Monille sarjan ulkopuolisille uusi FIFA-peli ei koskaan näyttänyt olevan kovin erilainen kuin edellinen. Toki jotkut pelaajat käyttävät uusia liikesarjoja, ja grafiikka ja suorituskyky yleisellä tasolla paranevat, mutta sen lisäksi kaikki näyttää usein hyvin samanlaiselta. FIFA:sta erottuaan Electronic Arts on avannut oven varsin jännittävälle ja merkittävälle uudelle aikakaudelle jalkapallosarjassaan, mikä tarkoittaa, että vaikka EA Sports FC 24 näyttää nimilapun lisäksi hyvin tutulta, tämä on yksi vaikuttavimmista hetkistä, mitä on nähty urheiluvideoissa pelin historian aikana. Joten, kun tulossa on niin monumentaalinen syyskuu, saatat ihmetellä, miksi sinun pitäisi olla vieläkin innoissasi EA Sports FC 24:stä kuin olit sitä jo edeltäneiden ja lukemattomien FIFA-pelien aikana. Yksinkertaisesti sanottuna, jos et ole aivan ymmälläsi - jalkapallopelien erittäin teknisissä osissa on vain muutama alue, jotka saavat leukasi todella loksahtamaan.
Tässä esitellään EA Sports FC 24:n uudet osat ja mitä ne tuovat peliin, sisältäen joukon moderneja teknisiä ominaisuuksia, järjestelmiä ja lukuisia sisältölisäyksiä. Valmistaudu siis käyttämään monia uusia avainsanoja.
HyperMotionV
HyperMotion ei ole uusi ominaisuus EA Sports FC 24:ssä, sillä EA toi järjestelmän alun perin osaksi FIFA 22:ta. Sen ideana on tarjota pelaajille entistä tarkempia ja realistisempia animaatioita, ja juuri tätä HyperMotionV jatkaa, saavuttaen ne.
Toisin kuin aikaisemmissa versioissa, HyperMotionV jatkaa jalkapallostadioneille levitettyjen kameroiden käyttöä otteluiden reaaliaikaisen toiminnan kaappaamiseen ja tallentamiseen, minkä jälkeen ne muunnetaan realistisiksi animaatioiksi, joita voidaan käyttää pelin sisällä. HyperMotionV:llä on pääsy yli 180 pelin kokoiseen dataan, mikä tarkoittaa, että sillä on paljon syvällisempi tietopankki - varmistaen näin, että jokainen pelaaja näyttää oikealta.
HyperMotionV koostuu myös kuudesta ainutlaatuisesta animaatiotekniikasta. Mitä nämä ovat ja miten ne toimivat, löydät niistä yhteenvedon alta:
Full Team Volumetric Motion: Tämä tallentaa ainutlaatuisia liikkeitä, rangaistuspotkuja, toimintoja, liukutaklauksia, juhlintahetkiä ja paljon muuta, mallintaen niitä pelin sisällä.
AI Mimic: Tämä saa pelaajat näyttämään entistä todellisemmilta. Tiedot kerätään useimmista pelin yksittäisistä pelaajista (sisältäen noin 1 200 yksilöllistä pelaajatietoa), ja ne kuvaavat tarkasti jalkojen rytmiä liikkeessä, käsivarren liikkeitä, kuinka pelaaja nojaa tai kallistuu ja niin edelleen.
AcceleRATE 2.0: Tämä 2.0-versio hyödyntää AcceleRATEa ja sitä, kuinka se tarjosi kolme ainutlaatuista kiihtyvyystyyppiä. Nyt se lisää mukaan seitsemän erityyppistä kiihtyvyysmallia pitkien ja räjähdysmäisten spurttien välissä.
AI True Flight Ball Physics: Tämä on algoritmi, joka oppii ja muovaa pallon liikettä peliä varten. Sen pitäisi käytännössä tarjota realistisempaa pallon liikettä ja pomppimista.
Kineettinen fyysinen peli: Samalla tavoin kuin AI Mimic tekee, tämä heijastaa pelaajan suojaustapoja ja heidän blokkausmenetelmiään, mikä parantaa realismia.
Tekoälykädet: Uusi Stretch Sense -tekniikka tallentaa käsien liikkeet tosielämästä ja sisällyttää sen peliin, mikä tekee liikkeestä realistisemman.
