jonkinlaisia hahmoja, mutta näistä ei vielä sovi keskustella. Kysymys Marvelin supersankareista sai vastaukseksi naurahduksen ja aprikointia siitä "että olisipa se siistiä". Nemoa etsimässä -leffan noustua puheenaiheeksi utelin, miten kala mahtuu peliin mukaan, koska uiminen ei ole vielä vaihtoehto.

Blackburn nauroi ja letkautti: "ajattelimme laittaa Nemon mechiin." Pelimekaniikkaa aiotaan rikastaa ja uiminen on yksi pysäkki tällä matkalla. Se ei vielä ehtinyt mukaan tähän ensimmäiseen, mutta jos Nemoa on tullakseen, tulee sen mukana myös uiminen.

Voin hyvällä omatunnolla sanoa, että olen vakuuttunut näkemästäni. Peli on selvästi tehty sopivaksi nuoremmalle väelle, mutta se mikä pätee Pixarin leffoihin, pätee myös tähän: Disney Infinity kiinnostaa iästä riippumatta. Tätä ei voi sanoa monista lisenssipeleistä.

Disney Infinity
...tai supersankarit, tarjoaa Infinity omanlaisensa pelityylin kaikille.
Disney Infinity
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

7
Disney InfinityScore

Disney Infinity

ARVIO. Kirjoittaja Gillen McAllister

Disney Infinityn sisältö on upotettu Activisionin Skylandersien tapaan muovisiin figuureihin. Pistimme leikiksi ja arvioimme pelin toimivuuden.



Ladataan seuraavaa sisältöä