Mittaville JRPG-peleille on alati vaikeampaa löytää tarpeeksi aikaa. Like a Dragon: Infinite Wealth, Persona 3 Reload, Final Fantasy VII: Rebirth, Unicorn Overlord, Dragon's Dogma 2 ja lista jatkuu. Näin ollen vaatimukset Rabbit & Bear Studiosin tulevalle Eiyuden Chronicle: Hundred Heroesille ovat korkealla. Pääsin kokeilemaan pelin avausosiota. Ainesta on, mutta sitten toisaalta ongelmiakin.
Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes sijoittuu saman oloiseen fantasiamaailmaan kuin Octopath Traveler. Kyseessä on keskiaikainen, fantastinen ja taikainen maailma. Tarjolla on tuttuja konflikteja ja tarinoita puhumattakaan tyylikkäistä henkilöhahmoista maailmaa muovaamassa. Hundred Heroes on omanlaisensa peli, mutta samaan aikaan hyvin tuttu, jos on perillä JRPG-pelien viime vuosien tuulahduksista.
Sama koskee myös taiteellista tyyliä ja grafiikkaa. Hundred Heroes on kaunis kokoelma realistisempaa 2D-HD-grafiikkaa yhdessä pikselisten päähenkilöiden kera. Moinen on toiminut ennenkin, ja toimii nytkin.
Hundred Heroes eroaa kilpailijoistaan taistelumekaniikalla ja pelattavien hahmojen valikoimalla. Mukana on yli sata erilaista henkilöhahmoa lisättäväksi omaan tiimiin. Tämä tarkoittaa vaihtelua taisteluihin, mutta samalla paljon syvyyttä tarinaan. Suoraan sanottuna jopa liiaksi syvyyttä. Koska henkilöhahmoja on niin paljon, on vaikea saada niitä erottumaan joukosta. Ennakossa mukana oli kymmenen erilaista henkilöhahmoa, ja jo se tuntui liian mittavalta erilaisten mahdollisuuksien suhteen. Onneksi taistelumekaniikka on varsin suoraviivainen rajoittaen valintoja viisaasti.
Hundred Heroesin taistelut ovat vuoropohjaisia. Ensin valitaan kaikki siirrot kerralla, ja sitten katsotaan, miten kävi. Omassa joukossa on kerralla kuusi eri hahmoa, joista jokaiselle valitaan se oma toiminto. Taistelumekaniikka onkin varsin hyvin hiottu. Ajoittain pelaaminen voi kuitenkin tuntua tylsältä. Terveysmittareita ei ole näkyvissä, joten esimerkiksi pomotaistoissa ei hahmota, miten hyvin taisto itse asiassa sujuu. Kaikesta huolimatta taistelumekaniikka erottuu edukseen hyvällä tavalla.
Sama koskee myös tarinaa. Toisaalta juonessa on ainesta moneen suuntaan, mutta toisaalta taisteluiden nopea tempo ei heijastu tarinaan. Muutaman minuutin välein pelaaminen keskeytyy elokuvalliseen keskusteluun. Arvostan toki hyvää ääninäyttelyä, mutta jatkuvat keskeytykset tekevät tarinasta enemmänkin rasitteen.
Hundred Heroesin haluttu mittakaava on vaikuttanut pelin pienempiin hienouksiin. Luolastojen tutkiminen ei ole jännittävää, sillä reitti on ennalta arvattava ja rajoittunut. Kaupungit ja kylät ovat samanlaisia, sillä tutkittavia sivupolkuja on vain muutamia. Maailman kartta on samalla paikka, jossa liikkua vapaasti itse pelihahmona. Harmillisesti pelaajaa ei rohkaista riittävästi tutkimaan maisemia päätarinan seuraamisen lisäksi.
Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes ei ole toistaiseksi tehnyt syvällistä vaikutusta. Monia vaikuttavia osatekijöitä on mukana, mutta toisaalta muualla on selviä puutteita, ja parannuksia kaivattaisiin. Jos kuitenkin fanittaa suuresti JRPG-pelejä, on tässä vankka uusi edustaja tulossa.