EA Sports Sapien and GPU Cloth
Realismin huipulla ovat myös uudet EA Sports Sapien- ja GPU Cloth -tekniikat, jotka tekevät EA Sports FC 24:stä entistä mukaansatempaavamman ja tarkemman.
EA Sports Sapien on järjestelmä, joka on käyttänyt tiettyihin lihaksiin asetettuja tela-antureita nähdäkseen kuinka ne taipuvat ja lepäävät toimiessaan. Kaikki tämä pyrkii anatomisesti tarkkojen pelaajien luomiseen.
GPU Cloth on samanlainen, mutta se käsittelee varusteita. Tämä animaatiotekniikka heijastaa paremmin sitä, kuinka varuste putoaa ja kietoutuu pelaajan ympärille. Sen pitäisi auttaa saamaan jokainen pelaaja erottumaan anatomisesti edukseen verrattuna nykyiseen tilanteeseen, jossa useimmat pelaajat näyttävät olevan samanlainen luuranko ja kehys ihonsa alla.
Feature Lighting
Ennen kuin pääset pelijärjestelmiin, on vielä yksi esiteltävä kohta: Ominaisuusvalo. EA Sports FC 24 tukee GTAO:ta (ground-truth ambient occlusion), jonka tarkoituksena on lisätä kentän pintaan syvyyttä ja yksityiskohtia. Tähän kuuluvat stadionin valot, sumu ja valonsäteet, joita parannetaan. Tämä koskee myös yleisöä, ja pelin on tarkoitus näyttää huomattavasti realistisemmalta FIFA 23:een verrattuna.
Play Styles
Toisin kuin HyperMotion, Play Styles on uusi lisäys FIF...EA Sports FC -kokemukseen, ja tämä ominaisuus tuo uusia tapoja käyttää ja kehittää pelaajia. Pohjimmiltaan järjestelmä pyrkii tarkkailemaan ja jäljittelemään tiettyjä pelityylejä, jotka liittyvät erityyppisiin pelaajiin. Esimerkiksi laitahyökkääjät pystyvät käyttämään ainutlaatuisia pelityylejä, kun taas pitkät puolustajat sopivat paremmin puskuja vaativiin pelityyleihin.
Tämä järjestelmä on tietoyhtiö Opta, ja se kattaa kaksi tasoa; tavalliset pelityylit ja Play Styles+. Erona näiden kahden välillä on se, kuinka tehokas, tarkka, helppokäyttöinen ja kuinka monta animaatiota on saatavilla. Ero on siinä, että Play Styles+ on saatavilla vain maailman parhaille pelaajille. Mitä tulee tarjolla oleviin pelityylityyppeihin, tarjolla on 34 ainutlaatuista tyyppiä, joista jokaisessa on kaksi tasoa. Yhteensä vaihtoehtoja on 68, jotka on jaettu useisiin luokkiin, lista alapuolella:
Trickster - temppuja ja pelityylejä varten
Dead Ball - vapaapotkuihin ja peliasun osiin
Power Header - parempia puskuja varten
Power Shot - hyökkääjille ja niille, jotka haluavat tehdä maaleja
Speed Dribbler - niille, jotka haluavat siirtää palloa ylös kentällä
Block - tehokkaampi estopeli
Vuosien varrella on otettu käyttöön muutamia pelijärjestelmiä, joita päivitetään sekä osana Play Styles -tyylejä.
Vuosien varrella on otettu käyttöön muutamia pelijärjestelmiä, joita päivitetään osana Play Styles -tyylejä.
Precision passing: Tämän pitäisi nyt olla tarkempi, ja se tukee jopa kaarevia syöttöjä monimutkaisempia asetelmia ja parempia maalipaikkoja varten.
Controlled Sprint Dribble: Tämä tukee nyt dribling-toimintoa hölkkäämisen ja juoksunopeuden välillä.
Effort Dribble Touch: Pyynnöstä voit nyt käskeä pelaajaa venyttämään tilanteeseen ja koskettamaan palloa ennen kuin hänet taklataan, joka jopa avaa oven useille liikkeille alempana kentällä.
Possession Tackles: Pyrkiessään tekemään taklauksesta realistisemman, tämä antaa puolustaville pelaajille mahdollisuuden pitää pallon lähellä, kun he saavat pallon haltuunsa hyökkääjältä. Tämä on taitavien puolustajien käytettävissä.
Shooting Responsiveness: Tämän ansiosta pelaajat voivat tehdä herkemmin laukauksia ammuttaessa, eli kun yksinkertaisesti painat painiketta, pallo poistuu pelaajasi jalasta nopeammin pelitilanteessa
Käyttöön otetaan jopa muutamia uusia taitoliikkeitä, joiden avulla voit muokata vastustajia. Näitä ovat muun muassa Skill Rainbow, Flare Nutmeg, Ball Roll Drag ja Drag Back Turn.
Matchday Experience and Reimagined UI
Varsinaisen pelattavuuden lisäksi EA on pyrkinyt laajentamaan ja parantamaan jalkapallon estetiikkaa EA Sports FC 24:ssä. Tämä tulee uuteen Matchday Experienceen ja päivitetyyn käyttöliittymään.
Matchday Experience on EA:n yritys saada jokainen jalkapallo-ottelu tuntumaan ainutlaatuiselta ja erityiseltä sisällyttämällä siihen erilaisia kentän ulkopuolisia elementtejä, kuten kuvamateriaalia pukuhuoneista, todellisia välähdyksiä asiantuntijoista ja kommentaattoreista, ja aktiivista yleisön esittelemistä. Tätä kaikkea tapahtuu puoliajalla ja ottelun lopussa. Jotkut käytetyistä uusista menetelmistä myös korostavat näitä ominaisuuksia, ja ne ovat:
Saatavilla on jopa toissijainen kommenttitiimi, joka tuo sekä Guy Mowbrayn että Sue Smithin äänet Kickoff- ja Ultimate Team -tiloihin niille, jotka käyttävät englanninkielisiä kommentointiraitoja.
Mitä tulee uudelleen muotoiltuun käyttöliittymään, tämä on ulkonäöltään enemmän retrohenkisempi ja muistuttaa joitain vanhempia FIFA-pelejä. Mukana on sekä uusi päävalikko että uudet logot ja jopa navigointinauhan vaihtotyylijärjestelmä, jonka avulla voit helposti siirtyä eri pelitilojen välillä.
Ultimate Team
Monille FIF...EA Sports FC -pelaajille tämä on eniten käytetty tila, joten miten EA laajentaa sitä tällä kertaa? Pohjimmiltaan on neljä pääaluetta.
Ensinnäkin pelityylejä sisällytetään kokonaisuuteen, ja niiden avulla ihmiset voivat edelleen personoida ja mukauttaa pelaajiaan.
Tätä seuraa Evolutions, jonka avulla pelaajat voivat päivittää kortteja koko kauden ajan. Pohjimmiltaan aktivoit evoluutioprosessin, joka antaa sinulle tehtävän suorittaa joukon haasteita. Kun tämä on lisätty kirjaan, kyseinen kortti saa hieman parannettuja ominaisuuksia ja tilastoja visuaalisen parannuksen ohella.
On huomattu, että myös erikois- ja kampanjakortteja on saatavilla kehitettäviksi ja kosmeettiset päivitykset ovat myös ominaisuus täällä. Mutta tämä ei vaikuta vain ominaisuuksiin ja ulkonäköön, vaan sen avulla voit myös pohtia, miten kortti toimii pohjimmiltaan, avaamalla ovia pelaajan aseman muuttamiseksi ja niin edelleen. On odotettavissa, että Evolutions muuttaa merkittävästi joukkueen rakennusta.
Muutamat yhteisön pyytämät ominaisuudet parantavat kuvakkeen kemiaa, ja myös ristiriitaisen sijainnin muokkausvaihe poistetaan kokonaan.
Viimeisenä asia, mitä pidetään tähän mennessä suurimpana Ultimate Team -pelaajapoolin päivityksenä. Sen myötä naisjalkapalloilijat saapuvat EA Sports FC 24:ään. Tämä kattaa kaikki alueet, mikä tarkoittaa, että Ultimate Teamiin lisätään kerralla 74 joukkuetta ja yli 1 600 pelaajaa. Näistä jokaisella on täysin integroitu kemia järjestelmän ansiosta, jota on laajennettu tarjoamaan yhteyksiä seurojen välillä (eli joukkueen miehet ja naiset). Niille, jotka ihmettelevät: hybridijoukot ovat sallittuja täällä, mikä tarkoittaa, että Vinicius Jr. voisi syöttää ja Sam Kerr voisi laukoa. Taivas on rajana.
Pelaajan ja managerin ura
Näissä kahdessa pelitilassa parannukset ovat pieniä, mutta tärkeitä.
Managerit voivat odottaa uutta kokonaishallintajärjestelmää, joka käyttää Tactical Vision -toimintoja. Niiden avulla voit muodostaa joukkueesi peruspelityylin. Tarjolla on seitsemän Vision-vaihtoehtoa, mukaan lukien Tiki Taka, Gegenpressing ja Park the Bus, ja voit mukauttaa visiosi jokaiseen otteluun. Uusi Match Preparation -ominaisuus puolestaan avaa oven monimutkaisempiin harjoitussuunnitelmiin, ottelua edeltäviin raportteihin ja harjoituksiin. Nämä kaikki voidaan lisätä pelaamaasi joukkueeseen. Meille kerrotaan myös, että uusi Tactical View -ominaisuus tarjoaa parempia tapoja seurata ottelua managerina, ja se sallii jopa taktisten muutosten tekemisen pelin aikana. Viimeisimpänä johtajarintamalla on valmentajan palkkauspaketti, joka on monimutkaisempi ja tärkeämpi kuin koskaan.
Mitä tulee Player Career -pelimuotoon, uudet agentit ja Career Path -vaihtoehdot antavat sinun suunnitella, mihin haluat edetä urasi aikana, olipa kyseessä sitten uudella seuralla liikkeelle lähteminen tai jopa pelaamasi aseman säätäminen. Myös itse pelityylit avataan tässä tilassa riippuen siitä, kuinka sovit joukkueeseen. Ja pelipäivänä on lisätty pelaajatarkennuskamera, jonka avulla voit paremmin seurata tähteäsi.
Molemmissa tiloissa on myös uusia Dynamic Moments -hetkiä, mikä tarkoittaa, että pelaaja voi voittaa Ballon d'Or -palkinnon, johtajat voivat kokea bussimatkat kotikaupungissasi juhliessaan kerättyjä pokaaleja ja niin pois päin.
Seurat
Tällä rintamalla ei juurikaan muututa. Suurin säätö koskee Pro Clubeja, jotka nyt tunnetaan vain klubeina. Tässä tilassa on nyt uusi liigakauden muoto, joka pyörii kuuden viikon pituisten kausien ympärillä. Ne huipentuvat promootioihin ja pudotuspeliotteluihin - tässä ei tulla putoamaan. Kerhokauden palkintojen sanotaan olevan turhamaisia esineitä ja se sisältää vieläkin suurempia stadioneja, jotka sopivat joukkueellesi, kun se parantaa sijoituksiaan. Kuten muuallakin, pelityylit ovat voimassa myös täällä.
On myös sanottava, että Clubs tarjoaa alustojen ristiinpeluun julkaisun yhteydessä, mutta että se rajoittuu sukupolvien välille. PC-, PS5- ja Xbox-sarjan konsolit voivat pelata yhdessä, kun taas PS4 ja Xbox One joutuvat toimeen toistensa kanssa. Ei ollut puhetta siitä, mihin kategoriaan Switch sopii.
Nintendo Switch
Switch-teemasta EA huomautti, että EA Sports FC 24 itse asiassa käyttää Frostbite-moottoria tässä versiossa, mikä tarkoittaa, että se on paremmassa kytköksessä pelisarjan muiden versioiden kanssa...vihdoinkin. Ja mikä hienointa, Switch-pelaajat voivat myös nauttia Ultimate Teamista tässä julkaisussa... jihuu!
Perustajan asema
Viimeisenä on perustajastatus, joka myönnetään kaikille, jotka pelaavat EA Sports FC 24:ää ennen 1. marraskuuta 2023. Tämä sisältää rajoitetun tunnuksen ja sarjan suunnittelutoiminnon, ja se johdattaa eteenpäin peleissä ja avaa tien tuleviin palkintoihin franchisingissa tuleviksi vuosiksi.
Tässä oli paljon tietoa. Mitä tulee itse peliin, tiedämme varmasti 29. syyskuuta, jolloin EA Sports FC 24 debytoi PC:llä, Playstationilla, Xboxilla ja Nintendo Switchillä - tai 22. syyskuuta, jos päätät hankkia Ultimate-painoksen.